Buzzword: B2B vs. B2C

B2B a B2C patří mezi ty „profláklejší“ business zkratky. Možná znáte anglický termín, ale českým výkladem si nejste až tak jisti. A víte, že tyto dva pojmy vyžadují i odlišný marketingový přístup?

B2B neboli Business to Business

Pojem B2B lze do češtiny přeložit jako byznys pro byznys. Znamená to, že firma prodává další firmě, která nakoupené zboží použije pro výrobu svého produktu.

Mezi firmami v B2B probíhá neustálá komunikace.  Musejí si vyměňovat obchodní a logistické informace, vyjednávají podmínky výhodné pro obě strany, zasílají si poptávky a nabídky nebo společně vyvíjejí nové produkty.

B2C neboli Business to Consumer

Někdo říká, že tato zkratka znamená Business to Customer, neboli byznys pro zákazníka. To ale není správná definice, protože zákazníkem může být i firma a pokud dodáváme produkt firmě, ve většině případů tento produkt firma použije pro výrobu jiného produktu. Aby se nejednalo o B2B, musí se ve firemním prostředí jednat o produkt dodávaný konečnému spotřebiteli, tzn. že ho firma sama spotřebuje (např. účetní služby apod.).

 

Vysvětlíme si pojmy B2B a B2C na konkrétním příkladu.

O B2B se jedná v případě, že Barum Continental prodá pneumatiky společnosti Škoda a.s. O B2C se jedná v případě, že společnost Škoda a.s. prodá auto panu Novákovi.

Rozdíly mezi B2B a B2C

Zajímavým faktem je, že většina B2B produktů je nižší kvality, než produkty B2C. To je dáno tím, že B2B firma  zná své zákazníky a tudíž je nemusí přesvědčovat k nákupu, zatímco B2C firma zákazníky nezná osobně a proto se musí hodně snažit, aby je přesvědčila k nákupu.

Motivace

Pro firmy v B2B je hlavní motivací zisk, pro spotřebitele na konci vztahu B2C je motivací spotřeba či potřeba.

Poptávka

V B2B ovluvňuje poptávku počet zakázek, protože firmy nechtějí nakupovat materiál, pokud nemají jistotu, že výsledné produkty prodají. Spotřebitelskou poptávku (B2C) ovlivňují zejména akce a slevy, což znáte z vlastní zkušenosti – pokud je něco ve slevě, koupíme si to raději než za plnou cenu.

Cílová skupina

Pro firmu v B2B je cílovou skupinou menší počet dalších firem, za které rozhodují manažeři. Naproti tomu pro firmu v B2C je cílovou skupinou velká masa lidí mající společné charakteristiky, zájmy či potřeby.

Pokračování článku čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Autor: Petra Tabarová

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.