Pokud uvažujete o rozjezdu vlastního e-shopu, máme pro vás případovou studii, ve které shrnul své zkušenosti a doporučení Petr Helekal, zakladatel a provozovatel e-shopu Pasti.cz. Nechte se inspirovat.
E-shop s potřebami proti škůdcům Pasti.cz provozuji od roku 2008. Začínal jsem od nuly, při práci, po nocích balil balíčky a přes den je vozil na poštu. Dnes mě e-shop živí a mám vlastní zaměstnance. Za těch 17 let jsem nasbíral spoustu zkušeností a poučil se z několika chyb. Exkluzivně pro portál iPodnikatel.cz se teď s vámi o ně podělím.
Má to vůbec smysl?
Konkurence mezi e-shopy je vysoká, v Česku funguje přes 50 tisíc e-shopů. Takže je logické, že si říkáte, zda má vůbec smysl se do tohoto typu podnikání pouštět. Při rozhodování nám jako motivace poslouží data, jsou poměrně optimistická.
Podle asociace pro elektronickou komerci APEK je podíl e-commerce na maloobchodu 17%, což je podle analýz teprve polovina možného potenciálu. Jinými slovy je zde potenciál ještě k dvojnásobnému růstu obratu. Takže i prostor pro nové e-shopy. Výhodou e-commerce je to, že jsou zde poměrně nízké bariéry vstupu do podnikání.
Co na e-shopu prodávat?
K rozjezdu vlastního e-shopu mě kdysi přivedly obyčejné dřevěné pastičky na myši. Zaujal mě rozdíl mezi cenou, za kterou pasti nabízel český výrobce, a mezi cenou, za kterou se daly koupit na internetu. Postupně se můj sortiment přirozeně rozrůstal o přípravky proti dalším škůdcům.
Při rozhodování o volbě sortimentu vám může pomoci přehled na webu česká e-commerce. V roce 2022 byl nejčastější sortiment e-shopů tento:
- Oblečení a doplňky 19 %
- Dům a zahrada 13 %
- Potraviny 8 %
- Dětské zboží 6 %
- Elektronika 5 %
- Ostatní 47 %
Top 3 nejprodávanější produkty jsou mobily, gadgety a bazény. Mobily ani bazény nedávají pro začínajícího e-shopaře smysl, vhodnější budou například:
- móda
- dárky a suvenýry
- dekorační předměty
- potřeby pro domácí mazlíčky
- manuálně zhotovené výrobky
Specializujte se
Klíčem k úspěchu je specializace. Když si založíte e-shop s pánskou módou, bolestivě poznáte, co znamená slovo “konkurence”. Když se ale specializujete například na pánské opasky, tak zákazník, který online hledá opasek, na vás snadněji narazí.
S úzce zaměřeným e-shopem má i malý hráč šanci úspěšně konkurovat obrům typu Alza nebo Mall. Google totiž pozná, že se na něco specializujete, a to hraje v online marketingu ve váš prospěch. Stejně tak u zákazníků. Logicky předpokládají, že specialista v oboru má hlubší znalosti dané problematiky, případně širší sortiment, a spíše se na něj obrátí.
Dropshipping, fulfilment nebo vlastní sklad?
Velkou výzvou při rozjezdu vlastního e-shopu jsou finanční a prostorové nároky na skladové zásoby. Já sám jsem začínal s XX položkami na skladě, a zboží jsem skladoval v garáži. Dnes už naštěstí existují dvě elegantní řešení tohoto problému: dropshipping a fulfillment.
Dropshipping
Dropshipping znamená, že o skladování a rozesílání zásilek se nestaráte vy, ale dodavatel, který se na tento typ služby specializuje.
Při dropshippingu odpadá kromě logistiky také velká část administrativy, protože fakturu vystavuje rovněž dodavatel (s vaším logem a jménem). Vy pouze fakturujete provizi za prodej. Nevýhodou dropshippingu je právě tato nižší marže a menší kontrola nad sortimentem.
Fulfillment
Fulfillment je alternativa, kterou využívá stále větší množství e-shopů. Zboží si nakupujete sami, ale skladování a veškerou logistiku vám řeší externí firma: příjem zboží od vašich dodavatelů, balení, rozesílání i reklamace. Nemusíte mít vlastní sklad, zaměstnance, smlouvy s dopravci ani obalový materiál.
