SEO – „kvalitní“ a „optimalizovaný“ není totéž

SEO se rychle mění. To, co fungovalo před půl rokem, už dnes může být zcela zastaralé, nicméně existují základy, které zůstávají stále stejné. A jednou z takových stálic je bezpochyby kvalitní obsah. Když budete psát o zajímavých věcech, lidé si váš obsah zamilují a budou jej dál šířit. A nic lepšího si snad ani nemůžete přát.

Kdysi dávno se vyhledávače ve svých algoritmech řídily podle zpětných odkazů, meta tagů a výskytu klíčových slov na stránce. Dnes se ovšem metriky určují i podle stovek dalších kritérií, která je potřeba vzít v úvahu už při tvorbě webových stránek, a nejdůležitější z nich je bezpochyby obsah. Ten totiž zajímá nejen vyhledávače, ale i reálné čtenáře. A to je skutečný kámen úrazu. Většina firem či bloggerů nemá tušení, jak napsat text, který bude působit na lidi a bude v souladu s aktuálními algoritmy vyhledávačů (roboty). A právě tím se zabývá SEO copywriting.

Abychom si to trochu vyjasnili, začneme hezky od podlahy.

Co je to SEO?

Všichni víme, co se stane, když zadáte do vyhledávače dotaz a stisknete „enter“. Získáte seznam webových stránek relevantních k vašemu dotazu. Tyto stránky se zobrazují v takovém pořadí, v jakém vyhledávač uznal za vhodné a aby se i váš web dostal na první pozice v žebříčku, je potřeba nasadit důslednou SEO strategii.

Vlastností webu, jež se vyplatí optimalizovat, je skutečně mnoho, nicméně už od aktualizací Panda a Penguin je jedním z hlavních kritérií podle Googlu všestranná kvalita webového obsahu, což může být pro laika velmi neurčitý pojem. Stručně řečeno závisí na nejen na objemu, ale i na struktuře a spoustě malých detailů, které většina lidí podceňuje.

Roli hraje také to, jak rychle se načítá, jaké jsou na něm funkce a co všechno by bylo dobré vylepšit z hlediska vyhledávačů a cílové skupiny. Odborníci analyzují nejen web, ale i konkurenci a trendy internetového vyhledávání. Na základě toho obvykle dlouhodobě spravují web po stránce SEO a rozhazují sítě pomocí zpětných odkazů (Linkbuilding).

Říká se však, že ze všeho nejdůležitější je právě webový obsah. Obecně nejde jen o samotné texty, ale také o obrázky, videa a zkrátka o všechno, co lze na webu vidět a využívat. My se však v tomto článku zaměříme především na textový obsah.

A co je copywriting?

Copywriting je v podstatě psaní článků a marketingových/reklamních textů. Tyto texty musí splňovat předpoklady k tomu, aby je vyhledávač vyhodnotil jako velmi přínosné, kvalitní a relevantní a na základě toho umístili stránky na dobré pozice ve vyhledávání pro příslušná klíčová slova.

Na co se soustředí SEO copywriting?

SEO copywriting je jen jednou součástí obsahového SEO – marketingové strategie zaměřující se na obsah webu. Mnozí pisálci to bohužel chápou špatně a sepisují texty plné klíčových slov, které se špatně čtou a jejichž věty postrádají smysl. Za chybu se považuje např. nepřirozeně vysoký výskyt klíčového slova, na které se snažíte cílit, či smysl postrádající struktura formou špatně nastavené posloupnosti nadpisů (H1, H2 …). Takové texty vás na přední pozice ve výsledcích vyhledávání rozhodně nedostanou. Naopak vzniká vysoká pravděpodobnost, že si vyhledávače znepřátelíte a dostanete penalizaci.

Začněme ale pěkně popořadě, protože velkou roli hraje už samotný titulek.

Nadpis hraje prim

Když si dáte práci s napsáním dlouhého článku a do nadpisu (a meta titlu) napíšete to, co vám zrovna prolétne hlavou, efekt bude nulový. Lidé si totiž přečtou nejdříve nadpis, a pokud je nezaujme, ani na vaši stránku nekliknou. Funguje to bohužel i naopak – lákavým titulkem přivedete na web návštěvníky, nicméně jestliže text stojí za nic, zase jej brzy opustí a díky tomu se v pozicích stejně brzy propadnete.

