Vzorový podnikatelský záměr může inspirovat všechny z vás, kteří uvažují o otevření vlastní kavárny, cukrárny, restaurace či podobného zařízení. Záměrně píšeme inspirovat, jelikož se jedná pouze o zestručněnou verzi. Dobře zpracovaný podnikatelský záměr bude jistě mnohem podrobnější a bude detailně řešit veškeré aspekty vašeho budoucího podnikání.
Vzorový podnikatelský záměr pro kavárnu
Název projektu
Kavárna Větrník
Charakteristika projektu
Předmětem podnikatelského záměru je otevření kavárny v centru města Teplic. Kavárnu bude provozovat Kateřina Lukešová, a to na základě vydaného živnostenského oprávnění.
Kontaktní údaje
Kavárna Větrník – Kateřina Lukešová
Horní náměstí 36
415 01 Teplice
+420 123 456 789
www.kavarnavetrnik.cz
vetrnik@kavarnavetrnik.cz
Kavárna zaplní prázdné místo na trhu, kde v centru lázeňského města chybí nekuřácká kavárna s příjemným posezením, která kromě dobré kávy bude nabízet čaje, víno, zákusky a drobné občerstvení.
Údaje o vlastníkovi
Kateřina Lukešová
Datum narození: 10. 6. 1975
Vzdělání
1990 – 1994 SPŠ potravinářská Pardubice
Praxe
1994 – 2005 prodavačka, později vedoucí cukrárny „U Vaňků“ v Liberci
2005 – 2011 provozní, Zámecká restaurace v Teplicích
Nabízené služby
Poskytování tradičních kavárenských služeb
- nabídka kvalitních káv a čajů,
- nabídka kvalitních vín,
- nabídka dezertů a drobného občerstvení,
- obsluha zajišťující plný komfort pro hosty,
- nekuřácké prostředí,
- wi-fi připojení,
- denní tisk.
Zákazníci
Našimi zákazníky budou zejména lidé, kteří hledají místo pro příjemné posezení a rozhovor. Vzhledem k umístění kavárny to budou zejména hosté lázeňských domů, kteří budou moci využít našich služeb v rámci svých procházek. Další silnou skupinou návštěvníků by mohli být zaměstnanci mnoha firem sídlících v centru města, kteří naši kavárnu využijí jako místo setkání s obchodním partnerem.
Prostorové zajištění činnosti
Provozovna bude umístěna v nebytových prostorách v přízemí domu na Horním náměstí, č.p. 36. Celková plocha provozovny bude 100 m2, z toho 30 m2 tvoří technické zázemí a 70 m2 prostory pro zákazníky. Prostory odpovídají požárním předpisům a platným hygienickým normám pro tento předmět podnikání.
S majitelem objektu již byla uzavřena smlouva o smlouvě budoucí na nájem provozovny. Nájemné včetně souvisejících služeb bude činit 12 000 Kč měsičně. Kavárnu bude třeba vybavit nábytkem a technickým zařízením, předpokládaná investice je 220 000 Kč.
Vybavení provozovny
Zařízení | Charakteristika | Počet ks | Zajištení | Cena za kus (včetně DPH) |
Stoly | Teak (80×80 cm) | 10 | Nákup | 3 500 Kč |
Židle | Teak | 40 | Nákup | 2 000 Kč |
Sklenice | Nealko nápoje červené víno bílé víno | 604040 | Nákup | 35 Kč 50 Kč 50 Kč |
Kávovar | 1 | Pronájem | 0 Kč | |
… |
Zaměstnanci
V prvních měsící podnikání bude v kavárně kromě majitelky pracovat jedna servírka s předpokládanou mzdou ve výši 13 000 Kč. V dalších měsících pak předpokládáme využití dalšího pracovníka formou dohody o pracovní činnosti, v případě potřeby pak na plný pracovní úvazek.
Informace o trhu
Náš podnik bude působit na trhu, který má svůj potenciál především ve větších městech a turistických centrech. Z tohoto pohledu je jistě centrum lázeňského města Teplice pro tento záměr vhodné.
Našimi zákazníky budou nejen lázenští hosté, ale také obyvatelé města, kteří budou hledat příjemné místo pro setkání s přáteli. Významnou skupinu zákazníků budou tvořit také zaměstnanci okolních firem a úřadů, kteří kavárnu budou využívat jako vhodné místo pro svá obchodní jednání.
Tip redakce: S KB můžete mít platební terminál na rok zdarma.
Konkurence
V blízkosti naší provozovny se nacházejí ještě dvě podobná zařízení. Cukrárna Maruška, kterou díky velkému dětskému koutku využívají především maminky s dětmi, a z tohoto důvodu zde není vhodné prostředí pro klidné posezení.
