Reklama je nedílnou součástí komunikace značek se zákazníky a první zmínky o ní sahají až do starověkého Egypta. Vydejte se s námi na cestu časem a zjistěte, jak se vyvíjela. Tento článek vás totiž provede historií reklamy od prvních tištěných letáčků až po reklamní kampaně na sociálních sítích.
Kdy se začala objevovat první reklama?
Možná vás to překvapí, ale historie reklamy sahá ještě do doby před vznikem internetu. První náznaky reklamy se totiž objevily už ve starověkém Egyptě kolem roku 2000 před naším letopočtem, kdy se používaly rytiny na ocelových deskách.
První tištěná reklama pak vznikla v polovině 15. století, kdy William Caxton vytiskl první reklamní letáky, aby nalákal čtenáře na svou knihu, a připevnil je na dveře kostela v Anglii. První reklama v novinách byla zveřejněná v roce 1704 v USA. V roce 1835 se pak objevily první billboardy propagující cirkus.
A co takový předchůdce e-mail marketingu? Americký maloobchodní řetězec Sears byl první společností, která se zaměřila na personalizované reklamy prostřednictvím pošty a rozeslala 8 000 pohlednic.
Kdy se reklama rozšířila?
Skutečný boom zažila reklama na začátku 20. století, a to s nástupem televizního a rozhlasového vysílání. V tomto období se začala objevovat právě v rozhlase (poprvé v roce 1922) a v roce 1941 také na televizních obrazovkách. Kdysi šlo o reklamu společnosti Bulova Watch Company, která trvala pouhých deset sekund.
Ve 20. století se také začaly shromažďovat informace o spotřebitelích, což umožnilo lépe cílit na lidi obsahem, který je zajímá. Účelem všech reklam v tomto období bylo prodávat, v centru pozornosti reklamy byl tedy produkt. To se ale změnilo zavedením nových kanálů a médií – do popředí se tak dostal člověk a společnosti se začaly soustředit na šíření povědomí o značce.
Kdy se objevily jednotlivé typy reklam?
Reklama prošla od svého počátku fascinujícím vývojem. Pojďme se podívat na vývoj reklamy od A do Z neboli jak šel čas:
- Tištěná reklama – první tištěná reklama se objevila krátce po vynálezu knihtisku Johannem Gutenbergem v polovině 15. století. Byla distribuovaná v Anglii Williamem Caxtonem a šlo o reklamu na modlitební knihu.
- Novinová reklama – v polovině 17. století se objevily první reklamy v novinách.
- Venkovní reklama (billboardy) – začaly se ve větší míře používat v 19. století s rozvojem silniční dopravy. První billboardová reklama se objevila v USA v roce 1835, kdy Jared Bell vyvěsil billboard na cirkus.
- Rozhlasová reklama – první placený rozhlasový spot odvysílala stanice WEAF v New Yorku v roce 1922. Jednalo se o reklamu na realitní kancelář Queensboro Corporation.
- Televizní reklama – poprvé ji odvysílala stanice WNBT v New Yorku (nyní WNBC) 1. července 1941. Byla to reklama na hodinky Bulova a trvala 9 sekund.
- Digitální reklama – začala se objevovat na počátku 90. let 20. století.
- Bannerová reklama – první bannerová reklama byla umístěná na webové stránce HotWired (nyní Wired) v roce 1994 a propagovala americkou telekomunikační firmu AT&T.
- PPC reklama – v roce 2000 pak Google spustil systém pro správu PPC kampaní AdWords. Tehdy se v rámci správy PPC reklamy neřešila platba za proklik, ale za 1 000 zobrazení.
- Video reklama – první reklama na YouTube byla spuštěná v roce 2007.
- Mobilní reklama – začala být populární s nástupem chytrých telefonů a mobilního internetu. První SMS reklamní kampaň odeslala finská Nokia v roce 2000.
- Reklama na sociálních sítích – rozšířila se s rozvojem sociálních médií (na Facebooku v roce 2007, na Twitteru v roce 2010 a na Instagramu 2013).
Reklama se neustále vyvíjí a reaguje na nové technologie a trendy. I když můžeme jen odhadovat, co přinese budoucnost, jedno je jisté – reklama zůstane i nadále klíčovým prvkem v komunikaci firem a značek se spotřebiteli.
Zdroj obrázku: MIND AND I / stock.adobe.com