Finanční analýza zkoumá finanční zdraví podniku a je neodmyslitelnou součástí systematického řízení podniku po stránce financí. Finanční analýza je zpětná vazba všech vašich aktivit – odhalí, kam se podnik v jednotlivých oblastech finančního řízení dostal, jaké finanční cíle se vám podařilo naplnit a ve kterých naopak pokulháváte. Následující článek je shrnutím základních principů finanční analýzy, najdete zde také návod, jak finanční analýzu vypracovat.
Finanční analýza podniku – proč je užitečná?
Úkolem finanční analýzy je zjistit, které činitele a s jakou intenzitou přispěly k aktuální finanční situaci vašeho podniku.
Finanční analýza představuje základní zdroj informací, díky kterým můžete posoudit stav finančního zdraví podniku (tzn. hospodářské výsledky) a vytváří nezbytný předpoklad pro budoucí rozhodování o finanční stránce podniku.
Pokud budete pravidelně zkoumat finanční kondici podniku, přispěje to:
- ke kontrole a hodnocení předchozích aktivit v rámci finančního řízení podniku,
- k posouzení výchozí finanční situace podniku a nalezení odpovědí, proč je finanční situace vašeho podniku taková, jaká je,
- k odhalení možných následků vlastních finančních rozhodnutí,
- k identifikaci slabých míst a problémových oblastí ještě dříve, než se vymknou z kontroly,
- k porovnání reálných výsledků hospodaření s plánovanými,
- k získání podkladů pro zlepšování finančního řízení podniku,
- k náhledu na váš podnik z pohledu nezainteresovaného člověka zvenčí.
Využití výsledků finanční analýzy
Výsledky finanční analýzy poskytují informace nejen samotnému podnikateli pro finanční řízení podniku, ale také třetím subjektům, jimiž mohou být například investoři, věřitelé, státní orgány a další. Ukazatelé finanční analýzy jsou základem pro hodnocení firmy při žádosti o podnikatelský úvěr u banky, od výsledku hodnocení se taktéž odvíjí i cena, kterou za bankovní produkty zaplatíte. Finanční analýza se také provádí při žádostech o dotaci z fondů Evropské unie.
Jak postupovat při finanční analýze
Finanční analýza se sestává z logických kroků, které na sebe navzájem navazují. V první řadě je třeba vybrat vhodné ukazatele a způsob jejich vyčíslení. Není třeba se bát, že byste ji vypracovat nezvládli, analýza totiž pracuje především s účetními výkazy, které jsou běžnou součástí výkaznictví každého podniku.
Dalším krokem by mělo být porovnání získaných dat s konkurencí v daném odvětví (je podnik podprůměrný, průměrný nebo nadprůměrný vzhledem k hlavním konkurentům?), porovnání dat s historickými výsledky podniku, porovnání s plánem a porovnání mezi jednotlivými odděleními podniku (pakliže jde o větší podnik).
Dále byste měli odhalit vzájemné vztahy mezi jednotlivými ukazateli finanční výkonnosti podniku a v případě potřeby najít příčiny špatného stavu podniku. Na to pak musí přirozeně navázat návrh a realizace opatření na změnu nedostačujícího stavu.
Finanční analýza by měla být ideálně zakončená vyhodnocením výsledků přijatých opatření v rámci finančního řízení firmy.
Poměrové ukazatele – metoda finanční analýzy pro podnikatele
Základním metodickým nástrojem pro finanční analýzu jsou tzv. poměrové ukazatele. Jde o formu číselného vztahu mezi jednotlivými ukazateli. Poměrové finanční ukazatele se běžně vypočítávají vydělením jedné položky (skupiny položek) jinou položkou (skupinou položek), mezi kterými existuje určitá souvztažnost.
Poměrová analýza vychází z dvou účetních výkazů – rozvahy a výkazu zisků a ztrát. V praxi se nejčastěji používá 5 skupin poměrových ukazatelů – ukazatelé rentability (výnosnosti), likvidity, aktivity (řízení aktiv) a zadluženosti (struktury zdrojů).
Ukazatelé rentability
Ukazatelé rentability přináší informace o efektivitě vašeho podnikání – hodnotí ziskovost podniku. Čím vyšší hodnoty dosáhnou, tím lépe. Dokáží také říci, zda je efektivnější pracovat s vlastními prostředky nebo cizím kapitálem. Prozradí, jak úspěšně jste zhodnotili svůj vlastní kapitál v podnikání a poukazuje na slabé stránky v hospodaření.
