Jak zvýšit prodeje z internetu s pomocí nativní reklamy

Firmy se v marketingu čím dál více potýkají se snižující se efektivitou klasické reklamy, jakou využívali doposud. Náklady stoupají, zájem uživatelů klesá a konverze a prodeje se snižují. A tak firmy střídají různé inzeráty, zkoušejí odlišné bannery, pozměňují landing pages a celkově experimentují s každou technikou, která slibuje alespoň nějaký účinek. Ať tak nebo tak ale tyto firmy často řeší pouhý symptom, nikoli skutečnou příčinu.

Problém není ve špatně použitých slovech nebo nevhodně zvolené větě v inzerátu, není ani v nevhodně zvoleném obrázku z fotobanky. Skutečný problém tkví v tom, že lidé nevěří snadno. Nevěří další obyčejné reklamě, která se je snaží přesvědčit, aby utratili své peníze. Takových reklam viděli již tisíce a tisíce.

Proto by vaše firma neměla být „jen další z mnoha“. Raději zvolte jiný přístup – nesnažte se uživatele zahltit argumenty a nevyrušujte je intenzivní snahou o získání jejich pozornosti, místo toho je přitahujte samovolně a to tak, že jim nenásilně ukážete, jakou hodnotu jim můžete vy nebo váš produkt přinést.

Jak to nejlépe udělat? Nativní reklamou a obsahovým marketingem. Hned si ukážeme jak.

Klasická reklama je, když křičíte na celý svět, že jste superstar. Obsahovým marketingem to ukazujete.

Většina firem v marketingu využívá staromódní přístup. „Ukážeme jim, co prodáváme, a pokusíme se je přesvědčit, aby to koupili, na základě našeho tvrzení, že se jedná o nejkvalitnější výrobek.“

Ten v praxi vypadá tak, že firma vystaví svůj produkt či služby na webu, v popisu ho vychválí nejobratněji, jak jen dokáže, a následně investuje do toho, aby na dotyčnou stránku přivedla co největší množství uživatelů, přičemž doufá, že co největší podíl z nich bude přesvědčen a zaplatí.

Tento přístup funguje jen ve velmi omezeném počtu případů a to jednoduše proto, že vypadá podobně jako všechny ostatní reklamy a prodejní stránky. Lidé už jich viděli tolik, že nemají důvod takové firmě věřit více než její konkurenci. Pokud za dotyčnou firmou nestojí jinak už velmi silný brand, taková reklama se setkává s malou účinností. To je důvodem, proč jsou konverzní poměry v těchto kampaních tolik nízké.

Obsahový marketing ohřívá publikum nejefektivněji

Představíme-li si imaginární stupnici, na které budeme poměřovat uživatele podle jejich ochoty zakoupit váš produkt, pak na 0 (naprostá neochota) bychom uživatele označili za chladné a na 10 (přesvědčený zákazník) zase za horké. Vaším cílem v marketingové kampani je pak samozřejmě „ohřát“ co největší část chladného publika.

Jakmile je toto publikum již ohřáté a přesune se na této stupnici do bodů 6-8 (náchylní ke koupi), stačí pak jen malé úsilí a zákazníka si získáte. Většina firem je v této pozdní fázi zručná a velmi schopná. Když je totiž uživatel již blízko ke koupi, stačí ho „popostrčit“ jen drobnými argumenty. Například zárukou spokojenosti a vrácení peněz, takže se nemusí bát svého rozhodnutí, nebo např. pozitivními referencemi, ve kterých ho zase přesvědčí vaši bývalí zákazníci.

Dostat uživatele ale z počátečního nezájmu do této fáze, to už je něco, v čem naopak většina firem zaostává. Žádá si to totiž mnohem komplexnější přístup. V takové situaci dotyčné uživatele neohřejete tím, že je budete ubíjet různými prodejními argumenty a prohlášeními, že zrovna váš produkt je nejkvalitnější, což je bohužel něco, o co se většina firem snaží.

Takže jak na to tedy?

Odpověď je docela prostá. Je to totiž tvorba kvalitního obsahu, který přímo souvisí s produktem, který prodáváte, ale který uživateli přináší nějakou hodnotu již před tím, než se rozhodne ho zakoupit. To je ve své podstatě právě obsahový marketing. Jedná se tak jistým způsobem o nenásilnou reklamu, která uživateli v nějakém směru pomáhá – obvykle ho edukuje a přináší mu přidanou hodnotu.

V našem vlastním článku o obsahovém marketingu jsme si ho definovali takto: „Obsahový marketing je strategický přístup k marketingu zaměřený na tvorbu a distribuci hodnotného, relevantního a konzistentního obsahu tak, aby přitahoval jasně definované publikum – a v konečném důsledku ho motivoval k proměně v zákazníky.“

Jinými slovy, jakmile znáte svoji cílovou skupinu a její potřeby (které váš produkt přímo či nepřímo naplňuje), můžete si ji přitáhnout tak, že jí dáte k dispozici relevantní a velmi kvalitní obsah, který jí pomůže alespoň částečně vyřešit daný problém, aniž by tito lidé museli cokoliv investovat, čímž si s nimi začnete vytvářet vztah a postupně je posouvat na výše řečené stupnici.

Představte si například člověka, který hledá způsoby jak zhubnout, a firmu, která prodává určitou bylinku, která k hubnutí organismu napomáhá.

Hubnutí je velmi složité téma a spadá do něj ohromné množství faktů a informací. Rozhodně nemůžeme říct, že by jediná bylinka dokázala celou problematiku vyřešit, že? Paradoxně spousta takových firem tvrdí opak. Prodávají určitý produkt a tvrdí uživatelům, že právě jejich produkt je jediné, co k úspěchu potřebují. To je již od pohledu nesmysl, nemyslíte?

