Všichni si uvědomujeme, že pro firmy je dnes naprosto klíčové mít webové stránky. Jenže ono nejde jen o to je mít. Záleží také na tom, jak jsou kvalitní. A „kvalitní“ je v tomto případě poměrně široký pojem, pod nějž se shrnuje rovnou několik kritérií.
Proč byste o tom všem měli mít nějaké ponětí? Ano, web vám může na míru udělat online agentura, jenže ne každá svou práci odvádí opravdu dobře. Je hezké, když dokážete aspoň přibližně sami zhodnotit, jestli byste s výsledkem měli být spokojení, nebo ne.
Uživatelé versus vyhledávače
Weby se dnes dělají pro dva typy „uživatelů“ – pro lidi a pak pro vyhledávače, tedy respektive pro boty pracující pro tyto vyhledávače. Co se týče lidí, je velmi důležité, aby byl web na první pohled přívětivý, přehledný, aby neporušoval zažité standardy a zvyklosti v internetovém světě, aby se rychle načítal.
Na co se dívají vyhledávače? Tím se zabývá široký pojem zvaný optimalizace pro vyhledávače. Zřejmě tušíte, že i vyhledávač hodnotí třeba rychlost načítání stránky, velmi ho zajímají klíčová slova. Kromě jiného se však dívá rovněž na uživatelské signály. O co jde?
Google nyní sleduje dění mimo web
Google kromě on-page a off-page faktorů řeší i tzv. uživatelské signály, tedy například to, kolik času na vašem webu uživatel stráví a zda tam najde, co vlastně hledal. A jak tohle Google zjistí?
Částečně z vyhledávání. Když kliknete na nějakou URL, strávíte tam nějaký čas a pak se vrátíte do výsledků vyhledávání, vyhledávač z toho něco může usoudit. Stejně tak pokud pak míříte ještě na další web – pravděpodobně jste na tom prvním nenašli odpověď.
Dále Google využívá Chrome, prostě sbírá informace z prohlížeče. Téměř nikdo si pečlivě nenastavuje, jaké všechny informace chce s Googlem sdílet, takže toho o nás ví docela dost. Stejně jako webová analytika pomáhá při vývoji webu, Googlu pomáhá zase hodnotit vaše webové stránky. A nejrůznější data si bere právě od lidí používajících prohlížeč Chrome.
Jak tohle zakomponovat do tvorby webu?
Čeká vás vytvoření webových stránek? Pak byste uživatelské signály rozhodně měli vzít v úvahu. Jak? Vhodné je zaměřit se na kvalitu stránek webu. Netvořte nesmyslný obsah, snažte se, aby lidé na stránce našli informace, pro které si sem přišli.
Dále se zaměřte například na odkazy. Google hodnotí nejen jejich existenci, ale i kontrast vůči pozadí a umístění (v sidebaru, patičce atd.).
Pozor si dejte na rychlost stránek. Google hodnotí i na základě metrik core web vitals – LCP (za jak dlouho se načte největší element, FID (po jak dlouhé době může uživatel na stránce interagovat), CLS (odskakování obsahu například kvůli reklamním bannerům).
Klíčem je spojit vše dohromady
Takže jak vytvořit ten nejlepší web? Ideální je spojit znalosti ze všech oborů dohromady. Potřebujete odborníky na online marketing, copywriting, SEO, UX design i kódování. Právě proto je nejjistější vybrat si nějakou digitální agenturu, která zaměstnává odborníky ze všech těchto oblastí.