Jak ušetřit na provozu firemního automobilu?

Výdaje na provoz firemních vozů představují nezanedbatelné položky v rozpočtu společnosti, zvláště pokud má daná firma větší množství automobilů. Jak snížit výdaje na jejich provoz?

U firemního automobilu je důležité vzít v potaz celkovou, nikoliv pořizovací cenu automobilu. Celková cena zahrnuje všechny výdaje, spojené s automobilem za celou dobu užívání vozu. Přestože provoz firemních automobilů není nejlevnější, existují způsoby, jak na něm ušetřit.

Pořízení vozů na operativní leasing

Ne vždy je nákup automobilů do firemního vlastnictví výhodným řešením. Mnohdy se vyplatí spíše operativní leasing. Díky tomu nemusí firma vynakládat nemalé finanční prostředky na nákup automobilů. Pokud tedy zvolí operativní leasing, tyto peníze jí zbytečně neleží v zakoupených automobilech, ale může je využít na efektivnější účely, například investice na rozšíření podniku.

Další nespornou výhodou operativního leasingu je předvídatelnost výdajů. Operativní leasing má automaticky ve splátkách zahrnuty náklady na servisní opravy. Tudíž firmě se nemůže stát, že jí do rozpočtu neplánovaně zasáhne nutná oprava firemních automobilů.

Výběr vhodného vozu

Proces úspory začíná už samotným výběrem vhodného automobilu. Je vhodné zvolit vůz, který bude představovat ideální kombinaci užitkovosti a nízkých palivových nákladů. V případě, že firma vozy nepořizuje formou leasingu, je třeba už při koupi vozů myslet na možnost jejich budoucího prodeje. Některé firmy vozy za zvýhodněnou cenu prodají svým zaměstnancům, jiné je dají do autobazarů. Jejich budoucí prodejní cenu však můžete nevědomky snížit i výběrem nevhodné barvy, či pořízení všech vozů ve stejné barvě. Pokud se totiž rozhodnete prodat velké množství vozů ve stejné barvě, poptávka po tak velkém množství identických produktů bude nižší, což hne dolů i s prodejní cenou vozů. Proto je vhodné vyhnout se neobvyklým barvám, či nákupu všech vozů v jedné barvě, a pro provázanost vozů s firemní identitou raději využít polepy.

Úspora na autopojištění

Je zřejmé, že pokud má firma více automobilů, měla by pečlivě vybrat vhodné povinné ručení a havarijní pojištění, na kterém zbytečně nepřeplatí. V případě, že platí neúměrně drahé pojištění vozidel, s každým dalším vozem nákladnost narůstá.

Před sjednáním autopojištění je tedy vhodné pročesat trh a vybrat pojištění, které v poměru cena a pojistná ochrana vychází nejlépe. Je zřejmé, že málokterý manažer má čas obíhat pobočky pojišťoven a zjišťovat ceny. Pro tento účel je vhodné použít cenové srovnávače typu Porovnej24.cz, které umožňují okamžitý přehled o cenových nabídkách na trhu.

Je vhodné v případě více vozidel zvolit flotilové pojištění? Ano i ne. U některých firem je možné s více automobily získat individuální cenovou nabídku, u jiných však vyjde levněji, pokud se každé vozidlo pojistí zvlášť. Výhodou flotilového pojištění je sjednocení plateb za všechna vozidla do jedné – podnikatel se tedy nemusí zabývat platbami za každý vůz zvlášť, což mu ušetří spoustu času a starostí. Nevýhodou je užší nabídka na trhu. Na trhu je sice široké zastoupení pojišťoven, které flotilové pojištění nabízí, ovšem nabídek na pojištění jednotlivých vozů je víc.

Úspora na benzínu

Stejně jako existují srovnávače autopojištění, je možné na internetu vyhledat i srovnávače cen benzínu. Speciální portály mapují cenové nabídky pro jednotlivé benzinové stanice, tudíž řidič si může vytipovat, kde v okolí natankuje nejlevněji.

Tato metoda může ušetřit nemalé částky zvláště v případě, že zaměstnanci s auty jezdí často a na delší vzdálenosti. Otázkou je však proveditelnost této metody. Ne všichni zaměstnanci totiž budou mít zájem vyhledávat nejlevnější ceny benzínu. Je potřeba propočítat, zda by ušetřená částka skutečně stála za to a neztěžovala zbytečně zaměstnancům jejich běžné úkony (se srovnáním cen benzínu můžou vyvstat časové náklady, spojené s vyhledáním levnější benzínky). Pokud by měla úspora na benzínu skutečně pozitivní vliv na firemní rozpočet, je třeba pracovníky k tomuto chování nějak motivovat, například zaměstnaneckou soutěží o nejnižší spotřebu benzínu, možností zahrnout úsporu benzínu do hodnocení pracovníků, atd.

Efektivní time management provozu aut

Mnoho firemních flotil trpí velmi častým nešvarem – nejsou plně využívány. Některé firmy štědře přidělí vůz každému zaměstnanci, přestože s ním lidé nejezdí každodenně. 
V tom případě je na zvážení, zda raději nenakoupit méně automobilů, které budou zaměstnanci sdílet. V takovém případě je však potřeba ustanovit odpovědnou osobu, která bude rozvrh užívání vozů spravovat, aby vozy byly skutečně k dispozici těm, kteří je v danou dobu potřebují.

Redakce portálu
Redakce portáluhttps://www.ipodnikatel.cz
Internetový portál iPodnikatel.cz je specializovaný portál zaměřený na začínající podnikatele a ty, kteří chtějí rozvíjet svůj malý nebo střední podnik.

Inzerce