Svítíte ve firmě klasickými žárovkami? Začněte už šetřit a vyberte správnou úspornou žárovku

Klasické žárovky stále vysávají peněženky českých domácností i firem. Každá domácnost svítí průměrně 2,7 hodiny denně. Ve firmě je to pak několikanásobně více. Domácnosti i firmy mohou v současnosti vybírat z několika typů světelných zdrojů: halogenové žárovky, kompaktní/lineární zářivky a LED osvětlení. Který z nich vybrat?

 

Jak vybrat žárovku

Klasické žárovky

Klasické žárovky nejsou na trhu od 1. 9. 2012. Pokud chceme mít optimální náklady na osvětlení, musíme brát v úvahu nejen spotřebu elektrické energie a její cenu, ale také pořizovací cenu světelného zdroje. Vedle ceny je nutné sledovat také příkon, světelný výkon, barvu světla a počet spínacích cyklů.
    
Každý světelný zdroj má své plusy a mínusy. Průzkum Seven7 říká, že více než třetina domácností stále využívá staré světelné zdroje. Přitom víme, že 92 % energie přemění klasická žárovka na teplo a pouze 8 % na světlo. 81 % domácností má klasické žárovky ještě dnes v zásobě.

Halogenové žárovky

Halogenové žárovky mají na rozdíl od klasických vyšší pořizovací cenu, ale asi o 30 % nižší provozní náklady a dvojnásobnou životnost.

Kompaktní zářivka uspoří 80 % energie a má nejméně 6x delší životnost. K negativům patří pomalý náběh, trpí na časté rozsvícení a zhášení a musí se recyklovat. Navíc cena pořízení je vyšší.

Z hlediska úspory energie je nejlepší LED osvětlení, které uspoří až 90 % elektřiny.

Led žárovky

LED žárovky mají naproti tomu nejvyšší pořizovací náklady, a proto je poptávka nejnižší. Na místech, která jsou více exponovaná, je však návratnost vstupní investice do dvou let.

Jak vybrat dobrou žárovku

Základem pro správný výběr žárovek jsou informace na obalu světelného zdroje. Rozhodně nedoporučujeme tyto údaje přehlížet.

Lidé jsou zvyklí vybírat žárovku dle příkonu uváděného ve wattech. Bohužel na některých obalech od úsporných žárovek se neuvádí ekvivalent, který odpovídá příkonu klasické žárovky. V těchto případech se spotřebitelé musí orientovat pomocí tzv. světelného toku uváděného v lumenech (lm). Abychom si udělali představu, můžeme počet lumenů na obalu vydělit deseti, abychom dostali přibližný výkon ve wattech, tedy v jednotce, na kterou jsme zvyklí. Například 40W žárovce odpovídá 432lm pro kompaktní zářivku, resp. 470 lm pro LED.

 

Lidé si často stěžují, že je světlo studené, nebo že jim nevyhovuje. Zklamání ze špatného výběru zabráníme pohledem na obal. Tam je uvedeno, jaká bude barva světla. Je to konkrétně parametr "teplota chromatičnosti" udávaná v kelvinech, přičemž nejvíce se klasické žárovce přibližuje hodnota 2700K.
 
Je jasné, že v bytě, resp. v firmě jsou místa, která jsou více světelně frekventovaná, jiná měně. Z průzkumů a statistiky vychází i naše doporučení: do skladu, na chodbu, do kuchyňky a na toaletu se jeví nejvhodnější halogenové žárovky. Jsou to místa, která se využívají nárazově a doba svícení je poměrně krátká.

Dlouhou dobu svícení zažívají naše kanceláře. Tam jsou vhodné kompaktní zářivky a LED žárovky.

Co s vysloužilou žárovkou 

Na závěr je třeba upozornit, že klasické a halogenové žárovky nepatří do speciálních sběrných nádob, ale do komunálního odpadu. Vysloužilé kompaktní zářivky obsahují nebezpečnou rtuť proto by se měly recyklovat.

Zdroj: Setrilkovi.cz – redakčně upraveno.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.