7 doporučení pro zakladatele nových společností s r. o.

7 rad pro zakladatele nových společností s r. o.

Vychází vám formát společnosti s ručením omezeným jako ten nejlepší pro vaše nové podnikání? Pavlína Žukovská z účetní kanceláře Neodat má pro vás 7 tipů, na které je dobré při zakládání a provozu společnosti nezapomenout.

Základní kapitál 1 Kč nemusí být vždy dost

Jako vklad vám dnes stačí pouhá 1 koruna. Raději ale dobře promyslete výši základního kapitálu v kontextu vašeho oboru podnikání. U e-shopu nebo nějaké malé prodejny vklad, respektive základní kapitál, 1 Kč nevadí, ale v případě, že chcete řešit zakázky většího objemu s velkými společnostmi, už to může být problém. 

Know - how pro začínající podnikatele 

 

 

 

Virtuálním sídlem neutečete kontrole

Budete potřebovat souhlas vlastníka nemovitosti s umístěním sídla. Pokud budete mít sídlo ve vlastním domě, není to problém. Pokud jste ale u někoho v pronájmu, je potřeba ho s touto žádostí oslovit. Třetí variantou je pak virtuální sídlo. V tomto případě doporučujeme prohledat internetové nabídky, a to z důvodu velkých cenových rozdílů. Určitě si všímejte:

  • jaká je doba trvání sídla (některé jsou na 6/12/18 měsíců apod.);
  • zda vám budou přeposílat poštu a je-li to v ceně tarifu;
  • nebo zda vám poštu alespoň naskenují či vám ji nechají uloženou u sebe a zda je služba rovněž zahrnutá v ceně (potom není problém udělat si dvakrát za rok výlet do Prahy nebo Brna pro poštu).

Podnikatelé zasídlení ve virtuálních sídlech mívají tendenci si myslet, že když mají sídlo v Praze a provozovnu v Ostravě, vyhnou se například finančním kontrolám. Praha má přeci jen více práce a finanční kontrola zde vychází v průměru jednou za 191 let. Není to ale pravdou. Finanční úřad totiž může převést správu vašich daní na úřad příslušný k místu, kde máte hlavní činnost, tedy do Ostravy.

V naší účetní kanceláři využíváme společnosti nebo notáře, kteří vám se založením společnosti pomohou od A do Z. Na vlastní pěst se může založení prodloužit a prodražit.

Nezapomeňte na registraci

Je dobré si připomenout, že nesmíte zapomenout na registraci na finančním úřadě k dani z příjmů právnických osob. Registraci provedete skrze daňový portál a registrační formulář. Tuto povinnost musíte splnit nejpozději do 15 dnů od vzniku společnosti. Příslušnost k finančnímu úřadu se řídí sídlem vaší společnosti. Pokud jste využili virtuálního sídla třeba v Praze, pak podáváte všechna hlášení k finančnímu úřadu v Praze. Pokud na tomto místě ovšem nesídlí vaše provozovna nebo tam nemáte hlavní činnost, dávejte pozor, zda vás finanční úřad nepřesunul. Daňové přiznání společnosti pak podáváte k 1. 4. následujícího roku. V případě, že využíváte služeb daňového poradce, je tato lhůta prodloužena k datu 1. 7. Daň z příjmů právnických osob je 19 %.

Dobrá účetní vám zajistí klidné spaní

Dále je vhodné upozornit, že pokud zakládáte společnost s ručením omezeným, hodí se mít po ruce schopnou účetní. Je to z toho důvodu, že jako obchodní společnost máte povinnost vést podvojné účetnictví. Nevystačíte si s evidenci příjmů a výdajů, ani nemůžete uplatňovat paušál. Máme zkušenosti s podnikateli, kteří za námi přijdou třeba až po roce své činnosti, což není z administrativního pohledu nic příjemného. I z tohoto důvodu klientům na začátku nefakturujeme plnou částku za vedení účetnictví, aby se mohli soustředit na rozjetí svého byznysu a netrápili se s platbami za administrativu.

Založením sro se plátcem DPH skutečně nestanete

Mezi podnikateli se také drží představa, že při založení s. r. o. se automaticky stávají plátci DPH, což je ovšem mylné tvrzení. Plátcem DPH se stanete až překročením obratu 1 milionu korun za bezprostředně předcházejících 12 měsíců. Nejedná se o kalendářní rok, ale například období od května do dubna roku následujícího. Druhou variantou je dobrovolná registrace na finančním úřadě.

Společnost s ručením omezeným musí zveřejňovat účetní závěrku

Nedílnou povinností společnosti s ručením omezeným je zveřejňovat účetní závěrku a přílohu, kde je nutné uvést návrh na rozdělení zisku. Účetní závěrka je schvalována na valné hromadě nejpozději do 6 měsíců od konce účetního období (max. do 30. 6.). I s touto povinností je vám schopna pomoci vaše účetní.

Chraňte své přístupy do datové schránky

Každý jednatel obdrží na své trvalé bydliště přístupy do datové schránky. Přístup do datových schránek je velice důležitý. Vezměme si, že vše, co posíláme skrze datovou schránku, je úředně ověřeno. Je to doklad, že danou zprávu či dokument posíláme opravdu my, tedy společnost s ručením omezeným (např. za společnost XYZ, s. r. o. – jednatel p. Novák). Doporučujeme hlídat si vaše přístupy do datové schránky a pravidelně datovou schránku navštěvovat. V případě, že vaše účetní bude chtít vaše přístupy do datové schránky, neposkytujte jí je. Namísto toho s její pomocí vyřiďte tzv. „pověřenou osobu“. Jednoduše tak bude vaše účetní vlastnit své přístupy do vaší datové schránky, a to pouze s pravomocemi, které jí udělíte. Je to určitě bezpečnější varianta.

V souvislosti s datovou schránkou je potřeba ještě upozornit, že náš fiktivní jednatel pan Novák nemůže z datové schránky posílat své soukromé dokumenty s tím, že datová schránka ověří jeho podpis! Může posílat pouze dokumenty související s činností s. r. o. anebo vyjádření z pohledu jednatele této společnosti.

Shrnutí na závěr:

  • Pokud zakládáte sro, najděte si schopnou účetní!!!
  • Nově založená společnost s ručením omezeným není automaticky plátce DPH.
  • Datovou schránku s. r. o. používáme pouze pro činnosti související s s. r. o.
  • Virtuálním sídlem neobejdete finanční kontrolu.
  • Výkazy musíte zveřejňovat.
  • 1× ročně se koná valná hromada. 
o autorovi Pavlina Zukovska
Ing. Pavlína Žukovská

Jednatelka společnosti NEODAT – Daňové poradenství a účetnictví v.o.s.

Věnuje se vedení účetnictví kapitálových společností. Ve start-upových akcelerátorech řeší otázky jako je základní nastavení firmy a počáteční finanční plánování. Hlavním cílem jejích vzdělávacích aktivit je přiblížení daňových výhod běžným podnikatelům a nasměrování prvních kroků.

 

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.