Jak vytvořit letáček či plakát?

Ačkoliv žijeme v domě digitálního marketingu, může přijít situace, kdy se v rámci marketingového mixu vyplatí sáhnout po starém dobrém letáčku či plakátu. Pojďme se společně podívat, na co se při jeho tvorbě připravit a na co si dát pozor.

Promyslete účel

Zamyslete se, proč letáček potřebujete, k čemu by vám měl pomoci a co si od něj slibujete. Komu bude určený, kdo je cílová skupina, kterou se letákem budete snažit oslovit. Má leták upoutat pozornost, informovat o novince, nebo naopak dát potenciálnímu zákazníkovi podrobný přehled o vlastnostech vašeho produktu? Od těchto otázek se odvíjí to, jak bude váš leták vypadat, jaký zvolíte formát, kolik budete potřebovat místa pro vaše sdělení i jak toto sdělení bude vypadat.

Buďte struční a jděte k věci

Doba je rychlá a lidé jsou čím dál míň ochotní číst sáhodlouhé texty. Pamatujte na to, při přípravě vašich reklamních tiskovin. Využívejte chytlavé a graficky výrazné nadpisy, které budou vaše sdělení strukturovat. Nesnažte se využít jeden leták pro představení více nabídek. Pro čtenáře to bude zmatečné. Váš letáček by měl dávat jasnou odpověď na 4 základní otázky: Co, kdo, kde a (do)kdy.

Nezapomeňte na výzvu k akci

Dalo by se říct, že výzva k akci je nejdůležitější částí letáku či plakátu. Upozornili jste na vaši nabídku, ale nyní potřebujete, aby čtenář provedl nějakou akci. Akce a aktivita potenciálního zákazníka je to, co potřebujete. Proto leták bez výzvy k akci, není nic jiného než obyčejný soupis informací. Řekněte zákazníkovi jasně, jaká akce by to měla být. Zavolejte …, napište …, navštivte …

- Inzerce -

Dejte také pozor, abyste nezapomněli na příslušný kontakt. Když po čtenáři chcete, aby navštívil vaši novou prodejnu, nebo vám zavolal, tak by bylo dobré mu říct, kde se vaše prodejna nachází, respektive na jaký telefon má volat.

Můžete také „přibalit“ malý dárek, který potenciálního zákazníka „popostrčí“ při jeho rozhodování. Kupón na slevu pro první nákup, recept, zajímavý tip a podobně.

Dejte letáčku pěkný kabátek

Jak jsme si řekli už výše, jaká bude výsledná podoba letáku, záleží především na cílové skupině. Jinou grafiku bude potřebovat pro oslovení nastávající maminky, jinou pro sportovního fanouška.

Dobrým pomocníkem jsou doprovodné obrázky a infografiky, které převádí strohé informace do vizuálně zajímavé podoby. Určitě platí, že vhodně vybraný obrázek často na jeden pohled řekne více než deset odstavců textu. Pokud do letáku umisťujete fotografie, snažte se použít autentické fotografie z vaší činnosti. Fotobanku využívejte jen když to nejde jinak. Váš letáček tak nebude vypadat stejně, jako deset dalších.

Texty by měly být přehledné a dobře čitelné. Schválně se zkuste váš letáček či plakát na monitoru zmenšit. Lépe se vám ukáže jeho uspořádání i čitelnost. Zjistíte také, zda je dostatečně čitelný váš nadpis a výzva k akci.

Pohrajte si s fonty, i zde ale platí pravidlo, že méně je často více. Dva různé fonty by měly být maximum. Jeden pro nadpisy, jeden pro text. Než abyste použili další font navíc, raději vyzkoušejte upravit velikost, tloušťku a barvu písma.

Pokud si chystáte leták sami a budete jej chtít tisknout v profi tiskárně, nebo jej posílat do online tiskárny, pamatujte na spadávku. Žádná tiskárna neumí tisknout až do kraje papíru. Proto je potřeba podklady pro tisk chystat s přesahem, aby bylo možné dokument oříznout na požadovaný formát.

Zvolte vhodnou metodu tisku

Pokud potřebujete pár letáčků, vytisknete je doma na tiskárně. Domácí tisk má ale své limity jak z hlediska technologie (těžko se tiskne na velké formáty, rychlost, respektive pomalost tisku, papír nepotisknete až ke kraji, tak i ekonomické náročnosti barevného tisku většího počtu kusů. Jakmile svůj náklad začnete počítat ve stovkách kusů, vyplatí prozkoumat nabídku profesionálních tiskáren. Ty využívají dva základní typy tisků. Digitální pro menší objemy a ofsetový tisk pro větší objemy tisků stejných materiálů. Velkou výhodou je, že profesionální tiskárny umí ořezat tiskoviny tak, že je potištěná celá cílová plocha. Dokument tak nemá bílý okraj.

Pokud zrovna nemáte poblíž žádnou tiskárnu, pomůže online tiskárna, kde stačí poslat data, vybrat cílový formát a pak už jen čekat na kurýra, který vám vaše nové letáčky přiveze až domů. Přes online tiskárny můžete úplně stejně řešit potisky reklamních předmětů či jakýchkoliv dalších firemních tiskovin.

Redakce portálu
Redakce portáluhttps://www.ipodnikatel.cz
Internetový portál iPodnikatel.cz je specializovaný portál zaměřený na začínající podnikatele a ty, kteří chtějí rozvíjet svůj malý nebo střední podnik.

Mohlo by vás zajímat ...

Inzerce