Konkurence – přirozená součást podnikání, se kterou je nutné počítat

Každý budoucí podnikatel si musí uvědomit, že vedle zákazníka a jeho podniku bude na trhu také konkurence. Často se chybuje v tom, že se zapomíná na potenciální konkurenci, tj. kdo by podnikání mohl v blízké budoucnosti konkurovat. Jak přestat být v uvažování o konkurenci krátkozrací? Čtěte a dozvíte se více.

Jak analyzovat konkurenci

Na cestě za vítězstvím v konkurenčním zápasu o zákazníka je nezbytně nutné se velmi dobře s existující konkurencí seznámit. Je doporučováno provést analýzu konkurence ještě před vlastním zahájením podnikání. Lépe se pak dokážete na trhu zorientovat a uvědomíte si silné a slabé stránky vašeho produktu, resp. podnikání. Budete také schopni identifikovat příležitosti nebo hrozby, které konkurence pro váš podnik znamená.

Podstatné je, aby analýza konkurence byla prováděna systematicky – jen tak je možné ze slabých stránek konkurence učinit vaši výhodu a zabránit střetu tam, kde je váš konkurent v silnější pozici.

Při tom je však nutné nezapomenout, že na prvním místě stojí vždy především dokonalá znalost potřeb zákazníků. Bez znalosti zákazníka a jeho potřeb nelze smysluplně ani efektivně rozbor konkurence na trhu provádět.

 

Analýza konkurence má přinést odpovědi na následující otázky

  • Uvádí konkurence na trh nové výrobky nebo služby?
  • Jaký obraz se snaží konkurence vytvářet o svém podniku?
  • Jaké má konkurence cílové trhy, jaký podíl na trhu zaujímá?
  • V čem si konkurujete? (cena, kvalita, služba, pohodlí zákazníků)
  • Do jaké míry je konkurence zadlužená?
  • Jaká je reklamní strategie a distribuce výrobků u konkurence?
  • Co dělá můj podnik lépe než moji konkurenti?

Uznáváte, že výše vypsané otázky jsou klíčové ve zmapování trhu a konkurence na něm, ale netušíte, jak tyto informace o konkurenci získat?

  • Sežeňte si jejich publikace a ceníky.
  • Udělejte si kontrolní objednávku na jejich zboží, prozkoumejte je důkladně včetně obalu.
  • Navštivte jejich provozy, nebo se jděte podívat do jejich obchodů (tzv. mystery shopping).
  • Obstarejte si informace o jejich zvláštních nabídkách pro zákazníky.
  • Sbírejte jejich propagační materiály.
  • Promluvte si s jejich zákazníky, dodavateli, zaměstnanci.
  • Doplňte nápady z vlastní hlavy.

Z takto získaných a důsledně setříděných podkladů lze sestavit soubor silných a slabých stránek vlastního podniku ve vztahu ke konkurenci. Tím současně vznikne podklad, ze kterého bude zřejmé

  • co musí váš podnik zlepšit,
  • kde jsou na trhu volná místa neobsazená konkurencí (tzv. niky),
  • kde se do boje s konkurencí nepouštět,
  • na co klást důraz ve svých sděleních směrem k zákazníkům.

Poznámka: Pro sepsání článku bylo využito zdrojů z odborné literatury.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.