Nový vzhled portálu iPodnikatel.cz
od 1. května

A co to znamená pro vás – čtenáře iPodnikatele.cz?

Naše služby se nemění, ale od května nás budete navštěvovat
na moderním a přehledném webovém rozhraní. Díky novému uspořádání webu vše najdete rychleji a snadněji.

První máj je lásky čas a my doufáme, že si
novou podobu iPodnikatel.cz zamilujete
.

MIMOŘÁDNÁ AKCE V DUBNU:
50% sleva na členství v klubu

A jako dárek na rozloučení se stávajícím iPodnikatelem můžete během dubna vstoupit do klubu Můj iPodnikatel
za poloviční cenu (605 Kč)!
Více o klubu

Zaregistrovat se do klubu slevou 50%

 

Provozovna – povinnosti podnikatele týkající se označení, zřízení i zrušení provozovny

... ze série Podnikatelské minimum

Provozovna - povinnosti podnikatele
Provozovna je podle živnostenského i obchodního zákoníku definována jako prostor, v němž je uskutečňována podnikatelská činnost (provozována živnost). Provozovna podléhá předpisům vyplývajícím z těchto zákonů, a to především z hlediska jejího označení, zřízení a zrušení.
 

 

Provozovna a povinnosti podnikatelů ve vztahu k provozovně

Zákony stanovují povinnosti podnikatele, které se k provozovně, tj. prostoru, v němž je provozováno podnikání, váží. Kontrolou nad dodržováním stanovených právních předpisů jsou pověřeny živnostenské úřady.

 

Provozovnou může být

    • prodejna,

    • restaurace,

    • salón,

    • kancelář,

    • dílna,

    • sklad,

    • ordinace aj.

      Za provozovnu se pro účel zákona považuje i automat nebo obdobné zařízení sloužící k prodeji zboží nebo poskytování služeb a mobilní provozovna (stánek, pojízdná prodejna).

      Živnost může být provozována pouze v provozovnách, k nimž podnikatel má užívací nebo vlastnické právo. Na žádost živnostenského úřadu je podnikatel povinen prokázat vlastnické nebo užívací právo k objektům nebo místnostem provozovny. Pokud je provozovna umístěna v bytě, a není-li podnikatel vlastníkem tohoto bytu, může v něm provozovat živnost pouze se souhlasem vlastníka, spoluvlastníka nebo správce bytu nebo nemovitosti.

       

      Podnikatel odpovídá za to, že je provozovna způsobilá pro provozování živnosti podle zvláštních právních předpisů.

       

      Zřízení a zrušení provozovny

      Počet provozoven, ve kterých podnikatel může provozovat svou výdělečnou činnost, není nijak omezen. V jedné provozovně lze provozovat více živností.

      Existují Rejstříky provozoven, které vedou živnostenské úřady. Místně příslušným živnostenským úřadům se také nahlašují všechny změny týkající se provozoven, a to vždy podle místa podnikání podnikatele.

      Podnikatel je povinen zahájení a ukončení provozování živnosti v provozovně písemně oznámit příslušnému živnostenskému úřadu nejméně 3 dny předem. Výjimkou jsou provozovny, které jsou uvedeny přímo v ohlášení nebo žádosti o koncesi. U nich se zahájení činnosti předpokládá automaticky, ukončení činnosti je nutné oznámit do 15 dnů od ukončení podnikání v provozovně.

      Za oznámení změny v provozovně se správní poplatky neplatí. Naopak při nesplnění oznamovací povinnosti při zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně může živnostenský úřad vyměřit pokutu až do výše 50 000 Kč.

       

      Označení provozovny

      Provozovna musí být trvale a zvenčí viditelně označena obchodním jménem, k němuž může být připojen název provozovny nebo jiné rozlišující označení, nebo jménem a příjmením podnikatele, identifikačním číslem podnikatele (IČ).

