V marketingu na internetu existují pro podnikatele nepřeberné možnosti jak své podnikání zviditelnit. Víte, jak zajistit, že právě vaše webové stránky či internetový obchod budou mezi ostatními ty úspěšné?
Internetový (online) marketing
Internetový marketing chápeme jako souhrn aktivit na internetu, které směřují k určeným cílům podnikání – například zvýšení návštěvnosti (zpravodajský server), zvýšení prodeje (e-shop), zvýšení povědomí o značce či adrese webu, zlepšení image apod.
Jednou z klíčových součástí internetového marketingu je pak internetová reklama.
Původ internetového marketingu
Online marketing vychází z praktik klasického (offline) marketingu. Jsou zde však určitá specifika, která tento typ marketingu oproti klasickému znevýhodňují či naopak posilují. Slabší stránkou internetového marketingu je nižší penetrace internetu, kdy část tržního segmentu není aktivními uživateli internetu, avšak výzkumy ukazují, že lidí s přístupem k internetu stále přibývá.
Naopak silnou stránkou je vysoká měřitelnost internetové komunikace a s tím související lepší plánování a výsledná efektivita marketingu. Inzerce na internetu navíc stále vychází výrazně levněji než u ostatních médií. Samozřejmostí ale je, že i na internetu je pro velkou viditelnost (např. prostřednictvím bannerové reklamy) potřeba velký balík peněz.
Typy internetového marketingu
Existují dvě základní větve internetové reklamy – výkonová a brandová reklama. Výkonová reklama má okamžitě zvýšit prodej. Není u ní tak důležité, kdo prodává, ale že je přesně na tom místě, kde ji zákazník „hledá“. Tedy například reklama v katalozích, PPC reklama, SEO apod.
Oproti tomu brandová reklama nemá za cíl přímo prodat, ale zvýšit povědomí o značce, webové stránce, e-shopu a jeho nabídce. Mezi hlavní zástupce patří bannerová reklama (tj. pronájem reklamních prostor za úplatu), ale třeba také online soutěže a nebo on-line PR.
Záleží tedy na tom, čeho chcete momentálně dosáhnout. Vhodné je kombinovat oba směry.
Internetovou reklamu lze realizovat v zásadě dvěma způsoby
- marketingem ve vyhledávačích (PPC, placené zápisy v katalozích, SEO),
- bannerovou reklamou na různých portálech či stránkách.
Do internetového marketingu lze navíc zapojit public relations, e-mail marketing (spadající pod direct marketing), virální marketing, provizní systémy a další. Dala by se sem zařadit i vlastní webová prezentace (její přesvědčivost, přehlednost, náplň a technické požadavky) a samozřejmě tvorba atraktivních textů pro web (tzv. copywriting). V neposlední řadě také měření návštěvnosti, efektivnosti reklam a návratnosti investic.
Nástroje internetového marketingu
Marketing přes vyhledávače (Search Engine Marketing)
- placený zápis/zařazení v katalogu,
- optimalizace pro vyhledávače (SEO),
- platba za proklik (PPC).
Bannerová reklama
- bannery přes vyhledávače AdWords, AdSense,
- výměnné bannerové systémy
- soukromé systémy – velké portály Seznam, Centrum, iDnes,
- agenturní systémy a mediální agentury.
Public relations na internetu (online PR)
- vlastní web a spřátelené weby,
- odborné internetové časopisy a zpravodajské servery,
- diskusní skupiny,
- ČTK, e-maily novinářů,
- placené články na serverech.
E-mail marketing
- vlastní rozesílání vyžádaných emailů,
- patičky ve free-mailech,
- placené e-maily,
- newslettery.
Provizní systémy (affiliate marketing)
- přes zprostředkovatele,
- přímo e-shopy.
Další možnosti
- vlastní webové stránky,
- virální marketing,
- advergaming,
- mikroweby,
- integrovaný marketing (off-line + online) aj.
Vhodné je jednotlivé formy internetové reklamy, respektive internetového marketingu, spojovat a dosáhnout tzv. synergického efektu. Nabízí se například propojení optimalizace pro vyhledávače u velmi konkurenčních slov s PPC reklamou.
Čím u online marketingu začít
Podnikatel, který chce začít používat internetový marketing, by si měl minimálně přečíst volně dostupné články o internetovém marketingu a nebo si zajít na nějaké školení. Následně sám může zvážit, na které typy reklamy si troufá sám, a u kterých by měl naopak navázat spolupráci s odborníky. Nicméně pokud podnikání na internetu myslí vážně, třeba si chce založit e-shop, uspokojivých výsledků bez kvalifikované pomoci nedosáhne.
Základem pro každého podnikatele by mělo být založení vlastních webových stránek. Pro podnikatele, jejichž služby a zboží se hledají prostřednictvím vyhledávačů, je vhodné začít používat PPC (pay per click) systémy. V současné je na českém trhu několik významných systémů – například systém AdWords od Google, Sklik od Seznamu. Pokud již firma má e-maily svých zákazníků, měla by s nimi začít pravidelně a profesionálně komunikovat přes e-mailing.
Na koho se obrátit, když chcete mít reklamu na internetu
Záleží na tom, co přesně chcete. Existují reklamní agentury, které se zaměřují na internetový marketing, respektive digitální média. Ty jsou ale dostupné spíše velkým firmám s velkými rozpočty. Pak existují společnosti, které se specializují například na placenou reklamu ve vyhledavačích – PPC systémy AdWords a Sklik. A pokud chcete základní optimalizaci pro vyhledavače (SEO), tak to vám nyní nabídne každá lepší webdesignerská firma. Naopak pro plánování bannerové reklamy se zase hodí agentury, které mají potřebné know-how a dobře vyjednané cenové podmínky s médii. Případně můžete poptat prostor na webu, na kterém byste rádi zveřejnili svoji reklamu, napřímo. Často se dostanete na zajímavý poměr cena/výkon.