Co vše si může podnikatel dát do nákladů

Každé podnikání něco stojí. Průběžné výdaje i různé investice, které ke své výdělečné činnosti potřebujete, si můžete dát takzvaně do nákladů. V praxi to znamená, že se o tyto výdaje sníží váš základ pro výpočet daně. Víte přesně, co a jak lze dát do nákladů?

Co lze dát do nákladů při podnikání

Každý živnostník se může rozhodnout, zda si ze základu daně odečte paušální částku, nebo bude dokládat své skutečné náklady.

Paušál znamená jistou procentní sazbu z příjmů. Pro řemeslné živnosti je to ze zákona 80 procent, u jiných živností 60 procent a pro jiná podnikání, což se týká například advokátů, 40 procent. Tuto procentní částku si podnikatel odečítá z veškerých příjmů,“ vysvětluje advokátka Vendula Duchková ze společnosti ZADA.

Pokud uplatníte výdaje paušální částkou, má se za to, že jsou v této částce započítány všechny výdaje, včetně mezd a odpisů. „Pakliže se rozhodnete uplatnit výdaje podle skutečnosti, musíte archivovat veškeré doklady o realizovaných nákladech. Správce daně bude zcela jistě chtít, abyste prokázali jejich daňovou uznatelnost,“ připomíná Duchková.

 

Odečítání na pár let

Pakliže „na firmu“ kupujete věc, která stojí méně než 40 tisíc korun, můžete si ji dát do nákladů jednorázově. Jakmile ale pořizovací cena tuto částku přesáhne, je nutné uplatňovat náklady postupně během několika let. K tomu slouží takzvané daňové odpisy. „Odpisovaný majetek je rozdělen do šesti  skupin. Například automobily se odpisují pět let, budovy 30 let,“ přibližuje Duchková.

Výdaje za zaměstnance

Zvláštní položkou, která se počítá do skutečných nákladů, jsou personální výdaje.

Daňově uznatelné jsou například tyto personální výdaje

  • výdaje na mzdy zaměstnanců,
  • výdaje na „zřízení pracovního místa“ (například koupě kancelářských potřeb pro sekretářku),
  • výdaje na zákonné sociální a zdravotní pojištění zaměstnanců,
  • výdaje na stravování zaměstnanců
  1. příspěvek na stravování lze uplatnit jako výdaj, pokud je zaměstnanec přítomen během stanovené směny alespoň tři hodiny
  2. příspěvek je poskytován do výše 55 procent ceny jednoho jídla za jednu směnu,
  •  výdaje na pracovní cesty zaměstnanců.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.