Konkurence – přirozená součást podnikání, se kterou je nutné počítat

Každý budoucí podnikatel si musí uvědomit, že vedle zákazníka a jeho podniku bude na trhu také konkurence. Často se chybuje v tom, že se zapomíná na potenciální konkurenci, tj. kdo by podnikání mohl v blízké budoucnosti konkurovat. Jak přestat být v uvažování o konkurenci krátkozrací? Čtěte a dozvíte se více.

Konkurence při podnikání

Kde má podnikatel hledat  svou konkurenci

Chcete-li podnikat, musíte také počítat s konkurencí. Pokud však nejste soutěživý typ, je vhodné váš vstup do podnikání řádně zvážit. Podnikání je totiž trvalá soutěž mezi vámi a podobnými podniky, kteří se ucházejí o stejného cílového zákazníka.

 

V zásadě mohou co se týče konkurence na vašem trhu nastat dvě situace

  • Konkurence již existuje – na trhu, do kterého podnikáním vstoupíte, je konkurenční tržní prostředí (stávající konkurence).
  • Konkurence neexistuje, ale dá se předpokládat, že v době vašeho vstupu na trh se začne objevovat (nová konkurence, konkurence ze strany odběratele a dodavatele a konkurence substitutů).

Při plánování podnikání však musíte být předvídaví, je totiž potřeba počítat také s budoucím vývojem trhu, na které plánujete vstoupit.

1 Stávající konkurence

Stávající konkurenci představují podniky, které dodávají na trh zboží nebo služby stejného druhu, jaké má v úmyslu dodávat i vaše firma. Například ve městě pracují 3 autoservisy, váš bude čtvrtý, a víte  tedy víte celkem přesně, na čem v souvislosti s konkurencí jste. Případná specializace těchto podniků může mírně konkurenční tlak snížit, ovšem nemusí to být pravidlem. Podobným způsobem je možné uvažovat i o koncepci své vlastní firmy, která se může podmínkám na trhu vhodnou orientací přizpůsobit (např. z vašeho zamýšleného normálního autoservisu se může stát servis specializovaný na rychlé opravy, který na trhu aktuálně chybí). Pokud plánujete vstoupit na saturovaný trh, vždy se snažte odlišit se od stávající konkurence, vytvořte si konkurenční výhodu, kterou zákazníci u ostatních konkurentů postrádají.

Doporučení Poradenství pro podnikatele

Konzultujte váš podnikatelský plán dříve, než ho začnete realizovat.

Specialisté pro začínající podnikatele jsou
vám k dispozici. Tak se přijďte poradit a zaklepejte na správné dveře.

2 Nová konkurence

Jedná se o podniky, u kterých je předpoklad vstupu na trh v oblasti, kde plánuje působit také vy. Zpravidla se bude jednat pouze o odhady celkového vývoje daného trhu, avšak i takové informace jsou pro vás cenné. Vyjít můžete z úvah o atraktivnosti trhu, dosahovaném zisku konkurence, zpracovaných prognóz vývoje trhu a předpokládaného chování spotřebitelů, rovněž pak případných bariér na trhu, různých legislativních překážek atd. Velice opatrně můžete na základě těchto informací odhadovat objem prodeje a prodejních cen a prognózovat tak úspěšnost vašeho působení na trhu i nebezpečí vstupu dalších podnikatelů.

3 Konkurence odběratele

Jedná se o situaci, kdy hrozí potenciální riziko, že odběratel vašich výrobků nebo služeb vás jako dodavatele vypustí a začne si vstupy do výroby zajišťovat vlastními silami. Například lisovna, která si u vás nechávala v pravidelně se opakujících zakázkách lakovat dílce před dodáním zákazníkům, se rozhodne pro stavbu a provoz vlastní lakovny. V podobných případech přicházíte nejen o konkrétní zakázku, ale nová lakovna vám může odebrat i další zákazníky například nižšími zaváděcími cenami při zahájení provozu. Je proto velice nutné tento vývoj průběžně sledovat a včas na vzniklé situace reagovat, nenechat se zaskočit a neustále hledat nové zákazníky, zkvalitňovat nabídku, rozšiřovat sortiment a nabízené služby.

4 Konkurence dodavatele

K této situaci dochází zpravidla v důsledku úspěšného rozvoje firem vašich dodavatelů. Jedná se o případy, kdy dodavatel dospěje do stavu, kdy může rozvojem svých činností nahradit původního odběratele. Například dodavatel sušeného dřeva do stoláren zřídí vlastní stolárnu a začne vyrábět nábytek. Opět je potřeba s podobnou situací s předstihem počítat, sledovat všechny příznaky takového vývoje a snažit se najít vhodné řešení, kterým může být hledání jiných dodavatelů nebo nových zákazníků apod.

5 Konkurence substitutů (náhrad)

Tato konkurence vyplývá z existence podobných nebo příbuzných výrobků a služeb na trhu. Velmi často nejsou na první pohled tyto náhrady ani zřetelné. Například výrobce dveří se na trhu musí potýkat s firmou, která provádí renovace starých dveří. Je potřeba velmi pečlivě sledovat nové trendy v oboru, vývoj výrobků, používaných materiálů, konstrukčního řešení, tak aby bylo možno včas hrozby konkurenčních náhrad identifikovat a adekvátně na ně reagovat.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.