Jak nejlépe prověřit obchodního partnera

Děláte vše proto, abyste v podnikání uspěli? Vážíte každý svůj krok? I v případě, že jste odpověděli „ano“, můžete se velmi snadno dostat do problémů, a to tak, že navážete obchodní vztah s nespolehlivým partnerem. Jediným způsobem, jak se vyhnout riziku, je důkladné prověřování všech obchodních partnerů.

Internetové vyhledávače

Pro zjištění referencí o vašem obchodním partnerovi je možné využít i „neoficiální“ cesty. Internetové vyhledávače umí procházet obsah webových stránek a mohou vám tedy pomoci najít informace o firmě, která vás zajímá.

Prověřování v internetových vyhledávačích je jednoduché - zkuste zadat obchodní jméno vašeho partnera s dodatkem např. „zkušenosti“ či „reference“ do vyhledávače Google či Seznam. Vyjede vám list odkazů, kde se budete moci dočíst o tom, zda-li si na danou firmu někdo veřejně nestěžuje.

Pozorně si projděte všechny relevantní odkazy a zaměřte se  především na negativní hodnocení. Napoví vám mnohé o tom, jak se firma chová ke svým zákazníkům a obchodním partnerům a usnadní vám to rozhodování, zda-li s takovým subjektem do obchodním vztahů vstupovat.

Inzeráty

Inzeráty, kterými vás obchodní partner propaguje své výrobky nebo služby na internetu vám mohou přinést nové poznatky a dokreslit tak „tvrdá data“, která získáte z veřejných databází.

Inzeráty propagující produkty a služby

Pokud váš obchodní partner (dodavatel ale i odběratel) začal s masivní propagací svých produktů, může to značit několik možných příčin – jeho produkty nejdou na odbyt, anebo se mu naopak začalo dařit a chce expandovat na další trhy, což pro vás může být dobrou příležitostí hlavně v případě, že se jedná o vašeho odběratele. Další možností je, že jde o pravidelnou propagační kampaň, o které jste však předtím nevěděli, protože jste se o svého partnera v tomto směru příliš nezajímali. O kterou příčinu jde, vám napoví pouze dlouhodobější sledování inzerce. Inzerát může prozradit například také snížení cen nebo změnu servisních podmínek, než za jakých dodavatel běžně dodává své produkty vám a vy tak můžete s jeho pomocí vyjednat lepší podmínky spolupráce.

Personální inzerce

Vyplatí se sledovat nejen inzeráty propagující výrobky či služby z portfolia vašeho obchodního partnera, ale například i personální inzerci a PR články, které firma publikuje.

Hledá-li váš obchodní partner nové pracovníky, může to opět předznamenávat několik skutečností. V lepším případě jeho forma prosperuje a rozšiřuje svou činnost, ke které potřebuje další pracovní síly. V horším případě to může značit, že pracovně-právní vztahy ve firmě nejsou uspokojivé a firma si tak své zaměstnance dlouhodobě neudrží.

Pokud se při monitoringu inzerce nebudete zaměřovat pouze na své obchodní partnery, ale budete se o trh, na kterém působíte, zajímat jako o celek – tzn. přiberete do svého hledáčku také vaši konkurenci – můžete získat mnohem lepší přehled o situaci na trhu jako takovém .

Aby vám sledování inzerce vašich obchodních partnerů k něčemu bylo, musí probíhat systematicky a dlouhodobě. Vytvořte si systém sledování a zaznamenávání takto získaných informací a věnujte pozornost jejich správné interpretaci v širších souvislostech.

Základní prověření zahraničního obchodního partnera

Obchodní rejstříky

Nejlepší variantou při prověřování zahraničních obchodních partnerů je využívání různých národních centrálních obchodních rejstříků, které najdete volně přístupné na internetu. Zde můžete získat řadu doplňujících informací – ověřit si, zda firma skutečně existuje, jaké jsou její hlavní aktivity, kdo je oprávněn jménem firmy jednat a další informace.

 

Nevýhodou těchto rejstříků ale je, že vyhledávání je většinou podmíněno předchozí registrací, někdy bývají jejich výstupy navíc zpoplatněny. Často se však jedná o sumu, která je v porovnání se škodou, kterou by pro vás mohlo znamenat navázání partnerství s nespolehlivou firmou, zanedbatelná.

Obchodní komory

Další možností je využití služeb národních Hospodářských a obchodních komor, které sdružují podnikatele v dané zemi. V některých zemích je členství v komoře povinné, takže ta je pak schopna poskytnout požadované informace.

Adresář obchodních komor

Zastupitelské úřady

V neposlední řadě je možné se obrátit také na ekonomická oddělení českých zastupitelských úřadů, které mohou s prověřením firmy také pomoci.

Seznam zastupitelských úřadů ČR

 

Diskuze k článku

Přidat komentář
FIRMO.CZ V prověřování obchodních partnerů jsme esa :) Na našem webu najdete veškeré dostupné informace, takže ušetříte spoustu času procházením různých rejstříků. Mrkněte na www.firmo.cz
27.10.2016 14:29 | Odpovědět

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.