Podnikatelský záměr může být poměrně složitý dokument. Jeho struktura je do značné míry podřízena účelu, pro který je sestavován. V následujícím článku vás provedeme po všech kapitolách, které by podnikatelský záměr měl obsahovat s ohledem na hlavní důvod, pro který jej zamýšlíte sepsat.
Obsah podnikatelského plánu
Přestože charakter a struktura podnikatelského záměru závisí na účelu, pro který je podnikatelský záměr tvořen, připravili jsme pro vás obecnou osnovu, která by měla být každému budoucímu podnikateli dobrým prostředkem pro důkladné promyšlení jeho podnikání ze všech podstatných úhlů pohledu tak, aby nic důležitého nebylo opomenuto.
Podstatou podnikatelského záměru je vytvořit pravdivý a přesvědčivý přehled o schopnostech, záměrech a potencionálním výnosu podnikatelského projektu.
Jakkoliv můžete skvělý plán podnikání nosit ve své hlavě, jeho písemné zpracování vám umožní jej účelně uspořádat do jednotlivých kroků, dokonale propracovat strategii vašeho podnikání a hned v začátcích nastavit kritéria, pomocí kterých budete moci naplňování dílčích kroků sledovat a kontrolovat.
Co by měl minimálně obsahovat podnikatelský záměr
Úvod a charakteristika podnikatelského záměru
- název podniku (obchodní jméno),
- zakladatel(é) podniku,
- datum (předpokládaného) založení podniku,
- nosná podnikatelská myšlenka,
- poslání podniku,
- účel podnikatelského záměru,
- kontaktní údaje.
Podnikatelský projekt
obory podnikatelských činností,
vstupní předpoklady (oprávnění k provozování podniku, zkušenosti z oboru),
organizačně-právní forma podnikání (PO/FO),
stadium rozvoje podniku,
majetkoprávní vztahy – popis majetku podniku,
historie podniku – vznik firmy, významné mezníky, diagram vývoje firmy z hlediska finančních ukazatelů,
organizace podniku – systém řízení, vymezení kompetencí a personální obsazení,
místo podnikání – popis prostoru, orientační body, možnost parkování, mapa aj.,
fungování podniku – administrativa, provozní doba aj.,
dopady činnosti na životní prostředí,
uplatňované postupy pro bezpečnost práce,
postavení na trhu – analýza konkurence, analýza silných a slabých stránek podniku, analýza příležitostí a hrozeb vnějšího prostředí podniku, podíl na trhu aj.,
charakteristika trhu, na kterém firma působí – analýza odvětví, vývojové trendy a potenciál trhu, vymezení cílové skupiny (cílového zákazníka).
Tip redakce: S KB založíte s.r.o. online bez dodatečných poplatků
Cíle podnikatelského projektu
- výrobek nebo služba – popis výrobku, technologie, užitek z výrobku, odhad produkce aj.
Marketingový plán
- způsob a plán prodeje (prodejní strategie),
- cenová politika,
- propagace – nástroje, náklady na propagaci,
- distribuční cesty, místo střetu setkání poptávky s produktem, odběratelé.
Výrobní plán
- potřeby – budovy, stroje, materiál, energie, technologie, zaměstnanci (pracovní místa, výše mezd), ostatní výdaje,
- produkční kapacita,
- logistika,
- dodavatelé.
Finanční plán
- rozpočet zahajovacích výdajů (založení podniku, zřízení provozovny aj.),
- rozpočet měsíčních nákladů (provozních),
- předpokládaný finanční výsledek – výnosy, prodej,
- tok hotovosti,
- zisky a ztráty,
- účetní výkazy – bilance, výsledovka, rozvaha aj.
Časový harmonogram
- příprava na podnikání – shromažďování informací, tvorba podnikatelského záměru aj.,
- založení podniku,
- zajištění finančních zdrojů do začátku podnikání,
- zajištění technologií, dodavatelů, lidských zdrojů aj.,
- zahájení činnosti (prodej výrobků, poskytování služeb).
Zdroje financování
finance na rozvoj firmy a jejich zdroje – vlastní vs. cizí (leasing, úvěr, dotace aj.),
rekapitulace majetku.
Tip redakce: S KB založíte s.r.o. online bez dodatečných poplatků
Přílohy
- certifikáty, osvědčení, patenty aj.,
- mapa umístění provozovny,
- propagační materiály,
- nájemní smlouva,
- smlouvy s dodavateli a odběrateli
- smlouvy se zaměstnanci aj.