Jak přemýšlet o marketingu – SEE, THINK, DO, CARE

See – Think – Do – Care (STDC zkrat.) je skvělý nástroj, který vám pomůže při tvorbě marketingové strategie. Uvědomíte si, jak funguje myšlení zákazníků a vcítíte se do jejich kůže. V tomto článku se dozvíte, co to STDC je a jak ho využít ve vaší firmě. Já osobně jsem o výhodách a praktičnosti modelu přesvědčen, protože ho využíváme na denní bázi. Je možné, že Vaše konkurence jej nevyužívá, tak buďte před nimi.

Dokončení objednávky není posledním krokem

Pojďme si projít celý model. Skládá se ze 4 základních fází:

  • SEE: Fáze, ve které oslovujete všechny potenciální zákazníky. Lidé v této fázi často ani neznají váš produkt nebo značku, a proto jim musíte dát jasně najevo, že vás znát musí.
  • THINK: V této fázi už zákazníci přemýšlejí a hledají informace o produktech a službách. Měli byste jim tedy umět poradit, jak jim může váš produkt nebo služba pomoci a jakou pro ně má přidanou hodnotu.
  • DO: Zákazníci jsou odhodláni zakoupit konkrétní produkt nebo službu. Vaším úkolem je přesvědčit zákazníka, že vaše nabídka je tou nejlepší volbou.
  • CARE: Jak název napovídá, poslední fází je péče o stávajícího zákazníka. V této fázi byste měli přeměnit stávajícího zákazníka v loajálního a snažit se ho udržet.

Jak model funguje v praxi?

1. SEE

Ve fázi SEE jsme úplně na začátku. Víme, jakou cílovou skupinu chceme oslovit, kde ji můžeme nejlépe oslovit a víme, jaký máme rozpočet. Hlavním cílem je přilákat pozornost zákazníka. To znamená být tam, kde je on. Můžeme zaujmout zajímavým obsahem, atraktivním videem, bannerem atd. Nejvhodnějším médiem jsou sociální sítě, Youtube a bannerová reklama. Měřit můžeme například procenta nových návštěv, reakce, cena za proklik/zhlédnutí.

2. THINK

V druhé fázi jsou potencionální kupující, které se nám povedlo oslovit skrze naši reklamu případně produkty, které je zaujaly. Přestože je v této fázi zákazníků méně, jsou blíže k tomu, aby nakoupili. Zvažují všechny možnosti a hledají informace, což vede ke dvěma závěrům. Měli bychom být tam, kde tyto konkrétní informace hledají a poskytnout jim je. Nejlépe budou fungovat sociální sítě, bannery, PPC reklama nebo třeba emailing. Měřit můžeme počet zhlédnutí, odběratelů emailu, cenu za proklik.

3. DO

Ve fázi DO se láme chleba. Zákazník se rozhodne, jestli nakoupí nebo ne. Naší úlohou je proto přimět zákazníka, aby nakoupil. PPC kampaně jsou v této fázi často opravdu mocným nástrojem. Zároveň se budeme nekompromisně soustředit na počet objednávek, konverzní poměr a zisk.

4. CARE

Poslední fáze CARE se od těch přechozích trochu liší – zahrnuje péči o zákazníky. Je často podceňovaná, a to je špatně. Vždy jednodušší přimět ke koupi zákazníka, který už u nás nakoupil než někoho, koho musíme k nákupu teprve přesvědčit. Věrní zákazníci samozřejmě generují opakované zisky. Důležité je se jim připomínat a být s nimi v „kontaktu“, aby na náš brand nezapomněli a nešli nakoupit ke konkurenci.

Ke komunikaci můžeme využít články na blogu, pokud nějaký máme, sociální sítě, emailing nebo třeba bannerovou reklamu. Měřit můžeme CLV (customer lifetime value), četnost nákupů, zisk z jednoho zákazníka apod.

Co komunikovat a do čeho investovat

Je potřeba si uvědomit, že pokud ve fázi SEE cílíte na největší relevantní publikum pomocí grafické kampaně založené na „kupte nyní“, nebude to fungovat.

Když se budeme bavit o tom, do jaké fáze firmy obyčejně nejvíce investují, tak je to fáze DO. Na fázi SEE a THINK se dost často zapomíná. Podle mě je ale právě tohle jedna z největších chyb, protože čím dříve jste s potencionálním zákazníkem v kontaktu, tím dříve bude značku registrovat a začne si k ní vytvářet vztah. Nehledě na to, že to může být mnohdy levnější než investice do fáze DO.

Moje rada zní

Nesnažte se s ostatními účastnit pouze v té části, kde všichni tlačí na koupi. Oslovte zákazníky dlouho předtím, než to udělá váš konkurent. Budou tak mít šanci vybudovat si vztah ke značce a vy máte možnost promluvit k co největšímu publiku a říct jim, proč musí kupovat právě vaše produkty nebo služby.

 

o autorovi
dk fotoDaniel Krásný

specialista na online marketing a zakladatel digitální agentury Klikpro.

V rámci agentury se věnujeme propagaci malých a středních firem, budování značky, zvyšování prodejů a získávání nových zákazníků. Klienty agentury Klikpro jsou společnosti z různých odvětví – od stavebnictví, přes hotely, až po e-shopy.

 

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.