Přestože nabídka automobilů na českém trhu je dnes bohatá a zahrnuje všechny možné zahraniční značky, i dnes se může vyplatit zajet si pro auto do zahraničí. Ceny aut v Česku jsou totiž – podobně jako ceny za volání z mobilního telefonu či poplatky ve většině bank – vyšší, než v řadě jiných evropských zemí. Dovozem auta ze zahraničí, např. z Německa se tak dá dost ušetřit.
Dovoz auta z Německa
Oblíbenou destinací pro ty, kdo chtějí koupit auto v zahraničí, je Německo. Je blízko, takže se cesta za vysněným automobilem tolik neprodraží a i přes náklady na dopravu za kupovaným vozidlem se nákup vyplatí. V případě nákupu ojetého automobilu navíc mají němečtí majitelé automobilů velmi dobrou pověst, co se údržby vozidla týče. Ojetiny z Německa tak bývají zpravidla v lepším stavu, než stejně staré ojetiny například z tuzemských bazarů. V Německu jsou také velmi přísné požadavky na technické kontroly (přísnější, než u nás), což majitele aut samo o sobě nutí k větší péči o své plechové miláčky. A také jsou tam kvalitnější silnice, na kterých se auta tolik neopotřebovávají, jako na českých „tankodromech“.
Koupě se zárukou
Vše začíná výběrem automobilu. V době internetu není problém si vyhlédnout požadovaný vůz v některém z německých autosalonů či bazarů – anebo i od těch, kteří nabízí svůj vůz na internetu coby soukromé osoby. Pak už stačí se pro vyhlédnuté auto vydat.
Při koupi ojetého vozidla se vyplatí stejná obezřetnost, jako při nákupu v České republice – i v Německu neprodávají auta jen samí poctivci a občas se pak lze dočkat nepříjemného překvapení, když se ukáže, že vozidlo má vady, které nebyly na první pohled vidět.
V případě nákupu automobilu u profesionálního prodejce platí dvouletá právní záruka, v případě ojetého vozidla může být záruční doba snížena na jeden rok. Záruka se vztahuje na výrobní vady, za které je odpovědný prodejce. Kromě právní záruky je možné získat při koupi nového auta i komerční záruku (místo dvou let například záruku tříletou s omezením do 100 000 km apod.). Podle evropského komunitárního práva může pak kupující svou záruku uplatnit u kteréhokoli autoprodejce v příslušné značkové síti bez ohledu na to, v jaké zemi Evropské unie auto koupil – takže pokud zakoupil auto v Německu a dovezl ho do Česka a zjistí, že auto má nějakou výrobní vadu, nemusí se s autem vracet kvůli reklamaci do Německa. Stačí navštívit nejbližší servis dané značky v České republice.
Nové nebo ojeté?
S nákupem vozidla v zahraničí jsou spojeny určité daňové povinnosti. V případě nákupu nového vozidla zaplatí kupující v Německu cenu vozidla prodejci, DPH v Německu neplatí – tu zaplatí až v Česku podle českých pravidel. Tato povinnost se týká jakéhokoli kupujícího – nezáleží na tom, zda osoba podniká, či ne, a zda je, či není plátcem DPH. DPH mu vypočítají na celním úřadě z ceny vozidla.
Pozor, pojem „nové vozidlo“ nutně neznamená to, co sjelo čerstvě z tovární linky a v autosalonu čekalo na prvního kupujícího. Vozidlo prodané v rámci Evropské unie je považováno za nové, pokud má najeto méně než 6000 kilometrů nebo pokud od jeho uvedení do provozu neuplynulo více než půl roku. Pokud má najeto přes 6000 km nebo je starší šesti měsíců od uvedení do provozu, je považováno za ojeté.
V případě koupě ojetého vozidla u profesionálního prodejce platí kupující místní DPH v zemi, kde vozidlo kupuje. Pokud kupuje ojeté auto od soukromé osoby, žádnou DPH neplatí. Na dovoz ojetých automobilů ze zemí Evropské unie neplatí žádné časové omezení – s podmínkou, že musí splňovat emisní normu EURO2.
Dovoz a přihlášení
Po nákupu automobilu je nutné s kupní smlouvou o nákupu auta zamířit na místní úřad a tady vozidlo odhlásit a zažádat o přidělení registračního čísla a převozní značky. A také uzavřít pojištění pro dobu převozu vozidla do České republiky. To lze vyřídit během několika hodin a pak už je možné i s automobilem vyrazit k německo-českým hranicím.
Doma pak na novopečeného majitele auta z Německa čeká vyřízení celé řady formalit. V případě nového auta je jednou z prvních již zmíněná povinnost přiznání v DPH spojená s návštěvou celního úřadu, kde daň vypočtou.
Stejně jako u vozidla koupeného v Česku je nutné uzavřít pro vozidlo povinné ručení – bez něj není možné vozidlo zaregistrovat. Pak je nutné podstoupit evidenční kontrolu a technickou prohlídku – evidenční kontrola může být součástí technické prohlídky. S protokolem z STK pak je možné vypravit se na dopravní inspektorát k zaregistrování vozidla.
Součástí registrace vozidla je odejmutí původních dokladů od vozidla. Na vyřízení nové přihlášení pak může majitel auta dovezeného ze zahraničí čekat až měsíc – takovou lhůtu na vyřízení všech náležitostí úředníci na inspektorátu mají. V praxi však často bývá tato doba kratší, někdy je vše vyřízeno i během jediného týdne.