Zdroje získávání zaměstnanců pro malé a střední podnikatele

Každý zaměstnavatel se setkává s problémem, kde sehnat schopné a pilné zaměstnance. O to víc se s touto otázkou potýkají malí či střední podnikatelé, kteří nemohou spoléhat na vlastní personální oddělení. I pro ně ale existuje mnoho způsobů, jak zaměstnance sehnat. 

O podrobném způsobu hledání a výběru zaměstnanců, od identifikace pracovního místa a vhodného zaměstnance, přes zdroje pracovníků až po kritéria jejich výběru, se můžete dočíst v tomto miniseriálu. Nyní se pojďme ve stručnosti podívat, kde mohou podnikatelé zaměstnance hledat a jakých zdrojů se raději vyvarovat.

Internet nejsou jen pracovní portály

Nejmodernějším a nejčastějším způsobem hledání vhodných kandidátů jsou dnes internetové samozřejmě inzertní portály. Nemusíte ale spoléhat na placené servery, kde se uplatní spíše větší firmy. Pro malé podnikatele, kteří potřebují šetřit každou korunu, je vhodnější najít solidní pracovní portál s vysokou návštěvností, který umožňuje zveřejňovat inzeráty zdarma. Pokud si myslíte, že takový portál neexistuje, zkuste například Flek.cz, kde najdete kromě možnosti zveřejnit bezplatně svoji nabídku i celou řadu rad a odborných článků z oboru hledání práce či zaměstnanců. Kromě pracovních portálů lze pak využít i nejrůznější další ne tak úzce zaměřené inzertní servery.

Možností, na kterou byste neměli zapomenout, je využití vlastních webových stránek. Za to není třeba platit a nestojí to ani mnoho času. Šance sehnat takto vhodného člověka je sice u menších firem s malou návštěvností webu horší, nikdy ale nevíte, kdo na vaše stránky zrovna zavítá. Proto je vhodné na tuto metodu nespoléhat, ale vždy s ní doplnit všechny ostatní.

Mezi rodinou a přáteli spíše nehledejte

Další metoda, která napadne asi každého je porozhlédnout se po zaměstnanci mezi rodinou a blízkými přáteli. Na první pohled to vypadá ideálně – daného člověka velmi dobře znáte, víte o jeho silných stránkách a trochou kritičnosti jste zjistili něco i o těch jeho slabých. Podívejme se na to však důkladněji: možná vaši rodinu i přátele znáte skvěle, ale v jiném druhu situací, než je třeba pro práci. Nehledě na to, že pokud budete mít jiný názor na chod firmy, mohou vás čekat nemilé hádky.

Dalším rizikem je, že si ostatní zaměstnanci budou myslet, že dotyčnému nadržujete, což navíc (byť nevědomky) může být pravda. Když se pak budete snažit, aby to tak nevypadalo, může to vašemu příteli nebo rodinnému příslušníkovi ještě více uškodit. Pokud tedy své blízké zaměstnávat nemusíte, nedělejte to.

Předejte zodpovědnost

Sháněním zaměstnanců se můžete zabírat sami jako firma, ale i u menších podnikatelů a firem je možné přenést zodpovědnost na někoho jiného. Začít můžete u Úřadu práce. Jediné co musíte udělat je podrobné popsání volné pracovní pozice. Ideální je pak osobní kontakt přímo s nějakou úřednicí nebo úředníkem.

Celou odpovědnost lze převést na personální agenturu, která vám buď nabídne svůj seznam uchazečů o práci, nebo vám začne hledat zaměstnance na míru. Za služby agentury si ale značně připlatíte, a ani zde výsledek není zaručen. Pro malé a střední podnikatele je tak tento způsob spíše nevhodný.

Další metody a zdroje zaměstnanců

Pokud s hledáním zaměstnance příliš nepospícháte, lze samozřejmě využít i další možnosti. Můžete počkat, zda se Vám zájemce neozve sám od sebe nebo využít propagaci na pracovním veletrhu. Zajímavou možností je pak přijímání na základě doporučení zaměstnanců. I tyto metody mají ale svá úskalí, jež je dobré znát, a které Vám představí již zmíněný miniseriál.

Redakce portálu
Redakce portáluhttps://www.ipodnikatel.cz
Internetový portál iPodnikatel.cz je specializovaný portál zaměřený na začínající podnikatele a ty, kteří chtějí rozvíjet svůj malý nebo střední podnik.

Inzerce