Češi se učí nakupovat online i věcí běžné spotřeby. Do původních kolejí se e-commerce už nevrátí

Současná pandemie motivuje prodejce i spotřebitele využívat kapacit e-commerce. Její podíl na českém HDP vzroste až na 2,7 %. Návrat k situaci před koronavirem už firmy neočekávají, nakupování po internetu se stane standardem i u zboží, které se kupovalo výhradně v kamenných prodejnách.

Zavřené obchody, nefungující restaurace. Pro množství zákazníků se zprvu zdála být ztráta možnosti nakupovat v kamenných obchodech výraznou překážkou. Naštěstí pro ně i řadu firem ke klasickému nakupování již existovala alternativa – v masovém rozsahu se tak nákupy i transakce přesunuly online. „Z pohledu zákazníka se jedná o zcela přirozený vývoj. Komodity, které byli zákazníci zvyklí nakupovat v kamenných obchodech, se naučili snadno sehnat online. Potvrzuje se skutečnost, že e-commerce je zcela schopna nahradit služby klasického retailu,“ říká Michal Šejba, regional manager společnosti Exactly.

Podle dat Shoptet.cz neobvyklým tempem roste především e-commerce v oblasti potravin, rozvážky a dalších zásilkových služeb, a to až o 420 %. Prodej prostřednictvím internetu v čase karantény využívá i řada dalších. Napříč odvětvími se počet nově zakládaných e-shopů v posledních týdnech zdvojnásobil. „Také pro samotné prodejce představuje online podnikání levnou, rychlou a dostupnou alternativu v době omezeného chodu prodejen,“ dodává Michal Šejba z Exactly.

Dá se předpokládat, že řada zákazníků již u online nakupování primárně zůstane. Intenzivní spolupráce s rozvážkovými službami a možnost uskutečnit transakci ihned (například při platbě kartou) jsou totiž pro odběratele mnohem rychlejší i komfortnější. Podle průzkumu společnosti Exactly byla při nakupování po internetu pro Čechy dosud nejzásadnější nedůvěra ve stávající platební brány. „Až 66  % klientů mělo problém s ukládáním platebních údajů na stránkách e-shopu nebo platebního portálu. Obavy panují také v otázkách důvěryhodnosti obchodníka nebo technických problémů. Častější používání služeb e-commerce pomáhá u zákazníků tyto zábrany postupně odbourávat,“ vysvětluje za Exactly Michal Šejba.

Karanténní opatření nemusejí pro byznys znamenat nutně jen překážky. V určitém směru totiž zdůrazňují a potvrzují trendy, kterými se bude podnikatelské podnebí v dlouhodobém horizontu ubírat. Obrat české e-commerce meziročně stoupl o 15 %. Podle dat Admez na ni v současnosti připadá 2,7 % tuzemského HDP. Je bez debaty, že nedostupnost běžných obchodů procesu napomáhá, nicméně z dlouhodobého hlediska jde o celosvětový trend. V příštích měsících a letech je tedy pravděpodobné, že se nakupování po internetu stane všeobecným standardem, a spotřebitelský vztah se přispěním pandemie přesune do nové, interaktivnější podoby.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.