Dále je to pak Kavárna Šálek, která je však umístěna v poměrně malých prostorách a zvláště v letních měsících zde není volné místo k sezení. Kavárna Šálek představuje naši největší konkurenci.
V okruhu jednoho kilometru se pak nachází ještě dalších pět kaváren, cukráren, příp. vinoték:
Konkurent | Cílová skupina | Silné stránky, výhody | Slabé stránky, nevýhody |
Cukrárna Maruška | maminky s dětmi | Významná cílová skupina, množství stálých zákazníků | Rušné prostředí |
Kavárna Šálek | |||
… |
Dodavatelé
Produkt | Dodavatel | Popis | Interval objednávek |
Káva | KKK Liberec | Elite Bar 80% Arabica, 20% Robusta | 1x týdně, v případě potřeby dodávka na zavolání |
Nealko nápoje | KKK Liberec | Coca-cola, Sprite, Fanta, Bonaqua neperlivá, jemně perlivá, perlivá, Juice (pomeranč, hruška, jablko, multivitamín) | 1x týdně, v případě potřeby dodávka na zavolání |
Víno | Vinařství Trávníček | Jakostní a přívlastková vína v 0,7l lahvích | 2x měsíčně |
… |
Vliv činnosti na životní prostředí
Odpady
Papír, plast a smíšený odpad. V kavárně nevzniká žádný nebezpečný odpad. Využijeme systému svozu odpadů města Teplic za poplatek.
Pracovní prostředí
Pro zaměstnance kavárny budou vytvořeny pracovní podmínky, které umožní bezpečný výkon práce. Zařízení bude nové, odborně nainstalované a zkontrolované, personál bude řádně proškolen.
V kavárně nebudou zapotřebí žádná opatření týkající se snižování hluku, prašnosti ani emisí. Pro zaměstnance bude vymezena místnost, která bude sloužit k převlékání do pracovního oděvu, ve které bude k dispozici skříňka pro bezpečnou úschovu svršků a osobních předmětů.
Obaly
Veškeré obaly (sklo, papír, plasty) budou tříděny. Ke svozu bude využito technický služeb města Teplic.
Harmonogram realizace
Termín realizace | Druh činnosti |
20. 2. 2012 | Uzavření smlouvy o pronájmu prostor (od 1. 3. 2012) |
21. 2. 2012 | Objednávka vybavení kavárny (nábytek, technická zařízení, výzdoba) |
27. 2. 2012 | Objednávka vybavení kavárny (sklenice, nádobí, technické prostředky) |
1. 3. 2012 | Převezetí pronajatých prostor |
2. 3. – 9. 3. 2012 | Instalace zařízení kavárny |
… |
SWOT analýza
Silné stránky
- Kvalitní káva.
- Příjemné prostředí a klidné posezení.
- Atraktivní lokalita v centru lázeňského města.
Slabé stránky
- V místě kavárny byla dříve cukrárna, která neměla příliš dobrou pověst (změna vnímání zákazníků).
- Jednotlivé druhy sortimentu jsou vázány na jednoho dodavatele – ohrožení v případě výpadku.
- Podnikání v pronajatých prostorách.
Příležitosti
- Orientace na jinou cílovou skupinu, než konkurence.
- Umístění kavárny v centru města.
- Podpora rozvoje cestovního ruchu ze strany města.
Hrozby
- Nedostatek zákazníků.
- Sezónnost.
- Neprodloužení nájemní smlouvy.
Vzor a postup pro provedení SWOT analýzy
Ekonomika projektu
Druhou částí podnikatelského plánu je ekonomika projektu. Jejím výsledkem by měl být plán toku hotovosti minimálně na prvních 12 měsíců podnikání.
Při jeho tvorbě musíte zohlednit veškeré příjmy a výdaje tak, jak plánujete že budou do firmy přicházet a odcházet. Jedná se na straně příjmů o plán tržeb (zde je třeba vést v partnosti postupný nárůst po zahájení, či sezónnost vašeho podnikání) a na straně výdajů pak o přímé výdaje (na materiál, nákup zboží,…), na mzdy pracovníků (včetně povinných odvodů na sociální a zdravotní pojištění), výdaje na nájemné, energie, služby, telefon, internet, pohonné hmoty, svoz odpadu, koncesionářské poplatky, daně, pojištění, leasing, úvěr, …
Položek je skutečně hodně a pokud na něco důležitého zapomenete, může to mít na vaše budoucí podnikání vážné dopady.