Snažíte se už nějaký ten pátek rozjet svůj byznys, ale stále se vám to dost dobře nedaří? Nebo se k podnikání teprve odhodláváte, ale pořád nevíte, kde a jak začít? Pak vám nejspíš chybí firemní strategie. Bez ní se totiž úspěšné podnikání zkrátka neobejde. Čtěte dál a dozvíte se, jak se taková strategie úspěšného podniku tvoří. Pak už to zvládnete sami a vaše podnikání nabere konečně ten správný směr.
Co je to obchodní strategie
Dříve, než se pustíme do její tvorby, vysvětlíme si, co to vlastně ta obchodní strategie je. Takzvaná obchodní (nebo také firemní) strategie je souhrnný dokument, který popisuje krok za krokem vaši cestu podnikáním. Jasně definuje cíle, které jste si stanovili, a podrobnou cestu, jak jich dosáhnout. Když si dílčí kroky správně stanovíte a dokážete se jich držet, máte téměř zaručené úspěšné dosažení vašeho cíle.
1) Stanovte si cíl
Základem úspěšné strategie podniku je vědět, kam chcete svůj byznys směřovat a čeho si přejete dosáhnout. Cíl by měl být nejen jasně specifikovaný, ale hlavně splnitelný a realistický. Takže pro začátek zapomeňte na hrdinství. Místo jednoho velkého a těžko realizovatelného cíle, si stanovte nejprve raději několik jednotlivých menších úkolů, které se vám budou plnit snadněji.
Nezapomeňte si také určit termín, do kterého chcete vytyčené mety dosáhnout. Opět realistický. Ať vaše podnikání neztroskotá hned na začátku na tom, že nedokážete stíhat ani vlastní termíny.
2) Poznejte svou cílovou skupinu
Analyzujte trh, konkurenci, ale i sami sebe. Bez toho to nepůjde. Nejprve je třeba se seznámit s vaším potencionálním publikem. Zjistěte, kdo jsou vaši zákazníci, jaká mají přání či pocity a jaké je trápí problémy. Nabídněte jim jejich řešení. Stanovte si tón komunikace nejlépe odpovídající vaší cílové skupině a naučte se účinně brnkat na strunu, na kterou nejlépe slyší.
3) Sledujte konkurenci
Stejně tak jako svou cílovou skupinu, proklepněte si i konkurenci. Je důležité, abyste o konkurenčních firmách měli neustálý přehled. Sledujte, co dělají, za kolik prodávají a jaké argumenty k prodeji využívají. Klidně se nebojte pořídit si konkurenční výrobek a zevrubně si ho prověřit. Je v něčem lepší než ten vás, nebo mu něco naopak chybí?
Neopisujte, ale inspirujte se, abyste mohli být lepší. Před konkurencí je třeba držet se vždy minimálně o jeden krok napřed.
4) Zjistěte, jak jste na tom vy sami
Cílovou skupinu už znáte a z konkurence nespouštíte oči. Tak teď se pusťte sami do sebe. Jak je na tom aktuálně vaše firma? Vyzkoušejte jednoduchou SWOT analýzu.
Strenghts (= silné stránky)
Zjistěte, jaké jsou vaše silné stránky. Stanovte si, v čem jste lepší než ostatní. Můžete nabídnout zákazníkům něco, co konkurence nemá? Udělejte z toho svou největší výhodu a hlavní prodejní argument.
Weaknesses (= slabé stránky)
Ať chceme, nebo ne, každý máme nějakou slabou stránku. Zjistěte, která je ta vaše. Dřív, než to udělá konkurence a použije vaši slabost proti vám.
Opportunities (= příležitosti)
Prozkoumejte všechny příležitosti k podnikání, které nabízí vaše okolí. Nebojte se jich využít.
Threats (= hrozby)
Napadá vás něco, co by mohlo váš byznys ohrozit nebo oslabit vaši pozici na trhu? Stanovte si, jak se případným hrozbám co nejúčinněji vyvarovat.
5) Naplánujte cestu k cíli
Teď už byste své cíle měli znát. Dejte hlavy dohromady, ideálně s celým týmem, a navrhněte a časově rozplánujte konkrétní činnosti, které povedou k jejich splnění. Stále ještě tápete, nebo si na to prostě netroufáte? Svěřte tvorbu své obchodní strategie odborníkům.