Díky velkému objemu odesílaných balíků má externí logistické centrum lepší ceny za dopravu. A navíc, pokud neodešlete alespoň 100 balíků měsíčně, tak si k vám pro ně dopravce většinou nepřijede a budete je muset vozit denně na poštu nebo depo balíkové služby.
Vlastní sklad
Při vyšších stovkách nebo tisících balíků měsíčně se už fulfillment většinou nevyplatí a je lepší mít vlastní sklad a zaměstnance. Počítejte s určitou administrativní zátěží, abyste vyhověli všem zákonným požadavkům v souvislosti s uskladněním zboží, hygienou, požární bezpečností, školením apod. Tato administrativní zátěž v posledních letech bohužel roste.
Daně
Jedno z důležitých rozhodnutí je živnost versus právnická osoba (typicky ve formě společnosti s ručením omezeným). Výhodou firmy je omezená odpovědnost za závazky, nevýhodou nutnost vést podvojné účetnictví.
Dalším aspektem ke zvážení je plátcovství DPH. Když se registrujete jako plátce daně, mírně se vám sníží obchodní marže při stejné prodejní ceně. Můžete si ale nárokovat vrácení DPH ze všech nakupovaných služeb a vybavení. Konkrétní propočet, která varianta je pro vás výhodnější, neškodí zkonzultovat s daňovým poradcem.
Výběr domény
V silné konkurenci je branding důležitý. U e-shopu je základem doména. Musí být snadno zapamatovatelná a pokud možno co nejkratší. Zda je doména volná si ověříte v centrálním registru na nic.cz. Registrace domény stojí kolem 200,- ročně.
Pokud zvolíte název domény sestávající ze dvou slov, zaregistrujte si variantu s pomlčkou i bez ní. Zabráníte tak konkurenci, aby si v budoucnu registrovala druhou variantu a podobnosti zneužívala. Mluvím bohužel z vlastní zkušenosti.
Logo
Součástí brandingu je pěkné logo. Odfláknuté nebo neprofesionální logo může zákazníka odradit od nákupu na vašem e-shopu. Sám jsem kdysi začínal s vlastnoručně vyrobeným logem, teprve časem jsem si ho nechal navrhnout od profesionálního grafika.
V dnešní době již existuje online spousta nástrojů, kde si profesionálně vypadající logo můžete sami navrhnout nebo upravit z existující šablony. Takže pro nekvalitní logo už není omluva.
Na čem e-shop rozjet?
Máme doménu, logo, vybrané zboží, a zbývá vybrat, na čem e-shop poběží. V době, kdy jsem s e-shopem začínal, byly ještě v módě krabicové e-shopy. To znamená, že vám e-shop dodala firma na zakázku, případně nějaký vývojář na míru zprovoznil open-source platformu typu Zencart nebo Prestashop.
Tato řešení sebou nesou obrovské množství bolehlavů. Tím hlavním je, že jste závislí na tom, kdo vám e-shop dělal. Nepřestáváte platit: za každý update, bezpečnostní aktualizaci, opravu chyby, novou funkci, kterou potřebujete. A že na e-shopu něco nefunguje, řešíte neustále.
Pronájem eshopu
Neblahé zkušenosti se Zencartem mě přivedly k tomu, že jsem po pár letech e-shop převedl na platformu, která nabízela pronájem e-shopu na bázi měsíčních poplatků. Na českém trhu byl v té době jedničkou FastCentrik. Po změně majitele ale začala tato platforma podstupně stagnovat a degradovat, a tak jsem přešel na Shoptet.
V současnosti je Shoptet jednička na českém trhu a pokud jako jednotlivec rozjíždíte nový e-shop, nemá smysl o čemkoliv jiném uvažovat. Místo několika desítek tisíc jednorázově u “krabicového” řešení platíte každý měsíc pronájem v řádu nižších tisíců.
Pro začínajícího e-shopaře jsou měsíční platby výhodou už jen z hlediska cash flow. V ceně pronájmu je dokonale odladěný a vyzkoušený e-shop s profesionálním vzhledem, obrovským množstvím rozšíření a doplňků, typu napojení na vyhledávače zboží, účetní programy, marketingové nástroje apod.
