Co je třeba promyslet, než začnete podnikat na internetu

Přemýšlíte o založení internetového obchodu, ale nevíte, co vše podnikání přes internet obnáší? Zásadní je promyslet vhodnou formu podnikání, způsob provedení technického zázemí, výběr aplikací a hostingu i podrobné naplánování provozu budoucího e-shopu.

Jak se připravit na podnikání na internetu

Založení podnikání na internetu

Živnost nebo společnost

Při snaze o zahájení podnikání na internetu by vaše první kroky měly vést na živnostenský úřad, kde si vyřídíte živnost pro internetové obchodování. Jsou na výběr dvě základní možnosti právní formy podnikání – fyzická osoba (OSVČ) a právnická osoba (s.r.o., v.o.s apod.).

Jako právnická osoba musíte vést účetnictví (dříve podvojné účetnictví), jako fyzické osobě vám stačí daňová evidence (dříve jednoduché účetnictví), a to až do obratu 15 milionů korun ročně.

Jako právnická osoba musíte složit základní kapitál, jako fyzická osoba nemusíte. Také platí, že jako právnická osoba (u s.r.o.) ručíte do výše svého vkladu, jako fyzická osoba ručíte svým (i nepodnikatelským) majetkem. Vyberte si, co je pro vás nejlepší.

Rozhodování o právní formě vám usnadní článek podrobně vysvětlující rozdíly mezi fyzickou a právnickou osobou

Prostudujte si návod na zahájení podnikání formou živnosti či obchodní společnosti

Placení DPH

Další otázkou je plátcovství DPH. Otázkou je, zda se máte přihlásit k plátcům DPH či ne. Záleží na mnoha okolnostech a opět hlavně na penězích. Pokud nepředpokládáte velké obraty (povinně se musíte přihlásit k DPH, pokud váš obrat přesáhne hranici milionu korun za dvanáct po sobě jdoucích kalendářních měsíců) a mezi vašimi zákazníky očekáváte hlavně koncové spotřebitele (neplátce DPH), může pro vás být vhodné být neplátcem DPH – sice si nebudete moci koupit např. nový notebook do podnikání bez DPH, ale zase si ušetříte mnohé výdaje (nebo nervy, pokud si povedete evidenci DPH sami) na účetní poradce a nebudete povinni každé čtvrtletí či měsíc podávat daňové přiznání (k DPH) atd.

Dilema, zda být plátcem či neplátcem podnikání vám pomůže vyřešit článekDilema podnikatele: Být plátcem nebo neplátcem DPH?

Technické zázemí internetového obchodu

Možná, že jste na omylu, pokud si myslíte, že vše zvládnete z domu nebo bytu. V bytě se internetový obchod (e-shop) opravdu provozovat nedá. To vám potvrdí každý, kdo tak začínal – e-shop zaručeně brzy naruší chod rodiny. Bez zkolaudované provozovny nemá cenu e-shop otevírat, technické zázemí je základem.

Výjimkou můžou být e-shopy, které pouze přeposílají zboží od dodavatelů (nebo využívají např. dropshipping) anebo ty, jejichž zboží je jen drobné, např. šperky. Bez menšího či většího skladu s fyzickým zbožím se žádný obchodník na internetu neobejde.

Proto nezapomeňte na s tím spojené náležitosti (povolení hygieniků pro stavební odbor) a náklady (pronájem, připojení do elektronické sítě, odvoz odpadků). Vždy potřebujete mít zabezpečené zázemí z také hlediska požární ochrany či hlediska ochrany proti krádežím.

Software e-shopu

Předpokládáme, že přístup k internetu již máte, jinak je potřeba zajistit především připojení k internetové síti. K nejdůležitějším krokům při zakládání podnikání na internetu patří také výběr dodavatele vašeho internetového obchodu (e-shopu). Ideální je najít firmu, která bude poskytovat komplexní služby

Základem je vybrat tu správnou aplikaci, a to může být pro začínajícího provozovatele e-shopu velký problém. I zde platí zákon nabídky a poptávky – problémem je ale to, že nabídka je nepoměrně větší než poptávka a bývá problém najít pro internetový obchod kvalitní a spolehlivé řešení.

Proto pokud pro vás bude e-shop pouhým přivýdělkem nebo si nejste jisti svým obchodním umem, zvolte klidně řešení za pár tisíc korun nebo si pronajměte e-shop už hotový a třeba i na doméně třetího řádu. Pokud se ale chcete prodejem na internetu úspěšně živit, bez zakázkového řešení za desítky tisíc korun se neobejdete, ne každý „krabicový“ e-shop má zrovna ty funkce, které od svého e-shopu očekáváte vy.

E-shop na míru je samozřejmě nejlepším řešením a časem tuto investici oceníte. Pokud ale nemáte dostatek financí na zakázkově vytvořené řešení, je možné využít pronájmu e-shopu či zprovoznění již hotového e-shopu, který se jen graficky upraví podle vašeho přání.

Nejdůležitější je použitelnost e-shopu. Můžete si nechat vyrobit e-shop za statisíce korun s grafikou, která bude brát dech, s propojením na účetní software, na sklady apod., ale pokud v něm nebude zákazník umět nakoupit a nebude se v něm snadno orientovat, zůstanou vám nakonec jen oči pro pláč.

