23 způsobů, jak získat zpětný odkaz

Při tvorbě svých webovek jste se určitě denně mazlili s jejich grafikou a obsahem, možná jste ale při tom všem vypiplávání zapomněli, že je důležité, aby na ně vedly kvalitní odkazy, aby vůbec měly možnost se objevit ve výsledcích vyhledávání a někdo je navštívil. Nabízíme vám 23 jednoduchých způsobů, jak získat zpětný odkaz, ze kterých si vybere každý.

Linkbuilding, neboli budování zpětných odkazů, je důležitá, ale poněkud opomíjená disciplína majitelů webových stránek. Než si ukážeme konkrétní způsoby jak získat zpětný odkaz, je nutné vysvětlit, proč je vůbec chceme, a na jakých principech je třeba stavět.

Vyhledávače – jak vlastně fungují?

Vyhledávače (Google, Seznam a další) se denně používají při hledání rozličných informací a firmy se všemožně snaží o to, aby se ve výsledcích vyhledávačů umísťovaly co nejvýše, nejlépe na prvních místech. Proč? Protože to pravděpodobně bude znamenat, že si jejich firmu zákazník vybere a ona tím získá zakázku nebo prodá své výrobky.

Tomuto vyhledávní se říká organické nebo také přirozené, protože si své místo v něm nemůžete nijak zaplatit – řazení výsledků se řídí tajnými algoritmy vyhledávačů. Ne vše však je zcela tajné a vyhledávače dávají doporučení, jak si získat jejich přízeň. Oboru, který se tomu věnuje, se říká Search Engine Optimization, neboli optimalizace pro vyhledávače, zkratka SEO.

Vyhledávače preferují kvalitní a originální obsah; vyhledávací roboti prochází každou vteřinou statisíce webových stránek, které si ukládájí, hodnotí a při zadání hledané fráze vyberou podle nich nejrelevantnější stránky a nabídnou je uživateli v pořadí podle relevance.

Jedním ze základních principů SEO je tedy kvalitní obsah samotných stránek, ale o tom někdy jindy. Druhým základním hodnotícím prvkem jsou zpětné odkazy, tedy odkazy, které vedou na váš web. Z různých míst na internetu se může na vaše stránky odkazovat a tím dávat najevo, že jste důležití. I odkazy mají podle vyhledávačů různou váhu, například je důležitá relevance, tématičnost a kvalita stránky, odkud vede odkaz na váš web.

Jak zpětné odkazy získat?

Vyhledávače se snaží rozpoznat manipulaci se zpětnými odkazy. Přejí si zvýhodňovat přirozeně kvalitní webové stránky, bez ohledu na finanční prosperitu jejich majitelů. Tedy organické vyhledávání narozdíl od placené reklamy by mělo zůstat přirozené a nemělo by být možné si lepší výsledky koupit.

Přesto je možné zpětné odkazy záměrně získávat, ale zároveň nenaštvat vyhledávače. Výsledkem pak bude lepší pozice ve vyhledávání, větší návštěvnost a vyšší počet objednávek.

