Marketing služeb

Je-li předmětem vašeho podnikání poskytování služeb, neměli byste si nechat ujít následující článek. Možná vám otevře zcela nové obzory v tom, jak chápat službu z marketingového hlediska a pomůže uvědomit si, co je při poskytování služeb z pohledu marketingu zásadní.

 

Marketing služeb

Marketingový pohled na služby

Sektor služeb je jedním z nejrychleji se rozvíjejících sektorů ekonomiky ve vyspělých zemích.

V marketingu se na službu pohlíží jako na činnost, prodávanou výhodu nebo schopnost, kterou jedna strana (prodejce) nabízí straně druhé (zákazník). Je nutné si uvědomit odlišnosti od produktů, protože charakter služeb bude ovlivňovat způsob vašeho marketingového rozhodování.

Segmentace trhu Služba je v zásadě nehmotná věc a často její poskytnutí nevytváří u jejího příjemce (zákazníka) žádné hmotné vlastnictví, proto je z hlediska marketingu považována za specifickou oblast, která si vyžaduje úpravu veškerých marketingových činností vzhledem k jejím specifickým charakteristikám. Čím jsou tedy služby charakteristické a co poskytování služeb odlišuje od klasického projede hmotných výrobků?

 

Vlastnosti služeb

Nehmotnost je nejcharaktističtější vlastností služeb, od které se odvíjí všechny ostatní vlastnosti. Nehmotnost se projevuje především v tom, že službu nelze vnímat smysly (vyzkoušet si ji, prohlédnout si ji, ochutnat ji, poslechnout, očichat či ohmatat).

Nehmotnost služby je příčinou že váš zákazník:

  • obtížně hodnotí konkurující si služby (nedokáže předem rozhodnout, v čem je vaše služba lepší než služba, kterou poskytuje váš konkurent) a proto klade důraz na reference a osobní zkušenosti jiných lidí s vaší službou,
  • obává se rizika spojeného s koupí služby (zákazník nedokáže předem odhadnout kvalitu poskytované služby) a proto jako základ pro hodnocení kvality služby mu slouží cena.

Doporučení Poradenství pro podnikatele

Konzultujte váš podnikatelský plán dříve, než ho začnete realizovat.

Specialisté pro začínající podnikatele jsou
vám k dispozici. Tak se přijďte poradit a zaklepejte na správné dveře.

Rada pro poskytovatele služeb

  • dbejte na vaše dobré jméno a pracujte na rozšiřování pozitivních referencí o vámi poskytovaných službách,
  • komunikujte se svými zákazníky a vysvětlete jim dopodrobna, co službou získají, aby si dokázali spojit získané výhody s cenou, kterou za službu požadujete.

 

Neoddělitelnost služby je další specifickou vlastností a naznačuje, že produkci a spotřebu služby od sebe nelze oddělit (tzn. zákazník se podílí na poskytování služby).

Neoddělitelnost služby je důvodem pro to, že váš zákazník:

  • je spoluproducentem služby (není možné, aby si koupil polotovar služby a dokončil ji např. doma) a proto musí za službou cestovat (resp. přijít si pro ni do vaší provozovny).

 

Rada pro poskytovatele služeb

  • snažte se vybudovat si svou provozovnu, tam , kde budete potenciálním zákazníkům co nejvíce nablízku, popř. si při zakládání provozovny prověřte možnosti využití hromadné dopravy nebo se poohlédněte po budově, k níž přináleží parkoviště,
  • usnadněte vašim potenciálním zákazníkům se k vám dostat.

 

Další vlastností služby je heterogenita, která se projevuje v tom, že způsob poskytnutí jedné a té samé služby se může u jednotlivých zákazníků lišit, což znamená, že nemůžete službu poskytovat se vždy stejným standardem kvality.

Heterogenita pak pro vašeho zákazníka znamená, že:

  • nemusí vždy obdržet službu ve stejné kvalitě.

Rada pro poskytovatele služeb

  • buďte si vědomi, že kvalita služby závisí na mnoha okolnostech, které třeba ani nemusíte mít ve svých rukou,
  • i tak se ale snažte předvídat a připravit se na všechny eventuality (např. poskytujete-li soukromé hodiny cizího jazyka, vaše úspěšnost a kvalita vaší služby bude záviset i na tom, jak pečlivě se váš klient bude na hodiny připravovat) .

Diskuze k článku

Přidat komentář
Bibi Dobrý den,
nějaké zdroje, literatura k článku?
14.3.2016 21:20 | Odpovědět

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.