Uvažujete o nastartování reklamní kampaně? A znáte výhody a nevýhody jednotlivých propagačních kanálů, respektive médií? Tento článek vám pomůže nahlédnout na jednotlivá média bez růžových brýlí a prozradí vám, co můžete a nemůžete od jednotlivých kanálů očekávat.
Výhody a nevýhody propagačních kanálů (médií)
Média – propagační kanály
Při plánování reklamní kampaně je třeba se zaměřit především na výběr vhodných propagačních kanálů pro vaše reklamní sdělení. Výběr médií podléhá několika klíčovým kritériím.
Hlavní kritéria výběru médií
- cíle kampaně,
- typ kampaně (uvádění produktu na trh, akční nabídka, …),
- definice cílové skupiny,
- kreativní řešení (způsob komunikace s CS, racionální vs. emocionální benefity, objem sdělovaných informací),
- analýza komunikačních aktivit konkurence,
- měřitelnost výsledků,
- předpokládané účinky kampaně,
- výhody a nevýhody jednotlivých médií,
- rozpočet.
Až s myšlenkou na tyto důležité aspekty můžete přikročit k volbě správného média pro vaše reklamní sdělení.
Na výběr máte z těchto médií
- televize,
- tisk,
- radio,
- venkovní reklama,
- internet.
Televize
Výhody
- nejsilnější komunikační prostředek,
- televize přináší vizuální a zároveň zvukový efekt, z toho plyne vysoká zapamatovatelnost u diváků,
- emocionální působení a možnost předvedení výrobku,
- rychlý zásah široké veřejnosti (reklama v TV je nejlepším kanálem pro propagaci např. spotřebního zboží),
- možnost nasazení reklamy ve vysoké frekvenci,
- silná odezva spotřebitelů a okamžitý prodejní efekt,
- možnost přesného cílení podle typu programu (např. ženy na mateřské – Sama doma, řidiči – Auto-moto revue apod.)
Nevýhody
- vysoké náklady na vysílací čas,
- vysoké produkční náklady na reklamní spot,
- omezená možnost regionálního cílení (pouze např. regionální vysílání celostátních televizí),
- nepružný systém objednávání reklamního prostoru v televizi (je nutné jej kupovat v předstihu),
- nižší možnost zacílení u úzce profilovaných cílových skupin (např. jen stěží reklamou v televizi zasáhnete cílovou skupinu vyznavačů adrenalinových sportů, zásah bude spíše náhodný).
Tištěná média – noviny a časopisy
Výhody
- možnost přesnějšího cílení (regionálně, zájmově, demograficky),
- možnost sdělení většího množství informací než např. u TV reklamy,
- důvěryhodné médium,
- redakční prostředí umocňuje působení reklamního sdělení (redaktor se může vyslovit pro konkrétní výrobek či službu a tím jej nenásilně zpropagovat),
- delší působení sdělení než u TV (inzerát v novinách není nijak časově omezen – pokud jej noviny otisknou bude tam napořád).
Nevýhody
- inzerce v novinách je vnímána pasivně (průměrná doba kontaktu je cca 2 vteřiny – v této krátké době musí váš inzerát zaujmout, jinak jej čtenář přejde bez většího povšimnutí),
- ve srovnání s TV nelze u tištěných médií dosáhnout takového zásahu (počtu osob, kteří byli vystaveni působení reklamy v novinách),
- potřeba dodání podkladů s větším časovým předstihem.
U tištěných médií je pak třeba dále rozlišovat mezi deníky a magazíny.
Deníky
- rychlý a masový zásah (vhodné médium pro zasažení široce profilované cílové skupiny),
- krátká životnost reklamního sdělení (nikdo nečte včerejší noviny),
- regionální cílení (i celostátní deníky většinou mívají své regionální stránky),
- kvůli nedostatku času je nutné počítat s horší technickou kvalitou inzerátu,
- důvěryhodnost.
Magazíny
- nelze jimi zasáhnout velkou skupinu lidí,
- zásah je ve srovnání s deníky mnohem pomalejší, ale zato je působení reklamy u magazínů dlouhodobější,
- cílení dle zájmů či demografických kritérií,
- vyšší kvalita inzerce, vhodné pro imageové kampaně.
Rádio
Výhody
- ze všech médií nejlepší možnost regionálního cílení,
- flexibilita – rychlé nasazení i např. změna reklamního sdělení,
- možnost nasadit reklamní sdělení ve vysoké frekvenci,
- nízké produkční náklady na radiový spot,
- všudypřítomné (radio lze poslouchat i např. v autě, mnoho lidí jej poslouchá i při práci, radio slyšíte v obchodech apod.),
- cílení na specifické cílové skupiny – např. motoristé.
Nevýhody
- nízké pokrytí (množství posluchačů neustále klesá),
- nízká účinnost – radio je nejlepší brát jako podpůrné médium pro kampaň v ostatních médiích,
- pouze zvuková složka znamená pasivní vnímání reklamního sdělení (mnoho lidí má rádio puštěné při práci jen jako „podkres“ a vlastně jej ani nevnímají),
- nižší zapamatovatelnost (jen zvukový vjem) – aby reklama v radiu byla úspěšná je nutné nasadit ji ve vysoké frekvenci.
Venkovní (tzv. outdoorová reklama) – plakáty, billboardy, citylighty apod.
Výhody
- možnost regionálního cílení,
- možnost umístění na strategických pozicích (např. zastávky, nádraží, poblíž vaší firmy apod.),
- možnost vysoké frekvence (venkovní reklamu lze umístit na více míst zároveň),
- dlouhodobé, opakované působení ( reklama působí ve dne v i noci, ze stejných zastávek často jezdí stejní lidé a proto reklamu shlédnou vícekrát),
- výrazná viditelnost (hlavně u větších formátů – billboardů).
Nevýhody
- pasivní a pomaleji působící médium (jedno shlédnutí většinou nikoho neovlivní, když ale reklamu shlédne několikrát, zapamatuje si ji),
- nemožnost cílení dle demografických kritérií (na zastávkách se pohybují různé věkové skupiny),
- krátká doba působení (na ulicích většinou lidé spěchají),
- nevhodné pro komunikaci více informací,
- nutnost objednávky s reklamního prostoru dostatečným předstihem,
- nákladná výroba (hlavně u větších formátů – billboardů).
Internet
Výhody
- kreativní a flexibilní médium (reklamu lze flexibilně nasazovat, kreativita je cestou k úspěchu),
- interakce s příjemcem,
- internetová reklama je výborné podpůrné médium ke kampani v jiných médiích,
- nízké vstupní náklady,
- přesně měřitelná reklama.
Nevýhody
- nižší zásah (reklamu shlédne mnoho lidí, ale klikne na ji jen málokdo),
- přesycenost reklamou na internetu.