4 finanční tipy pro začínajícího podnikatele

Finance jsou důležitou otázkou každého začínajícího podnikatele, a to nejen ve smyslu jak je získat, ale hlavně jak s nimi dál pracovat. Máme pro vás čtyři základní, ale zásadní tipy, které vám při práci s financemi pomohou.

Rozdělte podnikatelské a osobní finance

Přestože neexistuje žádný zákonný předpis, který by stanovoval, že OSVČ musí mít založený podnikatelskýúčet, je to určitě krok správným směrem. Jeho výhodou je jednoznačné oddělení svých osobních financí od peněz určených k podnikání. Budete tak mít na jednom místě všechny informace o hospodaření vašeho byznysu. Kromě toho dává lepší přehled o příjmech a výdajích souvisejících s podnikáním, a tudíž zjednoduší přípravu účetní závěrky a podkladů k daňovému přiznání.

Například Komerční banka nabízí Profi účet pro začínající podnikatele. Vedení účtu je až na tři roky zdarma a k účtu dostanete platební kartu s vlastním designem. Můžete ji tak opatřit vlastním logem či motivem. Mnoho bank k podnikatelskému účtu rovněž nabízí navíc doplňkové služby pro začínající podnikatele, jako je třeba online fakturace nebo napojení na ERP systém.

Rozdělujte příjmy do hrníčků

Naučte se hospodařit stejně jako se svými osobními financemi. Lidé běžně v životě kalkulují své příjmy a výdaje. Příjmy z výplaty rozdělují: toto jde na hypotéku, toto na jídlo, toto na školu pro děti, toto je na spoření a zbytek je na něco navíc.

V podnikání je to stejné. Rozdělte si své příjmy z podnikání pomyslně „do hrníčků“ – úhrada dodavatelských faktur, daně, náklady na rozvoj, určitá rezerva a zbytek, co můžete dál investovat. Využijte k tomu například nějakou excelovskou tabulku. Toto rozdělování vás správně naučí pracovat s penězi a dá vám přehled o vašich výdajích.

Hlídejte si cashflow

Vykazovat zisk ještě neznamená mít úspěšné podnikání. Ziskovost je sice důležitý ukazatel, ale cashflow – přehled o příjmech a výdajích – vypovídá o skutečné finanční situaci podniku. Jak si cashflow pohlídat? Sestavte si finančníplán.

Finanční plán je „hmatatelný“ výsledek finančního plánování, díky kterému má podnikatel kontrolu nad svými financemi a navíc předchází finančním rizikům.

Finanční plán si nastavíte dle svých potřeb, dlouhodobý plán by měl obsahovat následující části:

  • plánovaný výkaz zisku a ztráty,
  • plánovanou rozvahu,
  • plánované cashflow,
  • další důležité ekonomické ukazatele (rentabilita, návratnost investic, likvidita, míra zadluženosti apod.).

V případě krátkodobého finančního plánu pak lze uvažovat o plánu celkových nákladů vč. daní a odvodů, výnosů, cashflow apod. Šablonu finančního plánu, jehož kopii si můžete vytvořit, aktualizovat a přizpůsobit vašim potřebám, vytvořil Robert Vlach z Navolnenoze.cz

Experimentujte s cenou

Cena je jednou ze čtyř základních složek marketingového mixu, který podnikatele odlišuje od konkurence. Je třeba nastavit cenu vašeho produktu tak, aby nebyla ani nízko, ani vysoko, aby byla konkurenceschopná, odpovídala nabídce a poptávce a aby byla výdělečná.

Je to mnoho faktorů, které je třeba zohlednit. Ke stanovení ceny si udělejte:

  1. průzkum trhu – tedy za kolik se podobný produkt prodává,
  2. zákaznický průzkum – abyste zjistili, jak vaši potenciální zákazníci vnímají cenu za daný produkt,
  3. kalkulaci nákladů – abyste reálně věděli, za kolik cenu vyrobíte a jakou jí můžete nastavit marži. Díky kalkulaci rovněž zjistíte, zda se vůbec vyplatí váš produkt za danou cenu nabízet.

Jakmile jednou máte nastavenou cenu, neznamená to, že za tuto cenu budete produkt prodávat celou dobu. Jednotlivé vstupy se postupem času zdražují, trh se mění, průměrná mzda se zvyšuje, inflace roste. To všechno jsou důvody, které vedou k opakovaným kalkulacím. Pokud to neuděláte, vaše marže se bude snižovat, až produkt prodávaný za tuto cenu bude ztrátový. Proto se nebojte zdražit.

U nových zákazníků můžete rovnou nastavit vyšší cenu. Jak to udělat ale u těch stávajících? Komunikujte s nimi, vysvětlete jim předem důvody pro zdražení a nabídněte jim možnost nakoupit daný produkt předem do zásoby ještě za stávající cenu.

Redakce portálu
Redakce portáluhttps://www.ipodnikatel.cz
Internetový portál iPodnikatel.cz je specializovaný portál zaměřený na začínající podnikatele a ty, kteří chtějí rozvíjet svůj malý nebo střední podnik.

Inzerce