Patříte mezi ty, kteří ještě nemají nápad na podnikání a rádi by ho našli? Máme pro vás seznam věcí, které byste měli udělat. Tak s chutí do toho, půl je hotovo!
1. Sepište seznam co nejvíce nápadů na podnikání, které vám přijdou na mysl. Přemýšlejte o svých vlastních nenaplněných potřebách, o věcech, které vás nadchly v zahraničí, o zajímavých myšlenkách, které jste četli na internetu. Využijte veškeré možné inspirace, která se vám nabízí. V tuto chvíli si můžete trošku zafantazírovat a nehledět na složitost uvedení nápadu do života. Nestavte si žádné mantinely a užijte si volnost kreativity. Později už totiž budete muset stát nohama pevně na zemi.
2. Proberte všechny nápady s podnikateli, které znáte, s přáteli a kolegy. Poznamenejte si jejich reakce a připomínky, které k nápadům měli. Pak nemilosrdně vyškrtejte ty nápady, které většina lidí zavrhla a hned potom začněte pracovat na nápadech, kterým vaši rádcové dávali největší šance. Pak si dejte na několik dní od nápado-hledačství oraz.
3. S čistou hlavou si projděte seznam nápadů. Vyřazujte ze hry postupně ty, které se vám moc nepozdávají. Na konci by vám měl zůstat jediný nápad, který skýtá největší potenciál a skrývá v sobě nejnižší riziko.
4. U nápadu s velkým „N“ přemýšlejte, co přesně byste nabízeli, jak a komu, a v čem by to bylo lepší, než produkty a služby, které už někdo jiný nabízí.
5. Pokud vám i potom bude dávat základní koncept podnikání, založený na vybraném nápadu, smysl, můžete směle přistoupit k dalšímu rozpracovávání. Pečlivě promyslete:
- Jaké produkty a/nebo služby budete nabízet?
- Kdo budou vaši zákazníci? Jaké jejich potřeby uspokojíte?
- Jak velký bude váš trh? Jak se bude v budoucnu vyvíjet?
- Jaká bude vaše konkurence a co je vaše výhoda oproti ní?
- Jak v tomto podnikání vyděláte peníze? Budou příjmy a zisk dostatečně vysoké?
- Jak se o vás vaši zákazníci dozví? Jaké marketingové strategie použijete?
- Co budou hlavní rizika a jak proti nim budete bojovat? Jak chcete udržet vaši konkurenční výhodu i do budoucna?
- Kolik peněz budete potřebovat a pro co je využijete?
- Kdo budou vaši klíčoví dodavatelé a obchodní partneři a jak zajistíte spolupráci s nimi?
- Kdo budou členové vašeho týmu a v čem bude jeho síla?
6. Možná už máte nutkání vydat se hned teď na živnosťák a skočit do toho po hlavě. Nádech. Výdech. Zklidněte hormon. Ačkoliv jste si svůj nápad pěkně vymazlili, musíte ho ještě podrobit zkoušce dospělosti (= životaschopnosti). Odpovězte si opravdu upřímně na pět otázek:
- Budete mít komu prodávat?
- Má šanci to vydělat dost peněz?
- Není podobného zboží /služeb na trhu už přehršel?
- Neexistují nějaké překážky, které nemůžete překonat?
- Jste si vědomi všeho, co souvisí s podnikáním (ztráta volného času, velká zodpovědnost apod.)?
7. Pokud jste z toho nevycouvali, blahopřejeme. Obvykle se v tuto chvíli začíná objevovat klišé v podobě nezbytnosti vypracování byznys plánu. Je lepší ho mít, ale i bez něj se obejdete. Prozatím. Teď je nejvyšší čas jít z kůží na trh. A to doslova. V tuto chvíli by bylo nerozumné utrácet desetitisíce za prodejnu nebo webovky a robustní marketingovou kampaň (ale prosti gustu…), navíc když existuje „x“ možností, jak svůj nápad otestovat v malém. Založte Facebook stránku a sbírejte reakce lidí. Nechat si nápad zkritizovat můžete i na specializovaných portálech jako je český Webtrh nebo zahraniční Reddit či Uservoice. Upíchněte váš artikl na prodejních portálech typu Fler, Naučmese, Easytask, Navolnénoze, Nejřemeslníci aj., podle toho co přesně nabízíte, a vyzkoušejte si, jak hladce nebo těžce se vaše věci prodávají. Svůj nápad můžete prezentovat na různých byznys akcích, například v Brně se pravidelně konají MIC Minutes, anebo na setkání lidí z vašeho oboru. Možnosti pro test v malém jsou, stačí pohledat tu pravou.
8. Máte ozkoušeno, že to funguje? Super! Teď do toho jděte s plnou parádou.