Internet změnil život každého člověka. I toho, který se tváří, jak je vůči informačním technologiím imunní. Obrovskou změnu zaznamenalo díky internetu podnikání a každý den se dějí nové a nové změny, které velice rychle mění svět firem a podnikatelů.
Mnohé internet v podnikání zjednodušil, mnohé udělal transparentnějším. Někdy si říkáme, jestli ne až příliš. Pravdou je, že se v době předinternetové podnikalo pomaleji a složitěji než dneska (i když záleží na úhlu pohledu). Pojďme se podívat na nejdůležitější změny.
Internet změnil nákupní chování zákazníků
Lidé, kteří ještě nenakoupili přes internet, sice existují, avšak příliš jich nenajdeme. Internet máme v práci, je dostupný na veřejných místech, pořizujeme si internet na doma. Objem nákupů online stále roste. Tradičním kamenným obchodníkům tak vyrostla obrovská konkurence. Příkladem jsou například e-shopy s bílou technikou a elektronikou či s knihami – ty stály na začátku transformace trhu z kamenného na online. Pak se doslova roztrhl pytel s e-shopy s oblečením a s další módou (boty, šperky, kabelky apod.). Zboží, které se pokládalo za poměrně problematické (nákup bez vyzkoušení), dnes stojí, pokud jde o počet e-shopů, na piedestalu online obchodování.
Zákazník je náročný a zasvěcený
Podnikatelé dnes musí počítat s tím, že zákazník chce to nejlepší a ví, co to je. Jde tvrdě po ceně a zná ceny konkurence. Chce své zboží doručit co nejrychleji. Zajímá jej váš sklad – vyžaduje, abyste měli jeho zboží na skladě. A navíc, musíte být ochotni „pustit žilou“ a zasponzorovat dopravu. Nechce za ni platit.
Trvá na tom, abyste se vhodně prezentovali
Určitě si vámi nabízení zboží i služby prolustruje na vašich stránkách. Nenabídnete-li mu hned to, co hledá, jde pryč (věda či pavěda o UX/UI). Kde jsou ty doby, kdy si zákazník vystál frontu v obchodě, aby se uctivě zeptal, kdy zboží dojde? Teď míří okamžitě ke konkurenci.
Nebojí se nakupovat mimo hranice České republiky
Už nestačí mít nejlepší nabídku v České republice. Zákazník si klidně nakoupí jinde. Lehce si dohledá ceny ve vaší zahraniční pobočce (DM Česko vs. DM Německo), nachytá vás na hruškách, když se mu pokusíte prodat drahé zboží z Číny (Aliexpress).
Internet změnil marketing
Známé firmy vždy vynakládaly velké množství financí na marketing. I dnes je to stejné. Ze začátku se finance z klasických médií pomalu přesouvaly na internetové magazíny. Součástí marketingu se stala internetová prezentace firmy – tedy webové stránky. Postupně přibyly e-shopy. To však ještě nikdo netušil, jak s marketingem firem „zamávají“ sociální sítě nebo influenceři. Šanci dostali noví hráči a firmy, které uměli internetový marketing uchopit lépe než zkostnatělí hráči.
Trhem zamávala tzv. sdílená ekonomika
Uber, Airbnb, Liftago a další služby dokázaly nahlodat tradiční business. Kdo by se ještě ne tak dávno domníval, že se zrodí služba, která pokoří tradiční podnikání hoteliérů, cestovních kanceláří, a dokonce způsobí problém městům kvůli nadbytku turistů, jak se to povedlo Airbnb? Nebo služba silnější než zákony a městské magistráty, které doslova „utla tipec“ nenasytným taxikářům?
Internet změnil i administrativní stránku podnikání
Nástup e-mailu zlikvidoval tradiční komunikaci mezi firmami, firmami a úřady, ale i firmami a zákazníky. Téměř zmizel klasický papírový dopis. Faktury se posílají elektronicky. Dokonce i úřady již zvládají komunikovat prostřednictvím e-mailu. Vznikly Datové schránky. Na druhou stranu se internet stále více daří využívat úředníkům k sešněrování a kontrole podnikatelů. Těm poctivým by to prý vadit nemělo. Ale…, dej úředníkovi do rukou moc…
Změnila se personalistika firem
Své nové zaměstnance teď firmy mnohdy ještě před přijetím lustrují na sociálních sítích Nejsi na LinkedIn? Tak to nejsi vůbec! Home office je již téměř realita. A to zejména kvůli internetu. Vždyť už ani dobrý a rychlý „internet Uhříněves“ není sci-fi, ale realita. Tím, že se internet dostal i do těch nejzapadlejších měst, vesnic, vesniček i států, můžeme si dovolit žít jako digitální nomádi a pracovat skutečně odkudkoliv. Tedy pokud nám neschází potřebná sebedisciplína a máme pokrokového šéfa.
Internet zrychluje a mění svět
Za to, že realitou už není pouze „internet Praha“, ale i „internet Plzeň“ i již zmíněný „internet Uhříněves“, a to ve skutečně vysoké kvalitě, vděčíme firmám, jakou je AIM. Dnes je nejrychleji rostoucím poskytovatelem internetu. Firma chápe, že zákazníci již dávno nemají zájem o nespolehlivý agregovaný internet, ale chtějí funkční a rychlé připojení, které jim umožní podnikat nebo pracovat kdykoliv a odkudkoliv. AIM spolu s firmou CETIN zavádějí rychlý kabelový internet i do míst, kde jste se zatím museli spokojit pouze s agregovaným wifi připojením. Výborný ohlas na své služby získala firma právě v Plzni, nebo v okrajové čísti Prahy, v Uhříněvsi. AIM nabízí služby se skvělým poměrem cena/výkon.