Než zvolíte jakékoli řešení, podívejte se na internetové obchody, které je používají, a zkuste v nich nakoupit – pokud se vám podaří uskutečnit nákup jen s obtížemi nebo vůbec, bude třeba poohlédnout se jinde – jako vy by totiž dopadli i zákazníci vašeho e-shopu.

Jak mít skutečně použitelné a přístupné stránky vám poradí odborník Seznamu

Tvorba e-shopu zahrnuje nejen samotný vzhled stránky na internetu, ale také administrační rozhraní, kde máte možnost měnit obsah e-shopu, zadávat aktuality a sledovat objednávky. Většinou si při sezení se zvolenou dodavatelskou agenturou ujasníte, jaký obchod chcete a jaké funkce potřebujete.

Hosting a doména

Dále je pak potřeba zajistit pro váš internetový obchod hosting, aby se umístila databáze vašeho e-shopu na server. Je to vlastně takový pronájem místa ve virtuálním internetovém světě, kde jsou uložena všechna potřebná data. Většinou se o to nemusíte starat, zajistí to dodavatel e-shopu. Poplatek za hosting se liší podle služeb, které jsou s tím spojené.

Důležitým krokem je také vývěr názvu vašeho internetového obchodu a s tím související domény. Název by měl být krátký, výstižný a dobře zapamatovatelný. Název obchodu vám zůstane už napořád, proto jeho výběru věnujte opravdu velkou pozornost. Jakmile vyberete název domény, je potřeba ji zaregistrovat.

Praktický provoz obchodu

Znalost zboží

Pro praktický provoz e-shopu jsou pro vás důležité znalosti prodávaného sortimentu. V tom se e-shopy opravdu od kamenných obchodů neliší. Znalost sortimentu je základem každého obchodu. Pokud se člověk rozhoduje založit e-shop jen podle toho, který artikl je nejprodávanější (a nezná jej), je to první krok k velkému neúspěchu.

Ochrana spotřebitele

Dále by se měl začínající internetový prodejce připravit na to, že ve vztahu prodejce – zákazník je v internetovém prodeji právě prodejce tím, kdo tahá za kratší konec provazu. Připravte se tedy na to, že určité procento vyexpedovaných objednávek vám dopravci vrátí zpět – zákazníci je buď odmítnou převzít, nebo si je nepřijdou vyzvednout.

Připravte se také na to, že určité procento vyexpedovaných objednávek si sice zákazníci vyzvednou a zaplatí, ale v zákonné lhůtě 14 dnů vám je vrátí bez udání důvodu zpět a vy mu jste povinen vyplatit zpět celou kupní cenu. Výjimky, u kterých tato lhůta neplatí, je zboží upravené dle přání zákazníka, zboží podléhající rychlé zkáze, zboží nebo služby, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávislých na vůli dodavatele, audio a video nahrávky, počítačové programy (po porušení originálního obalu) a také u novin, periodik a časopisů.

Nastudujte si problematiku internetových obchodů z pohledu práva

Nezapomeňte, že mnozí ze zákazníků, kteří si nevyzvedli objednané zboží, k vám přijdou nakoupit znovu. Obslužte je ještě alespoň jednou, pokud i poté zboží nepřevezmou, neberte na jejich budoucí objednávky zřetel, ale přinejmenším dvakrát je nakoupit nechte (nebo pak další jejich nákupy podmiňte platbou předem).

Logistika

Pokud vlastníte zboží fyzicky na skladě a pouze nezprostředkováváte prodej, budete potřebovat zajistit logistiku, aby se objednané produkty dostaly k zákazníkům.

Fakturace

Při vyřizování objednávek musíte vystavit fakturu, která by měla obsahovat všechny důležité informace. Většinou se vyplatí, mít propojenou databázi přímo s účetním programem, ve kterém faktury tisknete. Pokud tedy nemáte integrované účetnictví přímo v e-shopu, budete potřebovat nějaký samostatný účetní program.

Využijte vzor faktury

Balení

Dále musíte zajistit balení produktů. Obalových materiálů je na trhu obrovská sousta, stačí si jen vybrat toho nejvhodnějšího dodavatele právě pro účely vašeho prodeje. Samozřejmě musíte počítat s pracovní silou, která vše provede.

Doprava

dopravě se nejčastěji využívá Česká pošta či jiní přepravci jako PPL, DHL, DPD aj. Pokud odesíláte zboží pravidelně a hromadně, vyzvednou si zboží přímo u vás a nemusíte ho na poštu či jinam vozit.

Platba

Pokud zřizujete e-shop, musíte také vytyčit možnosti plateb zákazníků. Jedná se nejčastěji o platbu předem na účet či platbu dobírkou. Zapomínat byste neměli ani na platební karty, které jsou velmi pohodlné. Dnes již existují systémy, které se dají bez větší složitosti implementovat do hotového e-shopu. Pokud prodáváte dražší zboží, měli byste nabídnout také možnost splátek.

Redakce portáluhttps://www.ipodnikatel.cz
Internetový portál iPodnikatel.cz je specializovaný portál zaměřený na začínající podnikatele a ty, kteří chtějí rozvíjet svůj malý nebo střední podnik.

Inzerce

Exit mobile version