Volba šablony
Pokud jde o to, jak bude váš e-shop vypadat, Shoptet nabízí několik grafických šablon, ze kterých si můžete vybrat. Některé prvky si můžete v rámci šablony upravovat, a pokud by vám žádná základní šablona nevyhovovala, k dispozici je za mírný poplatek několik hezčích šablon.
Velmi snadno takto rychle spustíte profesionálně vypadající e-shop. A když si na sebe e-shop vydělá, můžete si časem nechat vytvořit unikátní šablonu zcela na míru. Tím se opět odlišíte od konkurence.
Na screenshotech níže můžete porovnat, jak se vyvíjel vzhled e-shopu Pasti.cz v průběhu let: 2009, 2016 a 2023.
Legislativní požadavky
Shoptet za vás navíc hlídá legislativní změny. Když novela zákona o elektronických komunikacích změní požadavky na chování cookie lišty, nemusíte nic řešit. Shoptet změnu implementuje za vás. U shopu na míru byste se museli obrátit na vývojáře, popsat mu zadání a platit mu za úpravy.
Shoptet vám automaticky nabízí také univerzální vzor obchodních podmínek, u kterých hlídá legislativní změny. Pro začínajícího e-shopaře to je obrovské zrychlení. Jen doplníte iniciály a s drobnými úpravami máte splněno a případná kontrola ze strany ČOI u vás nenajde zásadní problém, za který by vás odměnila pokutou.
Online marketing
Blíží se velký okamžik, spuštění vašeho prvního eshopu. Doporučuji se důkladně zamyslet nad rozvržením kategorií a podkategorií produktů a optimálně je navrhnout tak, abyste na každou kategorii mohli později cílit v rámci online marketingu. Pomoci vám může náhled na konkurenční e-shopy a zamyšlení se nad cílovými skupinami zákazníků. Co u vás budou hledat a pod jakými klíčovými slovy?
Každou kategorii zboží byste měli opatřit textovým popisem. Ten by měl být unikátní, nekopírujte texty odjinud. Totéž se týká popisů zboží. Pokud přebíráte texty od dodavatele nebo výrobce, přepište je, aby byly unikátní. Vynaložená práce se vám časem vrátí v podobě lepších pozic ve fulltextovém vyhledávání Google a Seznam. Samozřejmě je to jen jeden z faktorů, ale můžete ho snadno ovlivnit a měli byste to udělat.
Dalším krokem ke zvážení je registrace do zbožových vyhledávačů typu Heureka nebo Zbozi.cz. Napojení na tyto služby následně elegantně vyřešíte přímo v administraci Shoptetu.
Posledním úkolem v pomyslném seznamu “marketing” je vytvoření účtu Google Analytics. Službu opět snadno integrujete do Shoptetu a časem vám bude poskytovat cenné údaje o návštěvnících a výkonnosti vašeho e-shopu.
PPC reklamy
Gratuluji, e-shop máte spuštěn, teď to nejdůležitější: přivést na něj zákazníky. Kromě zbožových vyhledávačů máte dvě možnosti: PPC reklamu a budování obsahu. Doporučuji obě metody zkombinovat.
PPC reklama spočívá v placených inzerátech, u kterých platíte za každý proklik. Smysl Google tuto službu provozuje pod názvem Google Ads, reklamní systém Seznamu se jmenuje Sklik. Oba účty snadno zprovozníte, zadáte platební kartu, a nastavíte měsíční limity, které jste ochotni investovat.
S vytvořením reklamních kampaní doporučuji se obrátit na specializovanou firmu. Seznam prověřených dodavatelů v tomto oboru najdete na stránkách Shoptet partnerů.
Budování obsahu
Pokud chcete vybudovat e-shop, který si získá jméno a nebude závislý jen na reklamách, silně doporučuji začít psát blog. Jinými slovy články na témata, která souvisejí s oborem vašeho e-shopu. Shoptet má podporu blogu přímo integrovanou. A pokud si na psaní sami netroufáte, pomůže vám copywriter.
