JAK SI OCHRÁNIT PRACNĚ BUDOVANOU ZNAČKU

„Začínáte podnikat nebo nad podnikáním teprve uvažujete? V tom případě máte jedinečnou možnost dokázat něco, co nezvládá většina podnikatelů, a to je výběr dobré značky a její ochrana. Že na to v záplavě ostatních povinností nemáte čas?“, zní dotaz z úst Jindry Šulcové, která se specializuje na ochranu značek. „ Chápu,ale riskujete, že chyby, které teď naděláte, už nepůjdou smazat.“, je její odpověď. Začněte chránit svou pilně budovanou značku. Hned teď!

Když se zeptáte podnikatelů, kteří ve svém oboru něco dokázali, jakých chyb se podnikatelé obecně dopouští na poli ochrany značky, velice často řeknou, že největší chybou je, že ochranu značky vůbec neřeší do doby, než se dostanou do problémů.

A to je velká pravda. Problémy, které přijdou, vyplynou buď ze samotného výběru značky (mohou vyústit až ve faktickou likvidaci značky) nebo z toho, že propásnete čas, kdy jste ještě schopni zaregistrovat si svoji značku jako ochrannou známku. Začněme s názvem.

„DOBRÁ ZNAČKA“ NEMUSÍ BÝT DOBRÁ ZNAČKA

Fenoménem dnešní doby jsou popisná označení. Podle toho, jaké značky se mi dnes a denně dostávají na stůl, mám pocit, že si dnes každý myslí, že pokud jeho značka nepopisuje jádro podnikání, je to špatně a nemůže to fungovat. Omyl, přátelé. Jestliže se teď bavíme o právní stránce namingu, věřte, že v zásadě jakýkoli jiný přístup k volbě názvu bude lepší. Výběrem značky totiž volíte i její právní postavení a tedy odpověď na otázku, zda případné spory, které na její ochranu budete muset vést, vyhrajete, nebo prohrajete.

 

Jaké právní postavení vám přinesou popisné značky si ukážeme na konkrétním příkladu: Představte si, že chcete vyrábět nebo
prodávat kosmetiku. Popisné označení pro vaše podnikání by pak mohlo vypadat třeba nějak takto: přírodní kosmetika, šetrná kosmetika, léčebná kosmetika, bio kosmetika, Kosmetika pro vás, Vaše kosmetická jednička,
kosmetika levně, dekorativní péče, Vaše jednička na trhu kosmetiky atd.

Popisná označení mají jedno společné - jedná se o jednoduchý a neoriginální popis jakýchkoli vlastnosti výrobků a služeb, které poskytujete. A jedna poznámka - popisnost si tato označení zachovají, i když je přeložíte do angličtiny, němčiny, španělštiny nebo krásně znějící francouzštiny.

Když zvolíte svou značku formou popisného označení, musíte počítat s tím, že ho pro popis stejných vlastností svých výrobků a služeb bude moci užívat v podstatě kdokoli.Bez rozdílu. Ze zákona totiž vlastník ochranné známky nemůže ostatním bránit, aby užívali jeho ochrannouznámku pro popis vlastností svých výrobků a služeb. Když tedy vyberete např. název „kosmetika levně“ (třeba v návaznosti na držení stejnojmenné domény www.kosmetika-levne.cz), ze zákona nebudete mít šanci ostatním zakázat užívání stejného sousloví pro popis vlastností jejich služeb, což bude prodej levné kosmetiky neboli užívání hesla “kosmetika levně”. Zkrátka zvolíte-li jako svoji značku popisné označení, zapomeňte na to, že byste to označení na trhu měli jen pro sebe.

V praxi to znamená, že jen co se vám začne dařit, vyrojí se PPC kampaně a SEO založené na vaší značce. Takže až značku “kosmetika-levně” budou hledat vaši zákazníci, nabídnou jim vyhledávače nejprve kampaně vašich konkurentů, poté stránky optimalizované na vaši značku a teprve až pak vás. Že se vám to nebude líbit, asi není nutné rozebírat. Ale že proti tomu nebudete moct nic udělat, zřejmě pořád ještě ano.

Pokračování najdete v listopadovém čísle e-magu Starting Up

 

O autorovi

JSJindra Šulcová

Jindra se věnuje právní ochraně značek. Začínala ve ŠKODA AUTO a.s., kde se nejprve starala o celosvětovou ochranu značky ŠKODA, později i o licenční smlouvy a porušování duševního vlastnictví společnosti. Po několika letech se stala právní podporou obchodního týmu Heineken Česká republika a.s. Po narození prvního dítěte se rozhodla, že se do korporátu nevrátí a po pracovní stránce se bude věnovat už jen právní ochraně značky na volné noze. Začínala před šesti lety, dnes mezi její klienty patří i velké zahraniční firmy. Nejradši ale pracuje s českými podnikateli, kteří začali stejně jako ona – od nuly, a pomáhá jim vybudovat systém ochrany značky, který dává smysl. Jak na to učí i na svém školení Braň svou značku.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.