10 nejčastějších dotazů kolem EET

Co v souvislosti s blížící se EET doopravdy řeší podnikatelé z třetí a čtvrté vlny? Výběr pokladního systému překvapivě není to hlavní. Velká část živnostníků zatím tápe v samotných základech a ptají se tak především na ty nejobecnější informace o EET. Vyplývá to mimo jiné z analýzy dotazů, na které odpovídají operátoři společnosti Dotykačka, jednoho z největších poskytovatelů EET pokladen na českém trhu.

„Naši operátoři každý den jak po telefonu, tak i na sociálních sítích odpovídají na desítky dotazů, které se stále opakují. Ptají se buď sami živnostníci, nebo často i jejich manželky, které bývají pověřené řešením EET především od řemeslníků. Vybrali jsme deset úplně nejčastějších otázek, které stojí za to znovu a znovu opakovat,“ uvádí Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka.

1. Vztahuje se EET i na mě?

EET se v poslední fázi bude týkat všech živnostníků, kteří za své zboží či služby přijímají od zákazníků hotovost, a to bez ohledu na výši zisku, frekvenci poskytování služby nebo skutečnost, že si živností pouze přivydělávají k zaměstnání, důchodu či mateřské dovolené. „Jinými slovy: Pokud od svých klientů přijmete platbu v hotovosti – byť jedinou – EET se na vás vztahuje a tuto tržbu budete mít povinnost zaevidovat. Osvobozeny jsou jen některé živnosti striktně vyjmenované v zákoně – například prodej vánočních kaprů,“ shrnuje Petr Menclík.

2. Odkdy to začne?

Třetí i čtvrtá vlna EET shodně startují od 1. května 2020.

3. Nezruší se to ještě?

Pravděpodobně ne. Novela zákona o EET úspěšně prošla oběma komorami parlamentu, nic tedy nebrání spuštění EET v řádném termínu.

4. Jak se tomu můžu vyhnout?

Evidování tržeb se dá vyhnout tím, že kompletně přejdete na bezhotovostní platby – tedy platby platebními a kreditními kartami nebo bankovním převodem na účet. „Pozor na platby stravenkami, dárkovými poukázkami nebo různými přednabitými členskými kartami. Řada lidí je považuje za bezhotovostní, avšak EET se vztahuje i na ně. Evidenci tak nepodléhají jen takové platby, které zanechávají nějakou elektronickou stopu,“ vysvětluje Petr Menclík.

„Pozor také na to, že zrušení příjmu hotovosti mohou některé dozorové orgány – např. ČNB – vnímat jako diskriminaci zákazníka, což může vést k pokutě,“ doplňuje Menclík.

5. Můžu využívat zvláštní režim?

Zvláštní režim lze využívat za splnění určitých podmínek, uvedených na webu www.etrzby.cz (viz https://www.etrzby.cz/cs/zvlastni-rezim). Pouhé splnění podmínek však nestačí, o tzv. zvláštní režim je nutné si požádat na věcně i místně příslušném finančním úřadě. Ten následně vydá rozhodnutí o tom, zda zvláštní režim schvaluje či zamítá.

6. Jak vlastně zvláštní režim funguje?

Pokud finanční úřad schválí vaši žádost, budete místo on-line evidence přes pokladní zařízení využívat k evidování tržeb předtištěné bločky, které dostanete na FÚ. Jednou za každé kalendářní čtvrtletí potom odevzdáte na FÚ souhrn vašich tržeb za uplynulé období. Tento režim se hodí pro živnostníky, kteří hotovostní platby přijímají opravdu výjimečně.

7. Jaký je rozdíl mezi pokladním systémem a platebním terminálem?

„Tohle je otázka, kterou naši operátoři řeší překvapivě často. Mnozí živnostníci si oba pojmy pletou a pak si nejsou jistí, jaké zařízení si kvůli EET mají pořídit,“ komentuje Petr Menclík.
Pokladní systém je zařízení, zpravidla dotykový tablet s tiskárnou, které umožňuje evidovat tržby on-line. Je možné k němu připojit i platební terminál, díky kterému zákazníci mohou platit kartou. Samotný platební terminál však EET nevyřeší, slouží totiž pouze k přijímání platebních karet.

8. Co jsou to autentizační údaje? Je to to samé jako certifikát EET?

Autentizační údaje jsou uživatelské jméno a heslo, které všem, kdo mají povinnost evidovat své tržby, slouží k přihlášení na daňový portál www.daneelektronicky.cz. Autentizační údaje si nikdo nemůže vymyslet sám, je nutné si je vyzvednout buď osobně na kterémkoli finančním úřadu, případně zažádat o ně online prostřednictvím datové schránky. „Určitě doporučuji nenechat toto na poslední chvíli, protože při našem testování jsme na doručení autentizačních údajů datovou schránkou čekali tři pracovní dny,“ upozorňuje Petr Menclík.

Certifikát EET si podnikatelé vygenerují při přihlášení na portál www.daneelektronicky.cz. Je nutné si ho uložit a následně například pomocí USB přenést do svého pokladního zařízení. Teprve s ním je možné začít evidovat tržby. „Po třech letech certifikátu vyprší platnost a bude nutné jej obnovit. To nelze udělat bez zmíněných autentizačních údajů. Proto je důležité si je dobře uschovat někam, kde je i po takové době najdete,“ doplňuje Menclík.

9. Můžu si nákup EET pokladny odečíst z daní?

Ano. Každý, kdo eviduje tržby, má ze zákona právo využít jednorázovou slevu na dani ve výši 5000,- Kč ve zdaňovacím období, kdy poprvé zaevidujete tržbu. Na tuto částku má podnikatel nárok bez ohledu na skutečně vynaložené náklady.

10. Může jednu pokladnu používat víc lidí?

„Na tuto otázku se ptají zejména kadeřnice a kosmetičky, které často pracují v salonech o několika osobách. Pochopitelně je pro ně jednodušší i ekonomicky výhodnější pořídit a používat jednu pokladnu dohromady než mít nějaké pokladní zařízení každá zvlášť. Registrovat více IČO zdaleka neumí každá EET pokladna, ale Dotykačka s tímto nemá problém – může ji používat více uživatelů,“ komentuje Petr Menclík.

 

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.