5 důvodů, proč vaše sociální sítě nefungují

Facebook, Instagram, TikTok, YouTube… Jmenujte sociální síť a můžete si být jistí, že na ní najdete minimálně 12 svých známých (nebo jejich potomků).

Kamenem úrazu dnešních sítí je právě to, že se s nimi všichni setkáváme na denní bázi. Proto, když přijde na správu firemních profilů, máme pocit, že to zvládneme levou zadní. “Na co odborníka, kolega má na Instagramu 500 sledujících, bude to dělat on,” zaznívá často na poradě. Proč to není dobrý nápad a proč sociální sítě vaší značky nefungují, jak byste si představovali, může mít minimálně 5 důvodů.

Nevíte, ke komu mluvíte

Kdo je vaše cílovka? Kdo by si mohl koupit váš produkt či službu, nebo o ní alespoň vědět?

Pokud odpovídáte, že všichni, je to omyl. Udělejte si důkladný průzkum. Podívejte se na data a zjistěte, koho váš produkt skutečně zajímá. Pokud totiž budete mluvit na všechny, neoslovíte nikoho. Jeden z ilustrativních příkladů je, že se svou babičkou nebudete mluvit o své práci stejně jako s kolegy u piva.

Využíváte špatné sociální sítě

Sociálních sítí dnes existuje nepřeberné množství, a tak se snažíte lovit zákazníky, kde se dá.

To je také špatně. Každá síť má své specifické uživatele (minimálně co do věku a pohlaví) a každou z nich navštěvují tito uživatelé za jiným účelem. Na Instagramu spíš nepochodíte s náborem na pozici soustružník-frézař a na LinkedInu zase nedoporučujeme pořádat soutěž o prací prášek. Pokud vás žene argument, že konkurence dělá také TikTok, zeptejte se nejdříve, jestli jim to funguje. Plní cíle, které si pro tuto síť stanovili? A je tam vůbec cílové publikum? Nespravujte sociální sítě jen proto, že to dělá konkurence. Nejdřív se vraťte k bodu 1 a zjistěte, kde svoje budoucí zákazníky najdete.

Neumíte zaujmout

Už víte bezpečně, koho oslovit a kde, ale pořád se vám to nedaří? Dalším důvodem může být například to, že jsou vaše příspěvky nezajímavé, nepřináší uživatelům žádnou přidanou hodnotu, případně jste těžko rozpoznatelní mezi ostatními značkami.

Zaměřte se na svou vizuální identitu. Na to, jak vaše příspěvky vypadají. Jestli je na první pohled jasné, že se jedná o vaši značku (a nemyslíme tím nutně obří logo). Důležité je, aby ze záplavy tisíců dalších postů ty vaše nějak vyčnívaly. Průměrný uživatel totiž na sociálních sítích denně nascrolluje asi 90 metrů. Vaše šance zaujmout se musí vejít do pouhých 10 centimetrů. Myslete na to.

Nezapomeňte, že než začnete prodávat, musíte také dávat. Dejte uživatelům důvod vás sledovat, sdílejte s nimi pravidelně zajímavá fakta z oboru, pobavte je, nechte je nahlédnout do zákulisí. Inspirujte se u konkurence, ale neopisujte! Někde tam venku jsou totiž lidé, kteří potřebují, abyste byli autentičtí.

Neinvestujete do reklamy

Víte, kolik lidí uvidí příspěvek vaší značky na Facebooku, aniž byste investovali do jeho reklamní podpory? Budou to asi 2 % vašich sledujících. To znamená, že 98 % vašich fanoušků nemá ani tušení, že jste strávili 4 hodiny přípravou grafiky, laděním textu a schvalováním. Co teprve další cílové skupiny, které vás nesledují…

Organický dosah se nebezpečně blíží nule a všichni správci sociálních sítí se s tím musí smířit. Dobře si spočítejte, kolik času vás stojí tvorba obsahu. Pokud zjistíte, že vám na propagaci příspěvků nezbývá rozpočet, snižte raději jejich množství. Je lepší publikovat méně postů, ale o to kvalitnějších, a rozpočet, který byste investovali do výroby velkého množství postů, raději přesuňte do reklamy, do podpory kvalitního obsahu.

Ignorujete diskuse

Máte super obsah, který díky vypracované vizuální identitě a správnému zacílení reklam vidí tisíce lidí. Gratulujeme!

Tím ale vaše práce zdaleka nekončí. Pokud nebudete s uživateli komunikovat, nepodaří se je přetvořit ve vaše nové zákazníky. Community management na sociálních sítích je jedním z hlavních trendů roku 2022 – lidé už nechtějí chodit na web, hledat v zápatí odkaz “kontakt”, a pak na infolince poslouchat uklidňující hudbu proloženou radou “nezavěšujte, jste v pořadí”. Chtějí s vaší značkou mluvit tam, kde vás zrovna potkali. Tam, kde přirozeně tráví svůj čas. Pokud nebudete reagovat na jejich dotazy či komentáře, podněcovat diskuzi a upřímně se starat o to, co vaše fanoušky trápí, půjdou nakoupit ke konkurenci, která je ignorovat nebude.

Chcete vědět, jestli svoje sociální sítě spravujete efektivně? Stáhněte si Manuál auditu pro Facebook a Instagram a přesvědčte se sami! Autorkou manuálu je Jana Plháková, Social Media Specialistka a Jakub Dresler, Vedoucí specialistů Social Media týmu z digitální agentury Taste.

Redakce portálu
Redakce portáluhttps://www.ipodnikatel.cz
Internetový portál iPodnikatel.cz je specializovaný portál zaměřený na začínající podnikatele a ty, kteří chtějí rozvíjet svůj malý nebo střední podnik.

Inzerce