Proč špatně vybrané místo může pohřbít vaše podnikání ještě, než začalo?

Stalo se vám někdy, že jste se podivovali, jak může fungovat obchod někde v nějaké zapadlé části města? Můžou existovat výjimky, ale věřte spíše, že takové obchody jsou většinou na pokraji krachu. Při výběru místa vašeho podnikání si na to vzpomeňte, abyste nepohřbili vaše podnikání dříve, než skutečně začalo.

Volba špatné lokality podnikání

Přestože doporučení na důsledné zvážení místa podnikání je uvedeno snad ve všech textech týkajících se základů podnikání, stále se najdou podnikatelé, kteří tomu na začátku podnikání nevěnují dostatečnou pozornost, a pak se diví.

Primární rada zní: nenechte se zlákat levným nájmem ve špatné lokalitě pro podnikání, prověřte si přítomnost konkurence v dané lokalitě, existenci cílové skupiny zákazníků a dostupnost pro vaše zákazníky.

Příběh podnikatele, který udělal chybu při výběru místa pro svůj obchod

Marek, nadšenec do sportu všeho druhu, si chtěl otevřít obchod se sportovními potřebami. Vybral si k tomu malou prodejnu na sídlišti v blízkosti menšího supermarketu, masny a pekařství. Lokalita se mu zdála být dobrá, byla blízko zastávky městské hromadné dopravy, na sídlišti bylo dost mladých rodin, blízkost supermarketu vyhodnotil také jako výhodu (cestou z nákupu se zákazníci můžou zastavit i u něj v obchodě), nájem nebyl nijak přemrštěný. Rozhodl se tedy a do podnikání vložil své úspory a ještě si půjčil od rodičů.

Protože prostor vymezený pro prodejnu byl předtím určený k jiným účelům, bylo nutné provést dílčí stavební úpravy, prostor vymalovat a zakoupit regály, na což padla většina jeho úspor. Pak už stačilo jen pořídit zboží, pokladnu a hotovo. Tato přípravná fáze nebyla nijak obtížná a netrvala dlouho. Plný nadšení čekal Marek na zákazníky. A pak už jen čekal a čekal a čekal, až po 7 měsících musel obchod zavřít. Neměl už žádné peníze na platby za nájem prostoru ani na svou vlastní výplatu. Některé zboží mohl vrátit dodavatelům, zbytek zboží a regály prodal pod cenou, jen aby mu nezůstaly dluhy.

 

Této trpké zkušenosti se Marek mohl vyhnout, kdyby nedal na první dojem při výběru lokality. Stačilo sednout si na protější zastávku na lavičku a chvilku pozorovat, kolik lidí projde kolem prodejny a jací jsou to lidé. Stačilo zjistit si, kdo na daném místě už podnikal a proč místo opustil. Pro vyhodnocení vhodnosti dané lokality totiž nestačí myslet si, že kolem je hodně lidí. Je třeba si ověřit, že tito lidé mají zájem o koupi nabízeného zboží a služby v dané lokalitě. Mladí lidí sice v uvedené lokalitě bydlí, ale za nákupy jezdí do velkých nákupních středisek. Důchodci a maminky s kočárky nakupující v blízkém supermarketu mají jiné starosti, než zajímat se o obchod se sportovním zbožím.

Postup pro výběr dobrého místa na podnikání najdete v článku Jak najít to nejlepší místo pro podnikání

Zaregistrujte svůj e-mail a objevte 30 chyb v prvním roce podnikání, které mohou stát vaše podnikání život, pokud se z nich nyní nepoučíte. E-book dostanete e-mailem.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.