Podstatou úspěšných podnikatelských nápadů zpravidla bývají jednoduché myšlenky a řešení. Takové, kdy si říkáte, jak je možné, že to ještě předtím nikoho nenapadlo. Nechte se inspirovat pěti, dnes už historickými, nápady, které dokázaly změnit pravidla hry na trhu.
Stiskací knoflíky – patentky
V roce 1903 dostal Jindřich Waldes nápad vyrobit stiskací knoflík, který by bylo možné připevnit a zase odstranit bez šití, aniž by se poškodila látka. Jeho společník následně vyvinul automat na jejich výrobu. Úspěch byl obrovský, během několika let jejich firma exportovala do celého světa. Ve třicátých letech 20. století vyráběly Waldesovy firmy polovinu veškeré světové produkce kovových patentek.
Služba zákazníkovi mimo prodejnu
Společnost Mountfield, významný prodejce zahradní techniky se po šesti úspěšných letech na trhu dostala do konkurenčního tlaku hobbymarketů. Společnost tehdy hledala změnu svého podnikatelského záměru. Rozhodla se dát lidem to, co jim řetězce dát nemohou – kvalitní prodejní a poprodejní služby a vytvořit systém, založený na službě zákazníkovi mimo prodejnu (zboží dovézt, předvést, zaškolit, smontovat, nabídnout sedmiletou záruku, aj.).
Montážní pás
První Ford model T byl vyroben v roce 1908, pět let se vyráběl do té doby tradičním způsobem, tj. parta univerzálních pracovníků sestavila vozidlo. Vůz byl oblíbený a poptávka rostla, firma hledala způsob, jak zvýšit produkci. V roce 1913 ho našla. Zavedla zcela revoluční způsob výroby pomocí pásu, po kterém jel výrobek a zaškolení dělníci přidělávali jednotlivé díly. Snížily se nároky na kvalifikaci pracovníků, zrychlilo se tempo montáže. Automobilka dosáhla výrazného náskoku před konkurencí.
Kypřící prášek
Kypřící prášek se běžně prodával na trhu již před druhou světovou válkou. Prodával se však ve velkém balení, obdobně jako mouka nebo cukr v kilových baleních. Kypřící prášek není drahý a jeho spotřeba je nízká (cca 20g na 0,5 kg mouky). Rudolf – August Oetker dostal nápad rozdělit prášek do menších balení právě na 0,5 kg mouky. Cena tak malého balení byla zanedbatelná, proto mohla být navýšena na 10 feniků, což stále byla velmi nízká cena pro hospodyně. Vzhledem k nízké ceně hospodyně preferovaly nákup menšího množství před dlouhodobým skladováním kilového balení. Firma vydělala dvakrát, jednou na běžné obchodní přirážce, kterou uplatňovala u velkého balení, podruhé na navýšení zanedbatelné ceny na 10 feniků. Tento nápad stál u rozmachu firmy Oetker.
Linka Praha-Brno
Linka Praha-Brno byla v roce 2004 plně obsazena řadou silných dopravců. Do tohoto prostředí vstoupila společnost Student Agency. Nápad byl jednoduchý a geniální jako všechny, na kterých je založen podnikatelský úspěch. Firma se rozhodl se nabídnout za stejnou cenu jako konkurence nesrovnatelně vyšší kvalitu. Nakoupila zahraniční, dobře vybavené autobusy, zavedla kulturu cestování (čistotu, vstřícnost řidiče, občerstvení, filmy a hudbu aj.). Konkurenci postupně vytlačila z trhu.
Pro další podnikatelské nápady všední i zcela originální si přijďte na portál Nápad na podnikání.cz.