      Od července roku 2012, kdy vstoupila v platnost novela živnostenského zákona, už podnikatelé nemají povinnost označovat provozovnu identifikačním číslečm provozovny. Identifikační číslo provozovny je od  30. června 2012 vedeno pouze v živnostenském rejstříku, podnikatel nemá povinnost tento údaj uvádět v označení provozovny.

       

      Identifikační číslo provozovny – IČP

      Identifikační číslo provozovny je údaj stanovený zákonem č. 111/2009 Sb., o základních registrech, v platném znění.

      IČP je desetimístné číslo a váže se k jednotlivému podnikatelskému subjektu.

      U nových provozoven ohlášených po 1. 7. 2010 živnostenský úřad přidělí identifikační číslo provozovny (IČP), provede zápis do živnostenského rejstříku.

      Všem provozovnám zřízeným před 1. 7. 2010 přidělí živnostenský úřad (příslušný podle § 71 odst. 2 živnostenského zákona) identifikační číslo provozovny nejpozději do 30. června 2012.

      Jestliže provozovnu s dříve přiděleným IČP získá jiná osoba, bude provozovně přiděleno nové IČP.

       

      E-book s kompletním seznamem povinností OSVČ

      Na 10 stranách je zachycen seznam všech zákonných povinností podnikatele OSVČ, se kterými se během svého podnikání setká.

      Jen za 150 Kč vč. DPH

      CHCI SI STÁHNOUT E-BOOK

      E-book Povinnosti podnikatele




      25 Leden 2012
       


      Sdílet článek

       

      Komentáře k článku  

       
      +30 # Hanka 2012-04-06 23:13 Dobrý den,
      mám takový dotaz, od 01.07.2012 začínám podnikat jako mobilní masérka. Masíruji klienty doma, i když tyto prostory neodpovídají hygienickým ani stavebním podmínkám. Potřebuji vědět, jestli si můžu brát klienty domů, nebo by bylo lepší si sehnat provozovnu, ve které budou prostory schváleny jak po hygienické, tak po stavební stránce.
      a ještě jeden dotaz, zda když tuto provozovnu si sežrnu, např. uzavřu na tuto provozovnu nájemní smlouvu, zda ji mám nahlásit na ŽÚ a do jaké doby.
      Dkuji za odpověď.
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      +20 # Petr Koukal 2012-06-11 15:48 Dobrý den. Prosím, jak je to s označením provozovny, pokud se podniká v bytovém domě (SVJ) . Jak velká může být cedule která provozovnu označuje a potřebuje podnikatel souhlas vlastníků, aby mohl mít označení provozovny na fasádě bytového domu? Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2012-06-11 17:15 Dobrý den,
      prosím vložte svou otázku do diskusního fóra, kde bude ve středu 13. června mezi 14 a 16 hodinou odpovídat pracovnice živnostenského úřadu. Zde odkaz: www.ipodnikatel.cz/index.php?option=com_kunena&Itemid=218&func=showcat&catid=45
      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Strakatý 2012-07-10 20:56 Ano, jedná se o zásah do vzhledu domu a jeho opláštění, takže byste měl získat mi . ¾ souhlasných hlasů ostatních majitelů bytových jednotek. Podobnou kauzu řešil tuším Krajský soud v Plzni v dubnu 2011. Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      +2 # petr 1111 2012-11-05 20:18 Dobrý večer,mám dotaz?Prevzal jsem obchod s potravinami,co to obnasi a co proto musim udelat?Dekuji Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      +4 # Stella 2012-12-06 16:14 Dobrý den, jsem kosmetička a ráda bych si otevřela provozovnu doma. Mám místnost v 1.p. rodinné vilky, která je moc hezká, prosvětlená. Jen nevím, jak je to s předpisy. Co by měla ona místnost splňovat a jak je to s WC? Mohlo by být jako WC používáno naše rodinné? Děkuji za každou odpověď. Moc prosím o radu. Děkuji… Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2012-12-07 08:57 Dobrý den,

      hygienické požadavky na Vaši provozovnu Vám nejlépe dokáží popsat přímo na "hygieně". Určitě Vám rádi dají radu.

