Vyplatí se vám investice do optimalizace pro vyhledávače?

Pokud máte webové stránky, nejspíš jste na termín SEO (search engine otimalization) již narazili. Odkaz na váš web na prvním místě vyhledávání vypadá určitě dobře. Je za ním ale zpravidla spousta práce a často i utracených peněz. Má smysl je investovat?

SEO je potřeba brát jako investici

SEO není nic jiného než jeden z mnoha marketingových nástrojů, které můžete využít při svém podnikání. Jako takový by měl být využíván s rozumem a s výhledem, že se do něj vložené peníze nejen vrátí, ale že zároveň přinesou další. Jinak to nemá smysl. Často se stává, že je SEO položkou marketingového rozpočtu, která se musí utratit, protože „to dělají všichni a je to prý dobré“. To by ale neměl být váš případ. Vždy je dobré mít plán, Vědět co mi má moje investice přinést, k tomu nastavit jasně definované a kvantifikované cíle, kterými tento přínos budu měřit, a pravidelně vyhodnocovat skutečně dosažené výsledky. Toto zadání byste pak měli přenést na případné externí agentury a chtít po nich jasné reporty.

Co je na první stránce se počítá

Realita je poměrně krutá. Lidé při hledání klikají na stránce s výsledky vyhledávání na první pozice. První trojka je z hlediska prokliků vždy top, dál už to jen klesá. Množství prokliků u odkazů, které se umístí až na druhé a další stránce, je takřka zanedbatelné. Proto je dobré uvážit své šance a v rámci analýzy pečlivě vybrat klíčová slova, ve kterých jste opravdu silní. Zároveň, pokud by vaše SEO znamenalo posun z dvousté padesáté pozice na pozici třicátou, nemá to moc smysl. Zvažte raději, zda by pro vás nebylo jednodušší využít nějaký jiný marketingový nástroj, který by na vaše stránky přivedl potenciální zákazníky.

Jaká je vaše strategie

Než se pustíte do najímání SEO agentur, zkuste si také promyslet, jaká je vaše obchodní strategie a co od svých webových stránek čekáte. Chcete, aby web aktivně přitahoval návštěvníky a prodával, nebo obchod děláte jinak a web máte spíše jako doplňkový komunikační kanál? V prvním případě, typicky e-shop, je pro vás SEO téma. Ve druhém případě, třeba firemní stránky, vás zas až tak pálit nemusí. Stejně tak pokud prodáváte běžně dostupné zboží, kde je vaší největší konkurenční výhodou cena, vyplatí se uvažovat spíše nad investicí do cenových srovnávačů typu Heuréka. Ty se samy starají, aby byly vidět a pokud je vaše nabídka zajímavá, zákazník ji dostane doslova na talíři.

Hraje se podle pravidel vyhledávačů

V případě, že se vydáte cestou optimalizace, pamatujte, že vyhledávač je tady ten, kdo udává pravidla hry. Nejvíce se mu bude líbit originální, pravidelně vytvářený strukturovaný obsah s vhodně zapracovanými klíčovými slovy, otitulkovanými a popsanými obrázky. Naopak se mu nebude líbit kopírování textů (to se samozřejmě nebude líbit ani autorovi textů), využívání linkfarem a zahlcování textu klíčovými slovy mimo kontext. Počítejte také s tím, že SEO zpravidla představuje běh na dlouhou trať. Vyhledávačům chvíli trvá, než vámi provedené změny zaregistrují. Proto nelze očekávat výsledky ze dne na den.

Samotné seo nestačí

Je příjemné, když na váš web díky čelním pozicím ve vyhledávání proudí davy návštěvníků, jenže dělají požadované konverze? Pokud ne, veškerá námaha, kterou jste vložili do přilákání návštěvníků, byla zbytečná. Příčinou tohoto stavu mohou být třeba špatně definovaná klíčová slova, která lákají jinou cílovou skupinu, než potřebujete, ale stejně tak i chybně nastavený marketingový mix produktu. Popřemýšlejte proto nad nákupním trychtýřem, kterým váš zákazník prochází. Pro správné rozhodování budete potřebovat relevantní data. Samozřejmostí by proto měla být webová analytika. Díky ní dokážete porovnávat výsledky za různá období a vyhodnocovat dopad zavedených změn. Pomoci může také třeba technika AB testování, kdy po předem stanovenou dobu zkoušíte například více variant cílových stránek a pak vybíráte tu s nejlepšími výsledky.

Jaký je tedy závěr?

Z výše popsaných příkladů jste už asi pochopili, že nelze paušálně odpovědět, zda se do SEO optimalizace pouštět nebo ne. Vždy záleží na konkrétním typu podnikání. A to je také to, co byste se měli v prvé řadě dozvědět od potenciální agentury, se kterou budete SEO řešit. Pokud se vám budou pokoušet prodat svoje služby, aniž by se vás vyptali na vaše záměry a probrali s vámi celou obchodní strategii, jděte raději o dům dál – třeba do agentury Digital Flow SEO, která je partnerem tohoto článku.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.