Mnoho podnikatelů chybně zaměňuje podporu prodeje za různé formy reklamy. Tímto přístupem se ochuzují o tvůrčí rozměr hledání nevšedního způsobu, jak výrazně upoutat pozornost zákazníka. Cílem podpory prodeje není primárně informovat o produktu či službě, ale za využití rozličných nástrojů podpořit zákazníka v rozhodnutí nakoupit produkt, anebo využít služby.
Podpora prodeje
Je výhodné se v oblasti podpory prodeje (anglicky sales promotion) inspirovat u velkých nadnárodních koncernů, které zaměstnávají týmy kreativních pracovníků na vytváření efektivních technik podpory prodeje. Celou řadu z nich můžete realizovat s minimálními finančními náklady, jsou tedy vhodné i pro malé podnikatele. Nebojte se být nápadití.
Nástroje na podporu prodeje
Mezi tradiční techniky podpory prodeje, kterými se můžete nechat inspirovat, patří například:
- dodání zkušebního vzorku výrobku (platí i pro služby ve formě například jedné hodiny na zkoušku a především zdarma),
- využití propagačních ochutnávacích (zkušebních) akcí (například autoservis může nabídnout servisní prohlídku vozu zdarma),
- umístění výrobku v prodejně (u vchodu, u pokladen, na atraktivních stojanech se zajímavým designem),
- nabídka na slosovací akce a soutěže se zajímavými cenami,
- předváděcí akce v místě koncentrace cílových zákazníků,
- dárkové předměty,
- členství v zákaznickém klubu,
- netradiční podoba reklamních předmětů (skládačky, pohlednice, CD, hračky atd.),
- systém slev či poukázek na jiné výrobky a služby (lze například uvažovat o spolupráci s dodavateli různých doplňkových služeb),
- netradiční podoba reklamních poutačů (tvar, barevnost, materiál, chodící reklama v podobě plyšového zvířete, napodobeniny výrobku apod.),
- organizace zajímavých setkání významných zákazníků,
- stylový interiér prodejny, obsluha v kostýmech,
- uspořádání kulturního vystoupení pro potenciální zákazníky,
- nabídka různých benefitů pro významné zákazníky (slevové karty, vstupenky do kina, zlevněné sportovní vyžití),
- využití poznatků z psychologie (například o vnímání barev, například stejný prací prášek ve žluté krabici hospodyně ohodnotí jako agresivní, v modré krabici jako málo účinný), znalost typologie lidí (pro kosmetiku zvolíme atraktivní ženu, pro prostředek na mytí nádobí praktickou ženu z domácnosti apod.),
- reklamní potisk vozidel,
- vydávání vlastního zpravodaje pro zákazníky s praktickými informacemi, recepty, slevovými kupony aj.