Zpětná vazba. Dva zdánlivě jednoduchá slova, která v sobě skrývají mocný nástroj pro rozvoj a motivaci, ale i potenciál pro nedorozumění a demotivaci. Každý manažer musí umět zpětnou vazbu nejen přijímat, ale především ji efektivně poskytovat. Přečtěte si náš článek, který se zaměřuje na 5 nejčastějších chyb, kterým se lze snadno vyvarovat. Pokud se to podaří dostanete se na dobrou cestu nebýt pouze manažerem, ale i lídrem.
1. Sendvičová metoda: Pochvala – kritika – pochvala
Tato metoda, kdy je negativní zpětná vazba obalena pozitivními komentáři, se může zdát na první pohled lákavá. Ve skutečnosti ale často vede k tomu, že si příjemce zapamatuje jen pozitivní hodnocení a kritiku zcela ignoruje.
Místo sendviče tak zkuste servírovat zpětnou vazbu přímo a srozumitelně, s důrazem na konkrétní chování a jeho dopad na cíle firmy nebo daného projektu.
Příklad: Místo „Jste skvělý týmový hráč a vždycky pomůžete kolegům, ale tentokrát jste nedodržel termín. Věřím, že příště se to zlepší.“ zkuste „Všiml jsem si, že jste nedodržel termín u projektu X. To způsobilo zpoždění a komplikace pro celý tým. Je důležité, abychom se na vás mohli spolehnout.“
2. Nejasná a obecná zpětná vazba
Fráze typu „Musíte se zlepšit“ nebo „Není to ono“ jsou pro příjemce zpětné vazby naprosto bezcenné. Místo nich se zaměřte na konkrétní chování, jeho dopad a navrhněte kroky ke zlepšení.
Příklad: Místo „Vaše prezentace nebyla dobrá.“ zkuste „Všiml jsem si, že jste během prezentace několikrát ztratil oční kontakt s publikem a mluvil jste příliš potichu. Doporučuji vám zapracovat na kontaktu s publikem a zkusit mluvit hlasitěji a srozumitelněji.“
3. Zpětná vazba ve špatný čas a na špatném místě
Kritika před celým týmem nebo těsně před odchodem z práce může mít devastující dopad na pracovní motivaci a sebevědomí. Zpětnou vazbu tak poskytujte v soukromí a v klidu, ideálně co nejdříve po dané události.
Příklad: Pokud si všimnete nevhodného chování zaměstnance během porady, nekritizujte ho před ostatními. Počkejte, až porada skončí, a promluvte si s ním v soukromí.
4. Zaměření na osobnost, ne na chování
Kritika osobnosti, například výrok „Jste nepozorný“ je zraňující a demotivující. Zaměřte se raději na konkrétní chování a jeho dopad. Vhodnější alternativou tak bude třeba „Všiml jsem si, že jste během porady nedával pozor a neodpovídal jste na otázky. To může vést k nedorozuměním a chybám v projektu.“
5. Jednosměrná komunikace
V praxi se často zapomíná, že zpětná vazba by neměla být monologem. Dejte prostor i pro reakci a názor druhé strany. Aktivně naslouchejte, ptejte se a snažte se pochopit jeho perspektivu.
Příklad: Po sdělení zpětné vazby se zeptejte: „Jak to vnímáte vy? Co si o tom myslíte? Jak byste to řešil příště?“
TIP NAVÍC: Nezapomínejte chválit (ale upřímně!)
Každý potřebuje slyšet, že si jeho práce vážíte a že dělá něco dobře. Nebojte se proto chválit a oceňovat, ale dbejte na to, aby pochvala byla upřímná a konkrétní. Obecné fráze typu „Skvělá práce!“ nemají takovou váhu jako „Moc se mi líbilo, jak jste v prezentaci srozumitelně vysvětlil složitou problematiku. Díky tomu všichni pochopili, o co jde.“
Negativní i pozitivní zpětná vazba by tak měla být součástí každého projektu a měli byste si ji i zaznamenávat. S tím vám mohou pomoci moderní HR aplikace.
Závěr
Poskytování zpětné vazby je klíčovou manažerskou dovedností. Vyvarujte se výše uvedených chyb a zaměřte se na konkrétní chování, jeho dopad a návrhy na zlepšení. Nezapomeňte, že zpětná vazba by měla být konstruktivní, srozumitelná a včasná. Jen tak může vést k rozvoji a motivaci vašich zaměstnanců. Více se můžete dozvědět zde.