Představte si situaci, že jste na začátku podnikání, a tak si necháte od svého známého vytvořit logo. Máte z něj radost, čas plyne, z Vaší společnosti se časem stane korporace národního významu a tak přijde na řadu i úprava loga. Žádný problém, řeknete si – logo jednoduše upravíte, aby více odpovídalo současnému postavení a směřování firmy. Jenže za pár týdnů Vám přijde předžalobní upomínka od Vašeho známého, že jste zasáhli do jeho autorských práv úpravou loga, protože k úpravě nedal svolení. Navíc požaduje stažení loga ze všech marketingových materiálů.
Že se Vám tento příběh zdá poněkud přehnaný? Praxe ukazuje, že tomu tak není. Velmi podobná situace se totiž v relativně nedávné době stala mimo jiné například Metrostavu, který musel zaplatit 1 milion korun a navíc stáhnout upravené logo z propagačních materiálů.
Proč tedy uzavřít smlouvu s tvůrcem Vašeho loga?
Pokud si s tvůrcem loga nesjednáte vůbec nic, vzniká mezi vámi ústní tzv. licenční smlouva kombinovaná se smlouvou o dílo. Komplikace nastává ve chvíli, kdy budete mít v úmyslu logo upravovat nebo měnit. Jestliže nemáte písemnou smlouvu, bude se Vám velmi obtížně prokazovat, že logo můžete upravovat podle svých představ a libosti.
Pokud navíc budete přemýšlet o přihlášení loga jako ochranné známky, je potřeba takovou možnost zanést do smlouvy. Ochrannými známkami se budeme ještě v budoucnu zabývat, ale prozatím zůstaňme u toho, že to může být například právě Vaše logo, na které Vám dá úřad potvrzení, že jej smíte používat jen Vy.
Do toho je třeba myslet na skutečnost, že tzv. výhradní licence i možnost udělovat podlicence musí být sjednaná písemně. Co to znamená? Pokud chcete logo používat opravdu jen vy, potřebujete písemnou smlouvu. Pokud budujete franšízu a v rámci ní umožňujete svým franšízantům používání svého loga, je potřeba takovou možnost sjednat v licenční smlouvě s autorem.
Jestliže už budete smlouvu připravovat, nezapomeňte si určit, že logo používat nemusíte. Může se totiž stát, že si logo „schováte do šuplíku“ k použití při nějaké lepší příležitosti. Jakmile byste ve smlouvě zapomněli sjednat, že logo používat nemusíte, může autor odstoupit od smlouvy a Vy musíte logo přestat používat.
Co byste si měli pohlídat ve smlouvě:
I v případě, že budete s tvůrcem loga uzavírat jen velmi jednoduchou smlouvu, nezapomeňte si upravit alespoň:
- rozsah licence (na jak dlouho a kde všude můžete logo používat – typicky po neomezeně dlouhou dobu v neomezeném rozsahu po celém světě);
- možnost úpravy, dokončení nebo začlenění loga do jiného díla;
- možnost nevyužívat logo;
- Vaše výhradní použití (tzn. nikdo jiný kromě Vás nesmí logo používat bez Vašeho svolení);
- možnost udělovat podlicence.
Kdy bezpodmínečně trvejte na uzavření písemné smlouvy?
Ideálně vždy – co je psáno, to je dáno. V následujících případech ale rozhodně trvejte na uzavření písemné smlouvy:
- jakmile chcete logo využívat výhradně Vy sami (nebo ostatní jen s Vaším svolením);
- jestliže chcete umožnit dalším, aby logo používali;
- pokud máte nějaké další plány s logem (přihlášení ochranné známky, možnosti úprav atd.).
Práva autorů jsou u nás poměrně velmi silná. Jako objednatel loga jste proto ve výrazně slabším postavení a pokud máte zájem své postavení aspoň částečně narovnat, rozhodně doporučujeme upravit si alespoň základní práva a povinnosti písemnou smlouvou.