
Videa s e-booky
5 videí ukáže, jak při podnikání nechybovat. Přestaňte dělat chyby, kvůli kterým proděláváte!
Sociální podnikání není charita, jde v něm, ostatně jako v každém byznyse, o zisk. Převažuje ale zisk společenský. Na rozdíl od neziskových organizací nejsou sociální podniky závislé na darech a veřejné finanční podpoře. Sociální podnik nevysává státní rozpočet, umí si na sebe vydělat sám, je díky tomu dlouhodobě udržitelný a dělá to tak, aby zároveň působil příznivě na společnost, přispíval k řešení jejich problémů, kterých není málo. A to nemusíme svůj zrak upírat nijak daleko.
Sociální podniky jsou kombinací toho nejlepšího z neziskového i ziskového sektoru. S neziskovkami sdílejí sociální poslání, ve způsobu fungování a na uvádění svého poslání v chod ale pracují jako kterékoliv jiné komerčně zaměřené firmy. Aby na trhu uspěly, potřebují neprůstřelný byznys plán a pořádnou strategii pro přežití myšlenky. Nesnaží se vypadat neziskově a za svou komerční stránku se nestydí – jsou zákaznicky orientované, využívají efektivně své zdroje, mají finanční disciplínu.
Sociální podniky dokazují, že společenského přínosu se dá dosáhnout i přirozeně, na rozdíl od často násilím implementovaných CSR (corporate social responsibility) strategií do byznys sektoru.
Společenská odpovědnost firem označuje způsob dobrovolného jednání podniku, který přispívá ke zvyšování důvěryhodnosti podniku v očích zákazníků, obchodních partnerů i společnosti jako celku. Společensky odpovědné firmy staví na první místo dodržování postupů, které mu přikazují legislativní předpisy, a své komerční cíle, nad jejich rámec ale dlouhodobě uplatňují odpovědné, etické chování vůči svému okolí – společnosti, ve které působí. Nejčastěji se firmy z pohledu CSR věnují aktivitám rámci ochrany životního prostředí, vzdělávání a kultury. Povětšinou se však jejich pomoc zplošťuje do finanční roviny, kdy přispívají na společensky výhodné projekty např. neziskových organizací.
Sociální podnikání v Česku je jednou z oblastí, kde trend předstihl zákonodárce. Sociální podniky se rodí jako houby po dešti v lese, kde panuje anarchie. V českém právu doposud totiž neexistuje ukotvení pojmu sociální podnikání.
Nicméně už v roce 2009 byla založena Tematická síť pro sociální ekonomiku TESSEA, což je názorová platforma sdružující podnikatelské i nepodnikatelské subjekty, které spojuje společný zájem prosazovat sociální podnikání do povědomí laické i odborné veřejnosti. O tři roky později naformulovala definici sociálního podnikání takto:
Sociální podnikání jsou podnikatelské aktivity prospívající společnosti a životnímu prostředí. Hraje důležitou roli v místním rozvoji a často vytváří pracovní příležitosti pro osoby se zdravotním, sociálním nebo kulturním znevýhodněním. Zisk je z větší části použit pro další rozvoj sociálního podniku. Pro sociální podnik je stejně důležité dosahování zisku i zvýšení veřejného prospěchu.
Ve světě je pojem sociální podnik chápán velmi široce – od čisté charity až po tvrdé podnikání, jehož zisk je použit ve prospěch sociálně potřebného cíle. I míra státní regulace se liší. Obava, že legislativní uchopení sociálního podnikání dá na frak sociální myšlence jako takové, že ji sváže až příliš pevnými pravidly a mnoho kvalitních myšlenek tak nebude mít šanci spatřit světlo světa, se může jevit jako reálná. Otázkou je, k jakému vzoru se čeští legislativci přikloní. Odpověď´d na ni bychom měli získat v příštím roce. Už nebo až?!...
Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.
Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.
Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.
Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.
Jsme vám všude nablízku.
Diskuze k článku
Přidat komentář