Ptáte se, jak by měl správný nadpis vypadat? Musí být věcný, ale nemusíte v něm prozradit všechno. Měl by ve čtenáři naopak vyvolat zvědavost či zájem o službu/produkt.

Velmi vychvalovanou radou jsou čísla. Číslovka v nadpisu prý vždycky zaujme, a když se podíváte na titulky do světových médií, uvidíte, že je využívají skutečně často. Vhodný nadpis tedy může znít například:

  • 7 tipů jak zvýšit prodej ve svém e-shopu,
  • Jak po těhotenství zhubnout 10 kilo,
  • 5 věcí, kvůli nimž se necítíte šťastní.

Optimalizovaný obsah

Obsah je pochopitelně základním prvkem SEO copywritingu. Vždyť lidé používají vyhledávače právě proto, aby našli nějaké konkrétní informace, produkty a služby. Vy byste si z toho důvodu měli vytipovat, co vlastně čtenáře bude zajímat (například podle toho, co často vyhledávají), a podle toho sepisovat texty a jejich titulky. Ujasněte si, jakou cílovou skupinu chcete zaujmout, a o co právě tito lidé mají zájem. To se týká nejen stránek produktů a služeb, ale i článků v blogu!
Poskytujte jim pouze to, co je zajímavá a pomáhejte jim řešit problémy – pak budou odkazy na váš web nadšeně šířit dál a přivádět vám další zákazníky nebo čtenáře.

V textu by se pochopitelně měla vyskytovat klíčová slova, ale vyhledávače už jsou dnes tak chytré, že si poradí i se slovy příbuznými a se synonymy. Hodnotí nejen přesnou shodu klíčových slov, ale i tematičnost textu.

Každé jednotlivé slovo, všechny fráze a strukturu textu si vyhledávače dokáží dát do souvislostí a s vysokou přesností vyhodnotit kvalitu a relevantnost každé jednotlivé stránky na vašem webu. Nezapomínejte, že každá stránka vašeho webu má svoji vlastní pozici. Nestačí mít propracovaný obsah pouze na hlavní stránce, pokud cílíte na více než jedno klíčové slovo…

Co je tím myšleno? Abyste s konkrétní jednou stránkou dosáhli slušné pozice ve vyhledávání, musí mít kvalitní textový obsah věnovaný vybranému klíčovému slovu. Neznamená to, že se na stránce nesmí objevit žádné jiné, ale že by se např. nemělo objevovat v nadpisech a nemělo by být v konfliktu se slovem, na které s příslušnou stránkou cílíte.

Text by měl být přehledný

Lidé nemají rádi dlouhé odstavce, naopak zbožňují, když je článek hezky členěn. Proto se doporučuje používat různé formátování (kurzívu, tučné zvýraznění důležitých informací), seznamy, odsazení, podnadpisy atd. Pak se v textu mnohem lépe orientuje, i kdyby měl třeba 10 000 znaků.

SEO copywriting pro každého

Vinou některých SEO textařů má špatnou pověst a dodnes se bohužel setkáte s copywritery, kteří jsou schopní sepsat nesmyslné věty plné klíčových slov, která v daném kontextu ani nedávají smysl. Takovým se raději vyhněte obloukem. Najděte někoho spolehlivého, pusťte se do tvorby sami, nebo si nechte své lidi zaškolit od profesionálů. Proč?

  • Kvalitní, optimalizované texty vás posunou ve výsledcích vyhledávání
  • Tím pádem zvýší návštěvnost
  • Zajistí vám sdílení odkazů na váš web na sociálních sítích, fórech, blozích apod.
  • Relevantním textem motivujete k uskutečnění požadované akce – vyšší konverzní poměr

Rentabilita webu

Čelíte problémům s webovým obsahem nebo jinými aspekty webu, které negativně ovlivňují pozice a návštěvnost? Pokud vám mají vaše webové stránky vydělávat peníze, je ve vašem zájmu obrátit se na odborníka a začít řešit nedostatky co nejdříve. V naší SEO agentuře Topranker.cz s.r.o. vám rádi poradíme a sestavíme pro vás individuální plán SEO propagace za účelem budování pozic, návštěvnosti a konverzního poměru.

Redakce portálu
Redakce portáluhttps://www.ipodnikatel.cz
Internetový portál iPodnikatel.cz je specializovaný portál zaměřený na začínající podnikatele a ty, kteří chtějí rozvíjet svůj malý nebo střední podnik.

Inzerce