Webové stránky svépomocí nebo raději s agenturou v zádech?

Doba coronovirová jasně ukázala význam online prodejních kanálů. Webové stránky a e-shopy, které dokázaly prodávat, i když kamenné provozovny byly díky vládním nařízením uzavřené, pomohly řadě podnikatelů zmírnit dopady krize. Proto řada podniků, které měly dřív online při svém strategickém plánování na vedlejší koleji, nyní přehazuje výhybku a začíná přemýšlet o nových stránkách či e-shopu. Pokud mezi ně patříte, máme pár tipů, které by mohly pomoci při rozhodování, zda se do jejich přípravy pustíte sami, nebo jejich přípravu někomu zadáte.

Jednoduché stránky si můžete vyrobit sami. Existuje celá řada nástrojů, které nabízí rychlý výsledek bez nutnosti tvorby kódu. Počítejte ale s tím, že budete svázaní omezenými možnostmi, které tyto systémy nabízí.

V případě, že chcete sofistikovanější řešení, můžete zvolit některý z redakčních systémů, například WordPress. Řešením, a to zejména u větších webových projektů, je zapojení externího dodavatele, na kterého starost s přípravou webových stránek delegujete. Co vás v takovém případě čeká a na co byste se měli připravit? To jsou otázky, které jsme položili Davidovi Brucknerovi z agentury ImperialMedia.

Davide, kde je podle vás hranice, kdy je dobré do tvorby webových stránek zapojit externího dodavatele?

Pokud mám minimum zkušeností v oblasti marketingu, tak už při tvorbě zadání. Jsme schopni identifikovat cílové skupiny, vhodný obsah, ale i další marketingové nástroje.

Nabídek na tvorbu webových stránek je plný internet. Na co si dát při výběru dodavatele pozor?

Je těžké se v takto široké nabídce zorientovat. Klienty může zlákat mnohdy velmi nízká pořizovací cena, ta by ale neměla být jediným kritériem. Doporučil bych si potencionálního dodavatele prověřit, jak dlouho je na trhu, kolik má zaměstnanců, kolik má za sebou dokončených projektů a ideálně mít reference spokojených zákazníků. Dále bych se zajímal o následný servis a komplexnost služeb, protože je dobré webovou prezentaci vnímat jako jeden z marketingových nástrojů v digitálním prostředí.

Co bych měl mít předem rozmyšleno, než dodavatele pro tvorbu webových stránek oslovím?

Jaké mám od webu očekávání a komu má sloužit. Zda bude součástí širšího celku marketingových nástrojů.

Co následně obnáší spolupráce s agenturou? Nakolik budu do celého procesu přípravy stránek sám zapojený?

To je asi u každé agentury jiné. My se snažíme s klientem potkat při tvorbě zadání, následně odprezentujeme webdesign, pak se web kóduje a implementují se jednotlivé moduly. Poté do realizace opět vstupuje klient, kdy mu představíme pro kontrolu funkční web na testovacím serveru. Pokud je vše v pořádku, naplánujeme datum spuštění webu a závěrečnou fází je proškolení klienta do administračního prostředí určeného k editaci obsahu. Pokud má klient představu o fungování webu, cílových skupinách, má zpracovány podklady, je celá realizace snazší. Pokud ne, jsme tu od toho, abychom mu s těmito základními otázkami pomohli.

Jak dlouho tvorba webových stránek trvá?

Délka realizace se odvíjí podle složitosti projektu. Jednoduché prezentační stránky se dají od podpisu objednávky po spuštění zvládnout zrealizovat do dvou až tří týdnu. U rozsáhlejších projektů se bavíme i v řádu měsíců.

Co následná údržba a správa webových stránek?

Rád u svých klientů používám větu, že: Spuštěním webu práce nekončí, ale začíná. Myslím, že bez servisu se neobejde žádná služba. U nás je technická podpora standardní součástí dodávky webu.

Na jak velkou investici bych se měl orientačně připravit? Řekněme například u menší firemní prezentace a e-shopu?

V ImperialMedia přistupujeme ke každému projektu/zákazníkovi individuálně a cenovou nabídku zasíláme až po konzultaci zadání s klientem. Menší firemní prezentace je jednodušší, než realizace e-shopu, takže je i levnější.

Ať už se rozhodnete pro spolupráci s dodavatelem či nikoliv, mějte na paměti, že web je živoucí organismus, který potřebuje pravidelnou péči. Přehledná a intuitivní administrace, snadná rozšiřitelnost systémového řešení a možnost jeho budoucích aktualizací by proto měly být jedním z požadavků na případného dodavatele.

Redakce portálu
Redakce portáluhttps://www.ipodnikatel.cz
Internetový portál iPodnikatel.cz je specializovaný portál zaměřený na začínající podnikatele a ty, kteří chtějí rozvíjet svůj malý nebo střední podnik.

Inzerce