      Pokud budete chtít Vaši situaci prodiskutovat s odborným poradce, pak máte tu možnost v iPoradně. Více informací o iPoradně zde: http://www.ipodnikatel.cz/iPoradna/prave-jsme-otevreli-iporadnu-kde-vam-erudovani-odbornici-na-podnikani-poradi-kdyz-si-nevite-rady-sami.html

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Bob 2013-02-15 15:57 Dobrý den,
      chtěl jsem se zeptat, kde nebo čím je stanoveno, že v průběhu prodejní doby prodejnu uzavřu např. na 20 min. (např. přebírám zboží nebo provádím telefonickou objednávku) musí být prodejna označena, resp. zákazník obeznámen, že je prodejna uzavřena z důvodu přejímky zboží, technických důvodů a pod.
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-02-19 09:00 Dobrý den,

      toto ustanoveno nikde v živnostenském zákonu není. Pouze jste povinen při dočasném uzavření provozovny, nebrání-li tomu závažné důvody, alespoň 3 dny předem označit též počátek a konec uzavření. Ve vztahu k zákazníkům bychom Vám ale doporučili označit, na jak dlouhou dobu provozovnu uzavíráte a z jakých důvodů. Dále je vhodné uvažovat, zda se příjem zboží nebo objednávka nedá provést mimo Vaši provozní dobu nebo si na tento čas najít do provozovny za Vás náhradu.

      Problematika provozoven je upravena živnostenským zákonem zde: portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?page=1&idBiblio=39498&recShow=18&fulltext=&nr=&part=&name=~C5~BDivnostensk~C3~BD~20z~C3~A1kon&rpp=15#parCnt

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # LucieN. 2013-03-25 13:36 Dobrý den,
      chtěla bych se zeptat, pokud se sloučí dvě společnosti, ale z provozních důvodů společnost chce sídlo jedné ze společností zachovat po nějakou dobu jako svoji provozovnu, co pro to musí udělat a zda je možné, aby na vystavených dokladech pro tuto provozovnu a dokladech vystavených z této provozovny byla používaná adresa a bankovní účet této provozovny a nebo je nutné, aby doklady byly vystaveny s adresou nové společnosti a není možné tam uvádět adresu provozovny. Děkuji předem za odpověď.
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-03-25 15:08 Dobrý den,

      toto je možná spíše otázka pro Vaši účetní. Pokud byste u ní nepochodila, dotažte se prosím na živnostenském úřadě.

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      -1 # Iveta Šefčíková 2013-03-25 14:47 Dobrý den,
      jsem majitelka tří provozoven oční optiky,můzu být ve všech odpovědnou vedouc?
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-03-25 15:09 Dobrý den,

      svůj dotaz prosím směřujte na kompetentní úřad, tj. živnostenský.

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Ludmila Tošovská 2013-05-22 10:01 Dobrý den, chceme zřídit regionální kancelař pro obchodního zástupce naše firmy.Komu všemu to musíme hlasit…Fú, Žů, hygiena… Děkují Tošovská Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Karel Hloch 2013-06-10 16:51 Dobrý den,

      Chtěl bych se zeptat.Když chci začít podnikat v Oboru truhlář.A mám provozovnu garáž, která nesplňuje ani hygienické ani požární podmínky zda mohu i přes tohle.A zda to nejde nějak obejít.S tím že vyrobený produkt dále montuji u zákazníka.

      Předem děkuji…

      p.Hloch
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-06-11 08:29 Dobrý den,

      obáváme se, že kolaudaci (a tudíž úpravě dle stavebních, hygienických a BOZP požadavků) provozovny se nevyhnete, vzhledem k Vaší zákonné povinnosti činnost v provozovně ohlásit na ŽÚ.

