Jak exportovat? Důležité jsou kontakty, informace nebo zajištění financování

Více než polovina českých firem, které se chystají expandovat na zahraniční trhy, není na export optimálně připravena. Nemá v cílové zemi dostatečně vytvořené kontakty a získané reference. Co jsou důležité atributy úspěšného rozvoje vlastního podnikání?

Prověřené kontakty

Nejsnazší cestou na zahraniční trh je spolupráce s prověřeným místním distributorem, který má již v dané lokalitě vytvořenou funkční síť a „sales force“, tedy je schopen zajistit adekvátní odbyt. Zřízení vlastní pobočky v zahraničí je časově i finančně velmi nákladné. Nedílnou součástí úspěšného etablování na cílovém trhu je pak marketing – odběratelé či spotřebitelé musí váš produkt znát a vědět, že je nejlepší.  „Financování marketingu se řeší dvěma způsoby: buď si distributor ze zisku generuje vlastní budget, obvykle to bývají dvě až tři procenta. Nebo rozpočet poskytuje výrobce distributorovi,“ říká expert na marketing Ladislav Pátík.

Zajištění financování

Jenže jak investovat do expanze na zahraniční trh, aniž by společnost ohrozila své cash-flow? Elegantní řešení představuje komplexní služba, která má za cíl právě podporu vývozních aktivit: exportní factoring. Jeho využití nabízí podnikatelům – kromě financování a inkasa pohledávek – vyřešit problematiku legislativy a obchodních zvyklostí na daných trzích, překonání jazykové bariéry, prověření místních odběratelů nebo eliminaci kurzových rizik. „Díky naší působnosti ve více než 50 zemích světa máme k dispozici zkušenosti z většiny cílových trhů, které mohou pomoci exportérům pochopit celý obchodní cyklus,“ konstatuje Michal Gabriel, generální ředitel Bibby Financial Services.

Účast na veletrzích

Velmi důležitá je prezentace vlastních produktů přímo v terénu. Účast na zahraničních akcích patří také do programu Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), který zprostředkovává českým podnikatelům státní podporu exportu. Vybrané veletrhy a výstavy jsou dokonce dotovány buď ze strany MPO, nebo agentury CzechTrade. “Statistiky z let minulých ukazují, že každá koruna vložená do účasti na veletrhu se podnikatelům stonásobně vrátí v podobě nových zakázek,” prohlásil bývalý ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba, který stojí za národní Exportní strategií do roku 2020.

Ochrana duševního vlastnictví

V dnešní době se nenapodobují pouze luxusní výrobky velkých společností – obětí plagiátorů se v rostoucí míře stávají i malé a střední podniky, které bývají nejzranitelnější. Ke vstupu na zahraniční trh proto patří ochrana duševního vlastnictví. Nezřídka se stává, že exportéři ochranu svých výrobků podcení. „Pokud si například česká firma neohlídá patentovou registraci svých technologií či ochranné známky, často později zjistí, že si ji místní výrobce registroval pod svým jménem. A tím si ji oficiálně a nenapadnutelně přivlastnila,“ upozorňuje Josef Kratochvíl, předseda Úřadu průmyslového vlastnictví.

Stránky v cizím jazyce

Webové stránky jsou nejdůležitější vizitkou firmy. Každý potenciální partner si před vzájemnou spoluprací zjišťuje o dodavateli informace a to, jak web firmy působí, může být kruciální. Pro exportéry jsou pak samozřejmostí stránky minimálně v anglické verzi. Pokud však výrobce cílí na německý trh, německá transkripce je nezbytností. Vnější prezentaci bohužel české společnosti mnohdy podceňují, přestože nabízejí skvělé výrobky či služby. Není potřeba vymýšlet nic světoborného, stačí se inspirovat už vyzkoušeným. 

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.