4 nejčastější překážky na vaší cestě k podnikání na full time

Kdy je ten správný čas opustit zaměstnání a věnovat se vašemu vysněnému podnikání na plný úvazek? Možná je to právě teď, ale stále vám v hlavě zní nějaké „ale, co když…“. Co vám brání? Peníze? Strach? Nerozhodnost nebo jak zareaguje vaše okolí?

Chcete se věnovat svému podnikání, ale nezbývá na něj tolik času, kolik byste si představovali. Mnoho začínajících podnikatelů se svému podnikání věnuje až po práci, přesto tajně sní o tom, že se mu bude věnovat naplno. Jaké jsou ty nejčastější překážky ke splnění vašich snů? A jsou to skutečně překážky?

Peníze

Peníze – ty má začínající podnikatel buď našetřené nebo půjčené od rodiny či přátel, a tedy podnikání financuje z vlastních zdrojů, nebo je musí někde získat. Ale kde?

Jednou z možností je podnikatelský úvěr. Banka sice vyžaduje nějakou záruku, ale výhodou pro podnikatele je, že platí pouze úroky, nikoliv procenta ze zisku, jako je tomu v případě získání peněz od investorů. Na druhou stranu, pokud podnikatel získá investora, může to mít pro něj i další výhody, jako například lepší image nebo zkušeného mentora.

U začínajících podnikatelů bez historie, kteří se nemají čím zaručit, lze využít bankovních produktů, které jsou cílené přímo na tuto cílovou skupinu. Záruku v tomto případě poskytuje Evropský garanční fond, což znatelně usnadňuje získání úvěru na rozjezd podnikání.

Obecně se vyplatí nabídku bank pro začínající podnikatele prozkoumat, protože v posledních letech na ní dost zapracovaly. Například Komerční banka nabízí kompletní balíček pro začínající podnikatele, který pomůže od založení firmy, přes financování rozjezdu, první propagaci až po fakturační systém či platební terminály.

Start-upy často získávají peníze prostřednictvím crowdfundingových kampaní. Podnikatel vypíše kampaň na částku, kterou potřebuje získat, a pokud zaujme svým nápadem dostatek lidí, ti mu postupně přispějí menšími částkami. Podnikatel jim za to nabízí například produkt se slevou nebo nějakou jinou exkluzivní výhodu. Získá tak potřebný startovací kapitál. Crowdfunding má svá pravidla a zákonitosti, náročný je například vytvoření komunity kolem vašeho produktu. Proto pokud o něm uvažujete, doporučujeme se s touto platformou více seznámit a vše pečlivě spočítat a naplánovat.

Mladí podnikatelé se také mohou zúčastnit nějaké startupové soutěže. Ty bývají organizované pravidelně a kromě možnosti vyhrát peníze se startupisté setkají s potenciálními investory a partnery, dostanou se do povědomí širší veřejnosti a získají i odborné a velmi cenné rady. Další možností jsou také grantové programy a státní a evropské dotace.

Možností je tedy poměrně dost, vždy ale platí, že žádné peníze nejsou zadarmo.

Obavy

Na začátku něčeho nového je přirozené mít strach. Co když se mi nebude dařit? Co když selžu? Co když… Podobné otázky a problémy k podnikání patří. Je to naprosto v pořádku a je třeba s nimi pracovat.

Strach a obavy často přicházejí z nevědomosti. Zjistěte si proto, čeho se nejvíc bojíte, sepište si to a hledejte řešení – informujte se – poznejte trh, poznejte konkurenci a jejich produkty, nebojte se zeptat na úřadech, u daňových poradců. Ptejte se na vše – na možnosti i na rizika, ať víte, co vás čeká. Vzdělávejte se!

A otázka: Co když to nezvládnu? Vždycky si snažte naložit jen tolik, kolik zvládnete. Ani Facebook nezačal jako gigantická společnost. Stanovujte si SMART krátkodobé cíle odpovídající vašim možnostem, které vám pomohou vybudovat stabilní a funkční byznys. Pěkně krůček po krůčku.

Nerozhodnost

Nerozhodnému podnikateli protečou příležitosti mezi prsty. Příčinou nerozhodnosti bývá tendence k dokonalosti spojená s obavami ze selhání, nedostatkem sebevědomí a sebedůvěry.

Podnikání je něco, co závisí na mnoha faktorech a nikdy není možné se připravit na všechny možnosti. Slevte ze svých „dokonalých“ požadavků a zaměřte se víc na flexibilitu a schopnost improvizace. Někdy je prostě potřeba udělat rozhodnutí teď a tady.

Řízeně riskujte a věřte si, dejte na svoji intuici. Přijměte fakt, že je možné selhat. To není tragédie, ba naopak. Díky tomu se poučíte z chyb a získáte další zkušenost a příště si stanovíte lepší strategii.

Velkým pomocníkem je váš podnikatelský plán, coby mapa, která vás povede.

Reakce okolí

Nenastoupit do klasického zaměstnání nebo ho opustit pro vlastní podnik může vyvolat rozporuplné reakce nejbližšího okolí. Podnikání vyžaduje schopnost umět se rozhodovat.  Vždy je dobré si vyslechnout názory ostatních, ale poslední slovo máte vždy vy, coby podnikatel. Je to vaše kůže, se kterou jdete na trh.

Nezapomínejte na sebereflexi, radujte se z malých úspěchů. Rozjezd podnikání má ze začátku pomalý náběh, k prvnímu zisku se ani v prvním roce nemusíte dostat. Pokud ale svému projektu věříte, děláte pro něj maximum, vydržte.

Redakce portálu
Redakce portáluhttps://www.ipodnikatel.cz
Internetový portál iPodnikatel.cz je specializovaný portál zaměřený na začínající podnikatele a ty, kteří chtějí rozvíjet svůj malý nebo střední podnik.

Inzerce