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Radek102 2013-10-29 13:49 Dobrý den, pokud se skutečně nechcete sám prezentovat jako mistr truhlář a většinu práce odvádíte přímo u zákazníků doma, tak bych opustil koncesovanou živnost a podnikal v rámci živnosti volné (obory např. 12+48+76+80) Pak vám k podnikání stačí kuchyně a "sklad" (to bude vaše garáž) a vedl to jako "montážní a servisní práce u zákazníka" a prodej. Pokud se nepletu, žádný prodejce kuchyňských linek nemusí být vyučen v oboru truhlářství-stolařství. Asi tak. :) Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Soňak 2013-06-17 20:19 Dobrý den, mám živnost volnou a místo podnikání adresu kde bydlím. Nedávno jsem si se svolením SVJ pronajala nebytové prostory v domě. Musím hlásit tyto prostory jako provozovnu když místo podnikání zůstává stejné?
      Předem děkuji
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-06-18 09:10 Dobrý den,

      pokud pronajaté prostory začnete využívat jako provozovnu, pak musíte zahájení činnosti v této provozovně ohlásit na ŽÚ a provozovnu označit dle instrukcí popsaných v článku. Nezáleží na tom, zda se mění Vaše místo podnikání či ne.

      Provozovna a místo podnikání jsou zcela odlišné věci - více zde: www.ipodnikatel.cz/Zahajeni-podnikani/v-cem-se-lisi-misto-podnikani-od-provozovny.html

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Soňak 2013-06-18 09:33 Děkuji za rychlou odpověď.
      A musím tedy ohlásit tyto prostory i zpětně a hrozí ze strany Živnostenského úřadu nějaķý postih?
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-06-18 11:23 Dobrý den,

      podnikatel je povinen zahájení a ukončení provozování živnosti v provozovně oznámit předem živnostenskému úřadu. Zahájením se přitom rozumí faktické zahájení prodeje nebo poskytování služeb zákazníkům v těchto prostorech.

      Při nesplnění oznamovací povinnosti při zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně může živnostenský úřad vyměřit pokutu až do výše 50 000 Kč.

      Je ale lepší to udělat se zpožděním, než vůbec. Možná Vám v tomto případě žádnou pokutu nevyměří.

      Zavolejte si prosím přímo na Váš ŽÚ, tam Vám sdělí všechny informace.

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Soňak 2013-06-19 20:29 Děkuji.Zeptám se ještě na jednu vec. SVJ mi pronajalo se souhlasem vlastníků nebytový prostor / dřive prádelna / s využíváním prostor jen pro živnost krejčovství. Nemám tam vodu a wc. Využívám své vlastni v bytě. Klasické krejčovství to není,jezdím za zákaznicemi a prostor používám jen jako dílnu. Mělo by SVJ zajistit předem povolení od stavebního úřadu a hygieny a poté pronajmout,nebo to musím zajiatit já? A je to z mé strany nutné?
      Děkuji
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-06-20 12:38 Dobrý den,

      odpověď na tuto specifickou otázku Vám určitě rádi zprostředkují pracovníci dotyčného, tj. stavebního, úřadu.

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Kateřina Š 2013-06-22 00:11 Dobry večer, chtěla jsem se zeptat zda je nutne mít bezbarierovy přístup u kosmetické provozovny, budu mít provozovnu v 1 patře činžovního domu v centru mesta, slyšela jsemže je mozne to "obejít" tím že budu mít napsáno a budu poskytovat pro tyto lidi sluzby doma, je to tak?? Nemuz to nikde dohledat, moc dekuji za odpověd. Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-06-24 10:04 Dobrý den,

      bezbariérový přístup není plošně nařízen pro všechny podnikatele. Prosím, informujte se na stavebním úřadu, případně hygienické stanici.

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # EliKut 2013-08-20 22:17 Dobrý den,
      ráda bych se Vás zeptala, jestli nebudete mít zkušenost s následujícím problémem:

      Pořádáme sportovní kurzy pro děti a pro rodiče s dětmi. K tomuto účelu si pronajímáme různé tělocvičny. Nejsme ale schopni zjistit, zda se taková tělocvična stává naší provozovnou či ne. Názory na to se různí a neradi bychom se dostali do problémů.

