Literárních titulů na téma podnikání vyšlo nespočet. Jak ale v tak široké nabídce knižního trhu vybrat knihu rozeznat kvalitní knihu od braku a vybrat tu, která pro vás může být opravdu obohacující? Na to jsme se zeptali samotných podnikatelů.
Knihy o podnikání, které by ve vaší knihovně neměly chybět
Zakladatel brněnské firmy Kurzor, s.r.o. Petr Gogolín toho o podnikání načetl hodně. Protože se o podnikání soustavně zajímá už od svých středoškolských let, může dnes s přehledem doporučit literaturu, která mu pomohla jak při rozhodování, tak i v pozdějším stádiu podnikání. Zeptali jsme se jej proto na to, které knihy o podnikání považuje za nejvíce obohacující.
Robert T. Kiyosaki: Bohatý táta, chudý táta
„Když jsem v 16 letech začal podnikat, přečetl jsem si tuto knížku, ve které autor popisuje příběh svého otce, vzdělaného podnikatele, ale chudého. Naproti tomu si všímá i otce svého kamaráda, který sice není vzdělaný, ale je úspěšný podnikatel. Dílo pro mě bylo velkou inspirací.“
Robert T. Kiyosaki je proslulý americký podnikatel a spisovatel. Kniha Bohatý táta, chudý táta je porovnáním dvou přístupů k získávání financí, inspirované autorovými zážitky z dětství. Kiyosaki svým poutavým vyprávěním, založeném na příběhu jeho otce a otce jeho kamaráda poskytuje inspirativní pohled na způsob, jakým lze získat peníze a jak podnikat poctivě a úspěšně. Kiyosaki tvrdí, že bežní lidé pracují pro peníze, kdežto bohatí lidé se snaží, aby peníze pracovaly pro ně. Kiyosaki je vyzdvihován pro svou schopnost motivovat podnikatele, aby se dívali na peníze novým, méně konvenčním způsobem.
Dale Carnegie: Jak získávat přátele a působit na lidi
„Tato knížka mi na začátku podnikání hodně pomohla zlepšit komunikaci s mým okolím a ukázala mi, že přívětivý způsob jednání a pozitivní přístup k lidem vede k dobrým výsledkům. Od té doby, co jsem knížku přečetl si při chůzi po městě rád hlasitě pískám a nebojím se usmát na ostatní.“, prozrazuje Petr Gogolín
Knižní příručka Jak získávat přátele a působit na lidi je kniha, která se stala světovým bestsellerem. Pojednává o principech, pomocí kterých se stanete oblíbenými a budete si umět získat ostatní na svou stranu. Pro podnikatele, který přichází neustále do styku se zákazníky či obchodními partnery, je dobré vědět, jak s lidmi hovořit a navazovat kontakty, proto by ani kniha Dalea Carnegieho neměla uniknout vašemu zájmu.
Guy Kawasaki: Umění rozjezdu
Gyu Kawasaki je úspěšný podnikatel, který při svém podnikání zažil mnoho vítězství i proher. Své postřehy sepsal v knize Umění rozjezdu, kde poskytuje praktické rady všem, kteří mají v plánu začít podnikat nebo se snaží dostat na trh nové produkty a služby, anebo třeba také založit a vést neziskovou organizaci.
Kawasaki tvrdí, že podnikání není pracovní pozice, je to stav mysli lidí, kteří chtějí změnit svou budoucnost.
Milan Zelený: Cesty k úspěchu
Kniha vysokoškolského profesora Milana Zeleného je sborníkem nosných myšlenek a principů řízení podniku, které zavedl a úspěšně využíval geniální podnikatel Tomáš Baťa.
Přestože by se mohlo zdát, že baťovská podnikatelská éra je dávno pryč, kniha Cesty k úspěchu má mnoho co říct i dnešním podnikatelům. Pokud chcete v podnikání dosáhnout úspěchu, nechte se inspirovat ověřenými a nadčasovými metodami, které vynesly původně provinčnímu obuvníkovi Tomáši Baťovi slávu a celosvětové znání.
Richard Koch: Pravidlo 80/20
Kniha Richarda Kocha úspěšného britského podnikatele, odkazuje na tzv. paretovo pravidlo, které je možné aplikovat v celé škále ekonomických procesů, jehož si všiml ekonom Vilfred Paret. Podle něj je 80% výstupů výsledkem 20% vstupů.
Tato inspirativní kniha poukazuje na množství praktických příkladů, jak dosáhnout lepších podnikatelských výsledků s menším vynaložením úsilí, času a zdrojů a bude vám tak skvělým pomocníkem v podnikání.
W. Chan Kim, Renée Mauborgne: Strategie modrého oceánu
Kniha Strategie modrého oceánu je odpovědí na současné zostřování konkurenčního boje. W. Chan Kim a Renée Mauborgne ve své knize přináší soubor praktických rad a nástrojů, který podnikatelům umožní vyhnout se nelítostné konkurenci hledáním neobsazených trhů – neposkvrněných modrých oceánů.
John Vanhara: Podnikání v USA
John Vanhara se již od začátku své podnikatelské kariéry dělil o své zkušenosti a poznatky na svém blogu. Po několika úspěšných projektech v USA, sepsal nejdůležitější body pro začínající podnikatele v knize Podnikání v USA.
Pokud začínáte s podnikáním (nejen) v USA, je tato kniha výborným pomocníkem, nejde totiž jen o teoretickou četbu, ale o souhrn autorových reálných zkušeností.
Jason Fried, David Heinemeier Hansson: Restart
Restart je současný bestseller, který vyvrací všechny zavedené techniky managementu používané ve velkých firmách a ukazuje nové zákonitosti, které následně podkládá logickým výkladem.
„Dobrých knih o podnikání je v češtině velmi málo. Kniha Restart je ale vynikající výjimkou. Jako provokativní průvodce podnikatelským minimalismem zpochybňuje zažitá dogmata a místo nich nabízí jednoduše funkční řešení.“, hodnotí knihu recenze Roberta Vlacha.
I čeští podnikatelé se ale shodují, že je knížka minimálně přiměla zamyslet se nad způsobem své práce a nad svou dlouhodobější podnikatelskou vizí.