Zde je 23 konkrétních tipů, jak získat zpětný odkaz

  1. Nejdůležitější, nejlepší a nejbezpečnější způsob, jak získat zpětný odkaz, je mít na svém webu kvalitní obsah, na který někdo bude dobrovolně odkazovat. Aby takový obsah vznikal pravidelně, je nutné mít vytvořenou strategii obsahového marketingu. Obsahem není myšleno pouze psaní článků, ale mohou to být i fotografie, videa nebo grafika.
  2. Nejrychlejší a nejjednodušší cesta jak získat zpětné odkazy, je vytvořit odkazy uvnitř vašich webových stránek. Kvalitní vnitřní prolinkování je důležitou součástí dobré optimalizace pro vyhledávače.
  3. PR článek je vhodnou formou, jak získat zpětné odkazy. Jen je třeba si s těmito články více pohrát, než jak tomu v praxi bývá. Článek by neměl připomínat reklamní nabídku nebo obecné konstatování faktů z oboru, zato by měl být přínosný pro čtenáře daného serveru. Když bude nabitý praktickými informacemi, možná se vám podaří ho „udat“ bezplatně, anebo za úplatu, která pro vás nebude likvidační.
  4. Obchodní partněři a dodavatelé a jejich webové stránky jsou vhodnými adepty pro oslovení s prosbou o umístění zpětného odkazu. Zkuste to,
  5. Nemá smysl registrovat své webové stránky do stovek nekvalitních a z hlediska vyhledávačů i uživatelů nehodnotných katalogů, ale v případě skutečně používaných katalogů, tématických a oborových adresářů, je zpětný odkaz dobrou volbou.. U většiny zápisů je možnost napsat něco o vaší firmě. Využijte toho a popis napište vždy odlišně, volte vhodná klíčová slova. Zde je přehled několika takových katalogů do kterých se zápis vyplatí a je v základní variantě zdarma: Firmy.cz, Google firmy, Najisto, Služby.cz, Zlaté stránky a NejŘemeslníci. Pak můžete hledat oborově zaměřené katalogy, například pro lékaře, fotografy, instalatéry a podobně.
  6. Dávejte reference. Nabídněte se, že poskytnete kladnou referenci, kterou si obchodní partner umístí na svůj web, a požádejte ho přitom o umístění odkazu.
  7. Zpětný odkaz můžete získat také komentářem v diskuzních fórech. Musí ale být opravdu přínosný, žádné plané řeči zde nefungují, jinak ho každý admin odmaže a vaše snaha přijde vniveč.
  8. Infografiky lidi baví. Číst sáhodlouhé texty je mnohdy nad naše síly, kdežto díky infografice získáme přehled toho nejdůležitějšího snadnou, někdy dokonce zábavnou formou. V případě, že je opravdu dobrá a zajímavá pro publikum, může přinést množství kvalitních odkazů.
  9. Svůj obsah můžete sdílet na sociálních sítích, a pokud bude dostatečně zajímavý, můžete se těšit na to, že se bude samovolně šířit.
  10. Sepište e-book na téma, kterému rozumíte a dejte ho na svých stránkách ke stažení zdarma. Do e-booku nezapomeňte na vhodná místa vložit odkazy na vaše stránky.
  11. Egobaiting je technika získávání zpětného odkazu, která spočívá v návnadě v podobě pochvalného zmínění někoho jiného. Postarejte se o to, aby se to dotyčný dozvěděl, a on sám bude dále sdílet tento váš obsah, a tím získáte zpětné odkazy. Dobře je využívat jej v rámci relevantního oboru.
  12. Můžete vytvořit jednoduchou webovou prezentaci na jedno konkrétní téma či produkt (tzv. minisite) podporující a odkazující na váš hlavní web.
  13. Vytvořte zábavné nebo poučné video, které se bude snadno sdílet po internetu.
  14. Vytvořte a publikujte anketu na zajímavé téma, rozšiřte jí pomocí sociálních sítí a publikujte na svém webu nebo jinde.
  15. Vytvořte plugin, šablonu, kalkulačku nebo jiný online nástroj, který bude obsahovat odkaz na vás. Poskytujte jej zdarma a získáte velké množství odkazů.
  16. V rámci poděkování za sponzorství nebo jinou pomoc, kterou jste někomu poskytli, můžete požádat obdarovaného, aby vás zmínil na svých stránkách.
  17. Pokud vlastníte i nějaké jiné webové stránky (např. blog), které již mají určitou autoritu a dost zpětných odkazů, můžete je přesměrovat na svůj web. Platí stejné pravidlo jako v celém linkbuildingu, že kvalita vítězí nad kvantitou.
  18. Pokud na navštěvovaném a odborném portále zveřejníte inzerát se svými službami, můžete tím získat cenný zpětný odkaz.
  19. Když narazíte na fórum nebo adresář, kde se pohybují i jiní lidé z vašeho oboru, vytvořte si zde účet, i přestože nemáte čas pravidelně přispívat – většinou totiž smíte vyplnit něco o sobě a umístit odkaz na webové stránky.
  20. Nabíněte kvalitní článek (takzvaný guestpost) oblíbeným blogerům nebo velkým médiím.
  21. Máte již na internetu větší publikum? Udělejte soutěž o nějakou pěknou cenu. Vymyslete pravidla tak, aby lidé měli potřebu přizvat další, například nějaké hlasování přihlášených projektů, třeba fotografií. Odkaz na vaše stránky se tak bude šířit zdarma.
  22. Vytvořte si podpis v e-mailu s umístěným odkazem.
  23. Hledejte zmínky o vás nebo vaší firmě, a pokud autor neumístil odkaz, poproste ho o to. Pomoci vám může nástroj, který se jmenuje Mention.com.

Na závěr připomenutí: nezapomínejte na to, že v linkbuildingu nejde o kvantitu, ale kvalitu. Také při hledání odkazových příležitostí myslete i na jiné stránky vašeho webu a ne pouze na homepage.

Michal Husák
Michal Husákhttp://www.husakmichal.cz
Linkbuilder a idea maker, zabývající se online marketingem a tvorbou obsahu. Baví mně školit druhé, pracovat pro klienty, kteří chtějí své podnikání posouvat dopředu a nebojí se inovací. Rozvíjím také své projekty, jako například nástroj pro sledování zásilek NajdiBalik.cz nebo mediální zastoupení ImpressMedia.cz.

Inzerce