Správný parťák do podnikání? Vezměte ho na čundr!

Podnikání je výzva sama o sobě. Přináší vždy spoustu příležitostí a bariér, které člověk každý den musí zvládat. Pokud má společníka, který mu opravdu pomáhá úspěšně procházet těmito výzvami, máte z půlky vyhráno. Pokud je ale společníkem někdo, kdo nejen že nepomáhá, ale ještě pár výzev přidá, může se stát z touhy po splněném podnikatelském snu naprostá noční můra.

Těchto nočních můr by bylo mnohem méně, pokud bychom viděli do budoucnosti a dokázali předvídat, jaký dopad na nás a naše podnikání bude mít spojení s konkrétním člověkem. Ale počkejte chvíli. Ono to vlastně jde!

Vezměte ho na čundr

Pokud chcete svého možného nebo současného parťáka pro byznys trochu otestovat, vezměte ho na čundr. Jak může takový čundr pomoct s odhalením, zda se někdo hodí do podnikání? Jednoduše.

Když s podnikáním začínáte, nejprve se rodí nápady o tom co, jak, kde, kdy a pro koho budeme dělat. Hledáme, co na tom bude tak skvělého, že nám za to někdo bude platit nebo že získáme zákazníky. Toto období se vyznačuje spíše hypotetickým tvořením než tou nejtvrdší prací. V této fázi může znít spousta nápadů a myšlenek geniálně, jiné to pak ale je, jakmile začneme věci uvádět do praxe. Přijde neskutečná spousta práce, odříkání, nepohodlí a nekomfortních situací, které je potřeba zvládat. Úspěch je odměna za to, že byl někdo jednoduše ochoten dokončit spoustu věcí, které nebyly snadné, a byl v tom vytrvalý. A právě ta vytrvalost a schopnost pustit se do činů namísto řečí je to, co můžete předem otestovat.

Když jdete na čundr, sbalíte si batoh, stan a vyrazíte. Můžete jít opravdu dlouho a dobrou náladu může vystřídat bolest nohou, zad a další nepohodlí. Dostaví se únava, podráždění. Možná máte hlad nebo žízeň, možná je nejbližší hospoda, která vás měla zachránit, zavřená a podrážděnost se stupňuje. Když navíc zabloudíte, stavíte stan za deště nebo ztratíte peněženku, emoce, které přicházejí, skvěle odhalí společenskou masku. A vy před sebou máte svého potenciálního parťáka se všemi jeho skvělými i těmi ne až tak skvělými vlastnostmi.

Neposlouchejte, dívejte se

Pojďme se spolu podívat na to, čeho byste si na svém parťákovi měli v krizovějších situacích všímat. Položte si pár následujících otázek.

1. Snaží se přispívat? Je ochotný pomoct, nebo je spíše pasivní?

Na výsledky orientovaní lidé jsou rádi aktivní, nesedí a nečekají, až jim někdo vše přinese pod nos. Tak nějak přirozeně přidají ruku k dílu, aniž by je někdo výslovně žádal, a jsou opravdu nápomocní. Nemyslím tím to, že jsou vtipní, zábavní, zajímaví nebo umí být středem pozornosti. Spíše se dívejte na to, jestli se zajímají o to, co je potřeba udělat, a následně se toho chopí a jestli je na ně v tomto ohledu spolehnutí.

2. Když čelí problému, dramatizuje a nafukuje ho, nebo zachová chladnou hlavu a směruje to k řešení?

Odhalit sociální masku za běžných okolností je téměř nemožné. Dokud je pohoda a vše jde dobře, žádné drama se nekoná. Jakmile ale osoba čelí problému, nebo dokonce průšvihu, můžete vidět z jejího chování to, jaký přístup bude mít i v budoucnu.

Podnikání s sebou určitě přinese spoustu problémů a náročných situací, kterým bude potřeba čelit. A existují dva možné přístupy k těmto situacím. Můžete je buďto dramatizovat jako v divadle, kdy herec potřebuje, aby i poslední divák v sále pochopil, že ON MÁ PROBLÉM. Je vám asi jasné, že to v reálném životě není velmi konstruktivní a hodnotné. Druhá možnost je, že se prostě rovnou zaměříte na řešení. Problém samotný vás nepohltí a nepodlehnete mu, držíte si zdravý nadhled a díky němu nacházíte rychle dobrá řešení. Všímejte si tedy, jak velké drama vám váš člověk předvede a jak dlouho bude trvat, než začne hledat správné řešení.

3. Myslí jen na sebe a své záměry, nebo mu záleží i na vašich potřebách a cílech?

Určitě je fajn, že jste jako podnikatel pánem svého času a máte možnost neomezeného příjmu, ale asi tušíte, že to nejsou jen samé plusy. Možnost neomezeného příjmu na straně jedné znamená, možnost nulového příjmu na straně druhé. Neexistuje žádná jistota a je to velký test vašich schopností.

Většina rozumných lidí chápe, že peníze, úspěch, popularita a podpora okolí je jen efektem toho, že jste odvedli skvělou práci. Žádný podnikatel nezačal tím, že čekal až mu na účtu přistane první milion. Nejdřív je tu hromada práce zakončená hodnotnými výsledky ve směru k zákazníkům.

Jsou však lidé, kteří doufají, že se jen přidají k nějaké aktivitě a svezou se na vlně úspěchu, aniž by doopravdy k tomuto úspěchu sami přispěli. Vytěží z toho maximum pro sebe, a když už není co brát, nebo se aktivitě už tak nedaří, opouští loď. Mít na palubě někoho, kdo nemaká, ale ještě je zátěží – to je něco, co v náročnějším podnikatelském období zažívat vážně nechcete. Proto si všímejte, jestli se zajímá o věci a aktivity, které jsou výhodné jen pro něj, nebo spíše o ty, které jsou hodnotné pro vaši společnou aktivitu.

Mé doporučení zní: Méně poslouchejte, co tento člověk říká, a více se dívejte na to, co dělá, o co se zajímá, jak je ochotný něčemu reálně pomoct a jak překonává problémy.

Lucie Spáčilová
Lucie Spáčilováhttp://www.performia.cz
Spoluzakladatelka a výkonná ředitelka společnosti PERFORMIA, spol. s r.o. Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti.

Inzerce