Pokud budete blog psát poctivě a soustavně, v řádu měsíců se dostaví první výsledky a váš e-shop začn e být vidět ve výsledcích organického (neplaceného) vyhledávání.Strategie spočívající v budování obsahu je běh na dlouhou trať, proto většina e-shopařů touto cestou nejde. Věřte mi ale, že náklady vynaložené na vytvoření kvalitního obsahu (v podobě času nebo peněz) se vám vrátí. Kvalitní obsah se stává aktivem, které vám získává nové a nové zákazníky, aniž byste museli Google nebo Seznamu platit.
Jak zvládnout růst e-shopu
Pokud řešíte sklad a odesílání přes fulfillment, s růstem větší problémy mít nebudete. Největší problémy při růstu objemu objednávek jsou většinou nedostatečná kapacita skladu a nestíhání balení objednávek. Obojí se dá řešit.
Velikost skladu je většinou potřeba řešit nepříjemným stěhováním do větších prostor, ale často na nějakou dobu pomůže i reorganizace zboží ve skladu a jeho optimalizace. Kapacity balení potom závisí na počtu zaměstnanců a na prostorech, kde zaměstnanci balí.
Automatizujte co se dá
Automatizace procesů při vyřizování objednávek, vystavování faktur, vystavování štítků na balíky a vlastního balení většinou ušetří přes 30% času zaměstnanců.
Další problém bývá sezónnost prodejů. Většina e-shopů má hlavní sezónu v období Vánoc. Já mám sezónu na jaře. V zimě vymýšlím, co by zaměstnanci mohli dělat, a na jaře bych jich nárazově potřeboval 2x tolik. Něco vyřešila automatizace procesů, něco jarní přesčasy a brigádníci.
Ideální je, pokud se vám podaří sehnat brigádníky, kteří u vás budou pracovat pravidelně. Zaškolení přece jen nějaký čas trvá, a během něj brigádník spíš zdržuje než pomáhá. Když už je zaškolený a zná sortiment, je škoda o něj přijít.
Kdy mě to uživí?
Odpověď na tuto otázku není univerzální. Někoho e-shop začne živit během pár měsíců, někomu se to nepodaří nikdy. I mě se 2x stalo, že jsem věnoval nějakému e-shopu spoustu času a energie, ale nepodařilo se mi jej rozjet natolik, aby mi to dávalo smysl, takže jsem jej po roce práce zrušil a odepsal spoustu peněz, času a nějaké neprodané zboží.
Dnes už existují tržiště e-shopů, například Eshopiste, kde váš e-shop, pokud se vám s ním nebude dařit podle vašich představ, můžete zkusit prodat. Nebo si můžete koupit už rozjetý e-shop s historií, a ten začít vylepšovat.
Mě trvalo asi dva roky než e-shop Pasti.cz začal vydělávat tolik, abych mohl odejít z práce a živit se jen z e-commerce. Dva roky jsem vstával ve 2 ráno, vyřizoval maily a objednávky, ráno jel do práce a po návratu z ní jsem balil balíčky, které jsem večer vezl na poštu.
Ani potom, co vás e-shop začne živit, nemáte vyhráno. Ze začátku to bylo super, měl jsem spoustu volného času, ale jak objednávek přibývalo, začal jsem se zase dostávat tam, že jsem pracoval od rána do večera, nemohl jsem odjet na dovolenou… Nakonec jsem musel přijmout prvního zaměstnance, čímž mi výrazně klesl čistý zisk, ale jinak to nešlo.
První zaměstnanec byl finančně nejbolavější. U těch dalších už to není tak hrozné 🙂 Dnes se této fázi můžete vyhnout opět pomocí fulfillment center, které budou provoz e-shopu řešit za vás a vy se budete věnovat jen jeho rozvoji.
Závěr
Někomu to bude znít jako fráze, ale provozování vlastního e-shopu nikdy nebylo snadnější. Pokud o této formě podnikání uvažujete, už nemáte žádné výmluvy. Využijte moje rady a vrhněte se do toho. Pokud vše pojmete poctivě, vynaložená energie se vám vrátí v podobě podnikatelské nezávislosti a nikdy nekončící zábavy při neustálém posouvání e-shopu vpřed.