Co naopak taková firma ale může udělat je 1) být upřímná a 2) dodat skutečnou hodnotu, tedy něco, co může uživateli reálně pomoci.

Tato zmíněná firma tak může své cílové skupině například poskytnout pěkně zpracovaný návod, jak s využitím přírodních bylinek posílit organismus a účinněji hubnout. V takovém článku, videu nebo ebooku by mohla přehledně zpracovat dostupné informace o nejznámějších a nejoblíbenějších bylinkách a jejich účincích na hubnutí a lidský metabolismus.

Přirozeně jedna z těchto bylinek by mohla být právě ta, kterou prodává a na kterou by bylo v rámci článku odkázáno. Aby to však bylo účinné, nesmí se jednat o agresivní protlačování dané bylinky. Naopak zmíněna by měla být jaksi mimochodem. Tento obsah za žádných okolností nesmí působit příliš propagačně, spíše skoro až encyklopedicky.

Každý uživatel, který tento článek navštíví – ať už z vyhledávače nebo sociálních sítí – samozřejmě spadá do cílové skupiny a firma s ním může dále pracovat, přestože si bylinku hned nezakoupí. Třeba si přečte daný článek a zase odejde hledat informace jinam. Nicméně již navštívil webové stránky dotyčné firmy a firma ho tak může s nabídkou bylinky remarketovat (co je remarketing?). Díky tomu, že o ní četl a už ji zná, je na stupnici blíže k nákupu, než tomu bylo dříve.

A čím více takového obsahu daný uživatel od firmy získá, tím lepší vztah k ní bude mít. Tím blíže se bude pohybovat směrem k nákupu. A až dojde do zmíněných bodů 6-8 této stupnice, postačí jen málo „postrčení“ k prodeji.

Nativní reklama je klíčem k překonání bariéry

Nativní reklamu definujeme jako „reklamu, která graficky, kontextem a především pocitově splývá s okolním obsahem v médiu, ve kterém se objevuje.“

Je to v podstatě určitý druh obsahu, který vizuálně nevybočuje ze stránky, na které se objevuje. Přímo cíleně splývá tak, aby uživatele neodrazoval fakt, že se jedná o propagační sdělení. Z tohoto důvodu má obvykle vysokou proklikovost a vyvolává výrazně větší zájem uživatelů, nežli je tomu u jiných druhů reklamních formátů – např. bannerů, textových inzerátů apod.

Nativní reklama je typem obsahového marketingu, protože na uživatele působí skrze obsah. Z našich dlouhodobých statistik víme, že je to právě nativní reklama, která nejúčinněji přitahuje uživatele a pomáhá firmám „ohřát“ cizí publikum. Na Modrém koníkovi, portálu s více než milionem uživatelů měsíčně, jsme v minulosti spolupracovali s desítkami inzerentů a ozkoušeli různé způsoby navázání kontaktu mezi naším publikem a firmami, které jsou pro naše uživatele cizí. Opakovaně se nám potvrzuje, že právě tento přístup je efektivní.

Vrátíme-li se k příkladu s firmou prodávající bylinku na hubnutí, představme si, že tato firma vytvořila obsah, který je uživatelům skutečně nápomocný, přináší hodnotu a vytváří tak vztah a ohřívá cílové publikum. Teď je na čase ho samozřejmě dostat mezi lidi. Cest, jak to udělat, je mnoho. Nákup reklamních prostor na sociálních sítích nebo ve vyhledávačích má ale vždy svůj strop, kterého je dříve nebo později dosaženo. Firma poté zjišťuje, že musí hledat prostory také jinde. Případně se také může stát, že je reklama na těchto místech příliš drahá.

A tak kupříkladu může přijít na Modrého koníka. Cílem této firmy je přesvědčit co největší množství lidí k zakoupení jejich bylinky a tak publikuje nativní článek, ve kterém popisuje právě různé bylinky, které mohou lidem pomoci shodit váhu, přičemž odkazuje mimo jiné na svůj eshop. Je-li článek zajímavý a pro lidi přínosný, dá se očekávat, že vyvolá slušnou reakci. Redakce Modrého koníka tento článek pak umístí na svoji hlavní stránku, která má stovky tisíc zobrazení měsíčně. 

mk1 2

 

Díky atraktivitě takového obsahu se dá čekat, že přitáhne mnoho uživatelů, z nichž nejeden bude pokračovat dále do eshopu dané firmy. Avšak pouze za předpokladu, že tento článek nebude působit příliš agresivně a nebude vyvolávat moc silný „PR dojem“.

Kromě klasických nativních článků jsme v minulosti vyzkoušeli celou řadu dalších formátů nativní reklamy. Douhodobě nejoblíbenější je například ambasadorka značky, kdy jeden z influencerů z koníkovské komunity hovoří k svému publiku jménem klientovy značky, nebo testování zákazníky, kdy si uživatelky koníka zkouší produkty dotyčné firmy a pak o nich aktivně diskutují na fóru, které má mnoho tisíc pravidelných uživatelů.

Zcela upřímně je ale třeba k těmto reklamním formátům opravdu přistupovat tak, aby byl zřetel kladen na uživatele. Tedy, aby především jemu dané sdělení přinášelo nejvíce užitku. To je jediná skutečně efektivní obsahová a nativní reklama. Pokud firma ve svém obsahu klade důraz na sebe a neposkytuje dostatečnou hodnotu, tj. pouze se „vychvaluje “ svými prodejními argumenty, nesetká se s takovým úspěchem. A to ať už na Modrém koníkovi nebo kdekoli jinde.

Více informací o nativní reklamě si můžete přečít na blogu Modrý koník pro marketéry.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.