Česká spořitelna nabízí nejen účet pro start-upy, ale i individuální konzultace při sestavování podnikatelského plánu.
Ti z nás, kteří se dokázali postavit na vlastní nohy, akceptovat riziko a pustit se do podnikání, jsou zejména v začátcích vystaveni řadě nelehkých situací. Čelí velké administrativní zátěži, nejistotě, jestli se jejich koncept ujme, zda si na sebe vydělá, a ještě podnikatele uživí. „Platí ale, že pro každého živnostníka i začínající firmu jsou klíčové první dva roky. A bohužel je také faktem, že v tomto období až polovina nových firem zanikne. I dobrý nápad může ztroskotat na podcenění okolních vlivů nebo příliš optimistické kalkulaci“ konstatuje Petra Michalská, která se začínajícím podnikatelům věnuje v České spořitelně.
Co prozradil výzkum
Česká spořitelna zadala agentuře SC&C výzkum zaměřený na začínající podnikatele. „Zaměřili jsme se na otázku, proč lidé začínají podnikat, co pro ně v začátcích představuje největší překážky a s čím jim banka může pomoci,“ objasňuje Petra Michalská.
Z průzkumu jednoznačně vyplynulo, že ti podnikatelé, kteří využili ZalozFirmu.cz, daleko méně vnímali administrativní zátěž spojenou se založením společnosti či živnosti. „Uvědomují si, že jim on-line proces ušetřil spoustu času i nervů. Proto jsme rádi, že jsme partnerem tohoto webu. Podnikatelům, kteří vzniknou přes ZalozFirmu.cz nabízíme služby podnikatelského konta na dva roky zdarma,“ říká Petra Michalská.
Start-ups jsou mnohdy zaskočeni tím, že realita podnikání je plná časově náročné operativy a ztrácí se zaměření na doručení původní myšlenky. Spoustu času stráví řešením drobných provozních problémů a své vize odkládají.
Proč pomáhat nováčkům
Česká spořitelna se dlouhodobě zaměřuje na financování malých a středních podniků. V tomto segmentu patří mezi tři nejsilnější banky v České republice.
Ve start-upech vidí banka další příležitost. „Jde o investici do budoucnosti. Přestože řada nových firem neuspěje, je pro nás tento segment velmi zajímavý. Cítíme, že právě Česká spořitelna,která má největší síť poboček a silné zastoupení ve všech regionech, by měla být tou bankou, která drobné podnikání z titulu svého jména i své historie podporuje. Drobní podnikatelé jsou mízou malých měst,“ říká Petra Michalská.
Jak vyplynulo z výzkumu agentury SC&C, začínající podnikatele nelimituje ani tak nedostatek financí, jako spíše to, že jim chybějí důležité informace a také znalosti, o které by se mohli opřít.
LeanCanvas
Oblíbeným nástrojem v České spořitelně při vývoji nových produktů je plátno LeanCanvas, které pomáhá utřídit myšlenky a definovat hlavní pilíře obchodního modelu. Vhodné je i pro start podnikání. Pomůže návodnými otázkami definovat klientský cílový segment, distribuční kanály, value proposition – klíčovou výhodu, odlišnost proti konkurenci, nutí uživatele definovat hlavní náklady a zdroje příjmů, dodavatele a základní strukturu akčního plánu.
„Start-upům nabízíme konzultace jejich záměrů, které jim, jak doufáme, v začátcích pomohou. V ideálním případě s Firemním bankéřem společně projdou strukturu plátna LeanCanvas. Firemní bankéř funguje jako „druhý mozek“. Není v projektu citově ani finančně angažovaný, je více objektivní, a tedy v roli kouče. S podnikateli daného regionu má velkou zkušenost, má přehled, jakému typu podnikání se v oblasti daří a čemu podnikatelé čelí, to vše může při konzultacích využít. LeanCanvas je prvním jednoduchým krokem pro definici funkčního business modelu. Druhým krokem by měla být příprava Podnikatelského plánu, který je obsáhlejší a bude později sloužit jako podklad pro kalkulace, časový harmonogram rozjezdu podnikání, základ strategie a FMEA – analýzu rizik. Obě šablony- Lean Canvas i Podnikatelský plán – s návodnými otázkami a příklady, jsou k dispozici na našem webu,“ prozrazuje Petra Michalská.
Firemní bankéř, specialista pro začínající podnikatele, dále s klientem řeší ekonomiku projektu, tedy zda by nebylo vhodné počítat s větší rezervou, zda jsou ceny stanoveny tak, aby pokryly náklady, případně kdy je vhodné sjednat kontokorent, aby se podnikatel nedostal do problémů v momentě, kdy mu zákazník včas neproplatí fakturu.
„Konzultace není jednorázová záležitost, chtěli bychom se se start-up klienty setkávat zhruba jednou za půl roku, abychom společně hodnotili, zda jde vše podle plánu, jestli se firma rozjíždí a daří se naplňovat předpoklady. Konzultace s Firemním bankéřem by měla podnikateli nastavit zrcadlo a dát mu prostor zamyslet se, bilancovat,“ dodává Petra Michalská.
Účet na dva roky zdarma
Začínající podnikatel získá od České spořitelny do začátku Podnikatelské konto Klasik se službami na dva roky zdarma, což představuje úsporu několika tisíc korun. „Doporučujeme, aby s jeho založenímpodnikatelé neváhali. Je dobré se hned v počátku naučit odlišovat firemní a soukromé finance. Vyplácet si mzdu na soukromý účet a na firemním si držet rezervu na provoz firmy a tvořit fond pro další rozvoj podniku,“ říká Petra Michalská.
Podnikatelé mají mnohdy do začátku vlastní kapitál. V době, kdy nevědí, jestli se jejich podnikatelský záměr ujme, neradi riskují. Česká spořitelna proto standardně poskytuje ke kontu Klasik kontokorent ve výši dvacet nebo padesát tisíc. V průběhu dalšího podnikání si klient může kontokorent kdykoli navýšit nebo si zažádat například o nezajištěný neúčelový úvěr až do výše jednoho a čtvrt milionu korun.
„Spíš ojediněle se setkáváme s čerstvě založenými společnostmi, které potřebují projektové financování už na samém počátku. Tyto případy pak řešíme individuálně formou zajištěných úvěrů. Zvládneme financovat i projekty zaměřené na produktové či technologické novinky, a to díky programu Inostart,“ říká Petra Michalská.
„Společným jmenovatelem našich aktivit je, aby podnikatelé poznali, že jsou pro ně služby České spořitelny užitečné, a aby ocenili, že jim dokážeme pomoci v každé fázi podnikání. Aby nás vnímali jako svou pravou ruku. Aby nás doporučovali dalším podnikatelům a firmám. A to nejen v oblasti firemních, ale i soukromých služeb,“ dodává Petra Michalská.