10 tipů pro budování značky

Značka je velmi významnou součástí vašeho marketingu. Zdeněk Hašek připravil 10 tipů, které pomohou při budování vaší značky.

1Odlište se (nebo zemřete)

Vítězí ten, kdo se dlouhodobě dokáže vydělit z davu a svou konkurenční výhodu umí nejen najít, ale i konzistentně komunikovat, prodat a uhájit. Čím dál více se posouvá produktová odlišnost do oblasti brandingu. A značka je to, co si o vás zákazníci myslí a co k vám cítí. Ne co si o vaší značce myslíte vy sami. A pokud vám shoří továrna nebo kanceláře, tak značka je to, co vám zůstane.

2Budujte důvěru

V dnešní době mají zákazníci příliš mnoho informací a příliš málo času. Chtějí tedy svá rozhodnutí založit na dlouhodobé důvěře. Vybudujte ji a nezklamte. To první trvá roky, na to druhé stačí okamžik.

3Definujte si identitu značky

A neměňte ji, konzistence je důležitá. Začněte s odpovědí na základní otázky (proč = poslání, jak = hodnoty, co = vize), pokračujte příběhem značky a definicí konkurenčních výhod a sestavte si identitu. Např. použijte model cibule, kdy postupujete od horní slupky (znaky) k těm spodním (benefit, osobnost, hodnoty) až po esenci značky. A neuškodí i třešnička na dortu
– reklamní slogan.

4Zapojujte a dávejte

Budování značky je o dialogu s vaší komunitou příznivců a poskytování hodnoty. Nejlépe i něčeho navíc, co zákazník ani nečeká. Dnes značku prakticky řídí informovaný a zapojený zákazník, vy jen “moderujete” diskuzi značkové komunity a to nejen na sociálních sítích. A spokojený zákazník vám bude dělat ten nejlepší a nejlevnější marketing - bude o vás pozitivně mluvit se svým okolím.

5Všichni budují značku

Není to jen záležitost marketingového oddělení. Celá firma v čele s majitelem či ředitelem dělá marketing, musí značkou žít a konat podle nastavených hodnot a strategie. A na první místo dejte právě zaměstnance. Ti nadchnou zákazníky, kteří uspokojí majitele.

6Definujte okamžiky pravdy

Najděte všechny momenty, kdy dochází ke kontaktu zákazníka se značkou. Nejen ty neosobní jako je reklama nebo email, ale i ty osobní (infolinka, recepční, prodavač atd.). Vylaďte tyto okamžiky pravdy podle důležitosti, efektivity a emocionálního náboje. Vězte, že řetěz je tak silný jako jeho nejslabší článek.

7Zachovejte si fokus a efektivitu

Aplikujte Paretovo pravidlo – 80 % obratu a zisku vám bude dělat jen asi 20% zákazníků. Na ty se zaměřte. A toto pravidlo použijte i pro jiné oblasti, platí téměř všude, i mimo byznys. Bylo dokonce dokázáno, že 80 % úrazů si dělá jen 20 % lidí…

8Marketing je investice, nikoliv náklad

Často je na marketing pohlíženo jako na nutné zlo nebo jako na nákladovou položku ve výsledovce. Je to ale investice, která by měla přinést pozitivní finanční efekt (i když to někdy může trvat) a pomoci budovat značku. Někdy nestačí mít skvělý produkt a originální podnikatelský záměr. Je to základ úspěchu, ale musíte o tom přesvědčit i zákazníky. A také jde o to investovat dostatečně – letadlo vzlétne s poloviční nádrží, ale po cestě asi spadne. 

9Pokud neměříte, tak ani neřídíte

Měřte, co můžete – sledujte v číslech trendy a snažte se z čísel poučit a vylepšovat je. Naštěstí se tato častá slabina marketingu zlepšuje a to díky větší míře používání on-line nástrojů, CRM nebo ekonometrických modelů.  Zaměřte se na ty nejdůležitější metriky – ROI (návratnost investic, tzn. přírůstková marže vůči marketingovým investicím), náklady na získání nového zákazníka, celoživotní hodnotu zákazníka nebo míru spokojenosti zákazníků vyjádřenou např. NPS (net promoter score).

 

10Nesnažte se jen získávat nové zákazníky

Víc pečujte o ty stávající, je to asi 8x efektivnější. Potenciální zákazníci mají často důvod nebýt vašimi zákazníky (třeba jen proto, že mají jinou oblíbenou značku a jsou s ní spokojení) a vynakládání dalších investic na jejich získání může být kontraproduktivní. Na druhou stranu stávající zákazníci už vás znají, jsou připraveni si koupit znovu (bavíme se o těch spokojených) a v neposlední řadě vám dělají tu nejlepší službu tím, že o vás pozitivně mluví s ostatními.

 

o autorovi

hasek zdenek

Zdeněk Hašek

Jsem zkušený marketér, který pracoval více než 20 let v korporátní sféře ve špičkových firmách v 5 oborech. Nyní pracuji jako nezávislý konzultant a předávám své know-how menším či větším firmám nebo i začínajícím podnikatelům. Pomáhám jim růst díky efektivnímu a měřitelnému marketingu šitému na míru.

www.zdenekhasek.com

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.