      Ještě bych podotkla, že tyto tělocvičny jako provozovnu označovat nechceme. Ale striktně z živnostenského zákona mi vyplývá, že by to provozovna být měla.

      Prosíme o radu, jestli s tímto nemáte nějaké zkušenosti.

      Děkuji za odpověď.
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-08-21 08:51 Dobrý den,

      zkuste si podrobně prostudovat živnostenský zákon a případně se ještě dotázat na živnostenském úřadu.

      S pozdravem,
      Barbora Šípková
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Markéta Pilná 2013-09-10 21:37 Dobrý den, v našem domě (SVJ) si někdo otevřel erotický salón (masážní): jeho provozovatel (s. r. o.) si byt pronajímá od majitele bytové jednotky (a.s.). Jednak se jedná po podnikání v bytě, druhak provozovna není označena, zároveň to samozřejmě zrovna neprospívá "dobrým sousedským vztahům". Jak bychom mohli proti podobnému podnikání postupovat? Děkuju za odpověď. Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-09-11 08:16 Dobrý den,

      můžete dát podnět k živnostenské kontrole na živnostenském úřadu.

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Markéta Pilná 2013-09-11 10:48 Děkuju za odpoveď Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Toni 2013-09-12 11:36 Dobrý den,
      Mám prodejnu už 15 let a mám v planu měnit název prodejny,musím to nahlásit na ZU???
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-09-12 11:54 Dobrý den,

      máme za to, že název provozovny se nikde oznamovat nemusí, přesto neuděláte chybu, pokud si na ŽÚ zavoláte a zeptáte se přímo.

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Jon Kilner 2013-10-13 15:04 Dobry den,

      Chci pracovat jako programator ve sve s.r.o., a jako misto prace pouzivat ten byt ve kterem ziju. Jde jen o miste kde sidim s pocitacem; neni to misto kde budu setkavat se s klienty, vyrabet neco fyzickeho nebo chovat zbozi…
      Potrebuju-li pro teto ucely provozovnu vubec, a kdyz ano - potrebuju-li nejake doklady mimo souhlasu majitele bytu? (Napriklad, musim-li dostavat souhlas SVJ v dome s timto bytem, hygijenicke, stavebni apod. souhlasy?)
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Moderátor 2013-10-14 16:55 Dobrý den,

      pokud máte s.r.o., potřebujete sídlo společnosti. K tomu musíte mít písemné prohlášení vlastníka prostor, kterým uděluje souhlas k užívání těchto prostor, anebo správce zmocněného k udělení souhlasu s umístěním sídla a zmocnění tohoto správce; výpis z katastru nemovitostí ne starší 3 měsíců.

      Provozovna je prostor, ve kterém je provozována činnost firmy (tj. pokud je vaší činností kamenný prodej čehokoliv, taj je to kamenná prodejna). Mít provozovnu vám ale žádný zákon nepředepisuje, pokud to není nutné.
      Další informace: http://www.ipodnikatel.cz/Zahajeni-podnikani/v-cem-se-lisi-misto-podnikani-od-provozovny.html

      Více Vám řeknou na ŽÚ.

      Redakce portálu
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       
       
      0 # Kateřina Hofmanová 2014-01-25 13:13 Dobrý den, chceme zahájit činnost provozovny (prodejna potravin)v pronajatých prostorech, které jsou zkolaudovány jako komerční prostory. Změna užívání se vyřizuje. Mohu nahlásit provohovnu na ŽÚ a zahájit tak činnost ještě před dokončenou změnou užívání?
      Děkuji za odpověď.
      Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
       

      Přidat komentář

      Bezpečnostní kód
      Obnovit

      Banner
      Novinky z klubu

      Aktuálně z klubu Můj iPodnikatel:

      2. 4. Nyní pokládejte své dotazy novému erudovanému poradci iPorady Zdeňku Broklovi, který má více než 28-letou praxi v oblasti obchodu, marketingu a řízení firem.

      Dotazy pište zde

      Návody pro vás

      E-book 30 chyb v prvním roce podnikání

      Váš košík je prázdný
      Odběr novinek