Společenská odpovědnost firem

Společenská odpovědnost firem stále více ovlivňuje úspěšnost hospodaření podniků a stává se důležitým nefinančním ukazatelem výkonnosti firem, proto by se s principy odpovědného chování měly seznámit také podniky ze sféry malého a středního podnikání. Umožní jim to následující řádky.

Společenská odpovědnost firem

O společenské odpovědnosti firem se začalo mluvit už ve 2. polovině 20. století a stále nabývá na důležitosti. Pojem pochází z anglického výrazu Corporate Social Responsibility a hojně se pro něj používá zkratka CSR.

Co znamená společenská odpovědnost firem?

Společenská odpovědnost firem označuje takový způsob dobrovolného jednání podniku, který zásadním způsobem přispívá ke zvyšování důvěryhodnosti podniku v očích zákazníků, obchodních partnerů i společnosti jako celku.

Společensky odpovědné firmy staví na první místo dodržování postupů, které mu přikazují legislativní předpisy, a nad jejich rámec dlouhodobě uplatňují odpovědné, etické chování vůči svému okolí.

 

Principy společenské odpovědnosti firem tak druhotně působí i na ekonomickou výkonnost, zvyšování hodnoty a posilování konkurenční výhody firmy.

Základní pilíře společenské odpovědnosti

Společenská odpovědnost firem jakožto dobrovolné integrování etických principů do každodenních firemních operací je postavena na třech pilířích – ekonomickém, společenském a enviromentálním.

Společensky odpovědná firma by se měla věnovat stejnou měrou všem třem oblastem, protože jsou vzájemně provázány.

Ekonomický pilíř

V ekonomické oblasti se od firmy očekává transparentní podnikání a pozitivní vztahy s investory, zákazníky, dodavateli a dalšími obchodními partnery. Sledují se také její dopady na ekonomiku na regionální, národní i globální úrovni, například prostřednictvím rozvoje zaměstnanosti či boje proti korupci.

Sociální pilíř

V sociální oblasti se odpovědné chování firmy zaměřuje na přístup k zaměstnancům a podporu rozvoje regionu. Podnik tak pozitivně působí na životní úroveň, zdraví, bezpečnost, vzdělávání a kulturní rozvoj občanů.

Ekologický pilíř

V environmentální oblasti si podnik uvědomuje své dopady na životní prostředí včetně ekosystému, půdy, vzduchu a vody. Předpokládá se, že svou podnikatelskou činnost bude vykonávat tak, aby chránil přírodní zdroje a co nejméně se  svými aktivitami  podílet na zatěžování životního prostředí.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Praktické návody se vším všudy

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.