Marketingový mix a segmentace trhu jako základní kámen úspěšného podnikání

Chcete-li získat se svým produktem na trhu určitý podíl a být tak úspěšní v podnikání, je nutné si ve vztahu k vymezenému segmentu trhu (vaší cílové skupině zákazníků) zodpovědět otázky týkající se marketingového mixu. My vám pomůžeme s jejich formulací, odpověď je jen na vás.

 

Na co se ptát ve spojitosti s marketingovým mixem a zákazníky

Prvky marketingovho mixu

Výrobek

  • V čem se liší váš výrobek (služba) od všech ostatních na trhu?
  • Jaké výhody nebo bonusy má pro cílového zákazníka?
  • Jak by se dal výrobek vylepšit?
  • Uspokojuje plně potřeby typického zákazníka?

Cena

  • Jaká je odpovídající cena pro cílovou skupinu zákazníků?
  • Jaká je maximální a minimální cena podobných výrobků (služeb) na trhu?
  • Jak budu určovat ceny pro různé segmenty zákazníků?

Propagace

  • Jak a kde mohu efektivně a nejvýhodněji zboží (službu) propagovat?
  • Na čem je vhodné založit reklamní kampaň s ohledem na zákazníka a konkurenci?

Distribuce

  • Jak nejlépe dostat svůj výrobek (službu) k zákazníkovi?
  • Kde jsou všechna vhodná odbytová místa pro mé zboží (službu)?
  • Co se zákazníkům při prodeji nejvíce líbí, co jim nejlépe vyhovuje?

 

Segmentace trhu

Pokud se vám nepodařilo jasně najít odpovědi na položené otázky, je vhodné vrátit ve svých úvahách na samotný počátek, tedy k otázce „Kdo jsou vlastně vaši zákazníci, respektive. čí potřeby hodláte svým produktem uspokojovat“. Na začátku každého dlouhodobě úspěšného podnikání stojí vymezení tzv. segmentu trhu – tedy skupiny lidí, která má podobný vkus a potřeby.

 

Určit tuto skupinu lidí je zásadní, protože právě podle potřeb a přání cílové skupiny budete muset přizpůsobit charakter vašeho produktu. Jelikož není možné vyrábět univerzální výrobek či poskytovat univerzální službu pro všechny, je nanejvýš nutné přizpůsobit vše podstatné potřebám vybrané cílové skupiny spotřebitelů.

Zákazníci chtějí nákupem produktů především uspokojit své potřeby. Proto musíte mít k dispozici co nejvíce informací o této skupině lidí, abyste jejich potřeby přesně identifikovali.

Doporučení Poradenství pro podnikatele

Konzultujte váš podnikatelský plán dříve, než ho začnete realizovat.

Specialisté pro začínající podnikatele jsou
vám k dispozici. Tak se přijďte poradit a zaklepejte na správné dveře.

Kromě jiného byste měli znát odpovědi na následující otázky (tzv. kritéria segmentace):

Kdo jsou zákazníci?

  • Věk, pohlaví, průměrné příjmy, povolání, speciální zájmy, životní styl atd.

Kde jsou zákazníci?

  • Kde bydlí – město, vesnice, nebo se zdržují na jiných místech.

Jaká je jejich kupní síla?

  • Kolik peněz jsou ochotni a schopni za nabízené výrobky či služby utratit

Co přesně nakupují?

  • Jaké druhy výrobků nakupují – značkové, neznačkové, levné, dražší. Nejdůležitější je pro ně zážitek, hodnota, užitek?

Diskuze k článku

Přidat komentář
Daniel Nytra Dobrý den,
děkuji za článek. Bohužel se stále jedná o obecné věci a ilustrativní příklad se zubní pastou tomu moc nepomáhá :( Problém je ve velikosti firmy:

Velká a střední firma (uvědomělá) to má jistým způsobem vyřešené... např. kurzy vlastních lidí nebo objednání marketingového specialisty (zde doporučuji opravdu novou tvář, protože stávající bude "tlačit" svůj reklamní kanál).

Malé firmy ale mají problém: Dělají produkt, logistiku, účetnictví a ještě se musí naučit marketing :( Co ale s tím dělat? Marketingový mix totiž může dost výrazně ovlivnit finanční toky do jednotlivých reklamních kanálů :(

...navíc se tento marketingový mix MUSÍ aktualizovat, protože jde o něco jako finanční forecast (na základě zkušeností se tvoří úplně nová věc). Marketing jako takový je cesta a slepé uličky jsou na ní vždy! Podle těchto "chyb" se mění i marketingový mix... toto ale udržet u malých firmách je nereálné.
11.1.2016 12:11 | Odpovědět

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.