Z matematického hlediska poměřují zisk dosažený podnikáním s výší zdrojů, které byly použity k jeho dosažení. Tyto ukazatele měří celkovou efektivitu řízení firmy a patří k nejdůležitějším ukazatelům.
Příklady výpočtu ukazatelů rentability
Všechny ukazatele se počítají v procentuálních hodnotách, proto je třeba podíly jednotlivých údajů nakonec vynásobit hodnotou 100.
Rentabilita vlastního kapitálu | zisk (nebo ztráta)/ vlastní kapitál |
Rentabilita aktiv | zisk (nebo ztráta) / celková aktiva |
Rentabilita dlouhodobého kapitálu | zisk (nebo ztráta) / (dlouhodobé závazky + vlastní kapitál) |
Rentabilita tržeb | zisk (nebo ztráta) / tržby |
Rentabilita nákladů | zisk (nebo ztráta) / celkové náklady |
Ukazatelé likvidity
Ukazatelé likvidity poukazují na to, jak rychle jste schopni splácet své krátkodobé závazky. Porovnávají se závazky vůči disponibilním prostředkům.
Příklady výpočtu ukazatelů likvidity
Ukazatelé likvidity se vyjadřují v číselných jednotkách.
Běžná likvidita | oběžná aktiva (peníze v pokladn a na bankovním účtu) / krátkodobé závazky | doporučená hodnota je v rozmezí 1,5 – 2,5 |
Pohotová likvidita | (oběžná aktiva – zásoby) / krátkodobé závazky | doporučená hodnota je v rozmezí 0,7 – 1,2 |
Okamžitá likvidita | finanční majetek / krátkodobé závazky | doporučená hodnota je v rozmezí 0,2 – 0,5 |
Ukazatelé aktivity
Ukazatelé aktivity poskytují informace o tom, jak efektivně hospodaříte se svými aktivy (majetkem, pohledávkami, zásobami atd.), tedy respektive, jak dlouho v nich máte vázány finanční prostředky. Sleduje se jak obrat (kolikrát za rok se zásoby otočí), tak doba obratu (jak dlouho držíte peníze v podobě zásob), kdy obrat by měl být co nejvyšší a doba obratu naopak co nejnižší.
Příklady výpočtu ukazatelů aktivity
Obrat se vyjadřuje v jednotkách (obrátkách za rok), doba obratu ve dnech.
Obrat aktiv | tržby / celková aktiva |
Obrat zásob | tržby / zásoby |
Obrat pohledávek | tržby / pohledávky |
Doba obratu závazků | závazky / průměrné denní tržby |
Doba obratu zásob | zásoby / průměrné denní tržby |
Doba obratu pohledávek | pohledávky / průměrné denní tržby |
Ukazatelé zadluženosti
Ukazatelé zadluženosti hodnotí úvěrové zatížení podniku, tzn. že udávají vztah mezi cizími a vlastními zdroji financování podniku a měří rozsah, v jakém podnik používá k financování dluhy. Úvěrové zatížení je určité výše žádoucí, nesmí ale podnik zatěžovat vysokými finančními náklady. Vyšší zadluženost je možná, ale jen za cenu vyšší rentability.
Příklady výpočtu ukazatelů zadluženosti
Ukazatelé zadluženosti se s výjimkou úrokového rozpětí vyjadřují v procentech.
Úrokové krytí | (zisk před zdaněním + nákladové úroky) / nákladové úroky |
Míra zadluženosti | cizí zdroje / vlastní kapitál |
Míra celkové zadluženosti | cizí zdroje / celková aktiva |
Pro výpočet poměrových ukazatelů existují na internetu také on-line kalkulačky, do kterých jen dosadíte vaše data.
Výsledky finančí analýzy pomocí poměrových ukazatelů
Výsledky dosažené využitím metody poměrových ukazatelů nelze přijímat bez výhrad, odrážejí totiž pouze údaje skryté v účetních výkazech. Lze je chápat jako obraz finanční situace podniku – ne dokonalý, ale přesto o něčem vypovídající. Dají se označit jako určité síto, které zachytí ty aspekty finančního řízení, které si vyžadují hlubší analýzu.